auto onder garantie of niet?

serhat
Topic Starter
Berichten: 24

Re: auto onder garantie of niet?

#46 , 28 jun 2014 03:37

Maar mag die andere garagist zomaar een factuur aan een derde geven?

Normaal moest hij op aangeduide km stand bij mij op onderhoud komen , 4500 km is meer gepasseerd , en hij zei dat hij het ergens anders gedaan heeft .

Ik zeg ja bewijs het dan dat het gedaan is, het schade kon ook door verkeerd en of niet onderhouden van het voertuig zijn en kreeg ik zo de factuur als bewijs van onderhoud

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
serhat
Topic Starter
Berichten: 24

#47 , 28 jun 2014 03:41

Maar mag die andere garagist zomaar een factuur aan een derde geven?

Daar heb ik toch mijn twijfels over !!

Moet u daarover niet twijfelen als hij bij mij niet geweest is voor onderhoud binnen het periode , dan moet hij aantonen dat hij het onderhoud van de wagen gedaan heeft of niet en dit kan enkel aan de hand van factuur. Want de schade kon ook door het niet onderhouden of verkeerd onderhouden van de wagen zijn. Dus factuur had ik het zeker nodig voor expertise

serhat
Topic Starter
Berichten: 24

#48 , 28 jun 2014 03:57

@serhat, hoe hij die wagen gebruikt dat zijn uw zaken niet.
Als hij die wegen koopt voor zijn onderneming, dan kan hij niet anders dan U zijn ondernemingsnummer geven, anders betaald hij 21% BTW op die wagen.
Dus denk ik niet dat hij hierin zal foefelen.

Waarom zijn mijn zaken niet??? , garantie wil niet zeggen dat de klant alles mag uitsteken ; de auto moet volgens de normen gebruikt worden. dan kan iedereen auto vrijwillig kapot maken door hard te rijden , zot uit te hangen niet te onderhouden en daarna zeggen dat hij garantie heeft. Daar moet u stoppen elke garagist of expertise wil weten op welke manier de auto gebruikt is en waardoor de schade veroorzaakt is.

------------------------------

Elke btw plichtige is volgens de wet dan ook (bevestigd door de boekhouder) verplicht om zijn btw-nummer door te geven aan een handelaar. Ook al betreft het een privee aankoop dient hij zijn btw nummer te geven en dient dan op zijn factuur privee aankoop te noteren.
Laat dit op zij , een wagen dat niet ingeschreven is in u boekhouden (privee) kunnen de onkosten van deze ook niet geboekt worden. Maar de klant heeft dit waarschijnlijk gedaan door een onderhoudsfactuur te laten maken op zijn btw-nummer.

Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#49 , 28 jun 2014 07:15

Je schijnt te vergeten dat iedere btw plichtige, ook een particulier is!
Als jouw klant dus beslist de aankoop van de wagen NIET in te brengen in de boekhouding, is dat zijn zaak, niet de uwe. Op dat moment is hij gewoon particuliere koper. Met wat hij verder met de wagen doet heb jij hoegenaamd geen zaken. Hij kan bijvoorbeeld perfect de wagen particulier kopen, maar wel via een onkostennota de kosten voor onderhoud/brandstof/... inbrengen. Maar nogmaals, dit zijn UW zaken niet.

Ik heb ook een BTW nummer, maar als ik een nieuwe TV koop, koop ik deze particulier. Als ik achteraf naar de verkoper ga voor een herstelling onder garantie moet die ook niet gaan uitpluizen of ik misschien wel niet een BTW nummer heb om onder de garantieregeling uit te komen, of moet deze niet gaan onderzoeken naar welke TV programma's ik kijk om te weten of die al dan niet iets zouden kunnen te maken hebben met mijn vakgebied. Of ik nu porno kijk op die TV, of uitgebreide reportages en documentaires ivm. mijn vak.... Verkoper heeft hier niets mee te maken.

P.

bosprocureur
Berichten: 6853

#50 , 28 jun 2014 09:39

Dat het zo wat genoeg wordt, omdat partijen stilaan te identficeren zijn?

Er zijn andere plaatsen om onderlinge discussies uit te vechten, m.i.

LeenW
Berichten: 12825

#51 , 28 jun 2014 09:59

Serhat, hebt u hem extra laten betalen voor de garantie? (of korting gegeven voor het omgekeerde?). In dat geval hebt u een contractuele garantie en moet u deze ook uitvoeren.

Voor de rest moet ik nogmaals herhalen dat de kmstand niet ter zake doet. Hij mag met een auto rijden zoveel hij wil.

Ten slotte probeert u steeds de bewijslast om te keren. Niet hij moet bewijzen dat hij particulier is, maar U moet kunnen bewijzen dat het beroepsmatig is. Dit is de redenering die u moet volgen.

serhat
Topic Starter
Berichten: 24

#52 , 28 jun 2014 14:28

Je schijnt te vergeten dat iedere btw plichtige, ook een particulier is!
Als jouw klant dus beslist de aankoop van de wagen NIET in te brengen in de boekhouding, is dat zijn zaak, niet de uwe. Op dat moment is hij gewoon particuliere koper. Met wat hij verder met de wagen doet heb jij hoegenaamd geen zaken. Hij kan bijvoorbeeld perfect de wagen particulier kopen, maar wel via een onkostennota de kosten voor onderhoud/brandstof/... inbrengen. Maar nogmaals, dit zijn UW zaken niet.

Ik heb ook een BTW nummer, maar als ik een nieuwe TV koop, koop ik deze particulier. Als ik achteraf naar de verkoper ga voor een herstelling onder garantie moet die ook niet gaan uitpluizen of ik misschien wel niet een BTW nummer heb om onder de garantieregeling uit te komen, of moet deze niet gaan onderzoeken naar welke TV programma's ik kijk om te weten of die al dan niet iets zouden kunnen te maken hebben met mijn vakgebied. Of ik nu porno kijk op die TV, of uitgebreide reportages en documentaires ivm. mijn vak.... Verkoper heeft hier niets mee te maken.

P.

Wanneer is deze nieuwe wettelijke garantie van toepassing?
Deze garantie geldt voor alle tweedehandsvoertuigen
verkocht door een professional:
> aan een consument die voor privédoeleinden handelt
> ongeacht het type voertuig dat verkocht wordt (motor, wagen, auto voor dubbel gebruik, minibus, bestelwagen, vrachtwagen, …).
Professionele verkoper: elke natuurlijke of rechtspersoon die een goed verkoopt in het kader van een commerciële of beroepsactiviteit.
Consument: elke natuurlijke persoon die een aankoop doet die niet kadert in een commerciële of beroepsactiviteit.
Een zelfstandige, titularis van een vrij beroep of een rechtspersoon (nv, bvba, vzw, …) die het voertuig zal gebruiken in het kader van
zijn beroepsactiviteit, kan dus niet van de garantie genieten.

---------------------------------------------------------------------------

De wetgeving zegt het zelf als u de wagen in het kader van u beroepsactiviteit gebruikt kan hij dus niet genieten van de garantie. Hier gaat het dus niet om een consument omdat de persoon de wagen voor zijn beroepsdoeleinden ook al is die wagen particulier aangekocht

Franciscus
Berichten: 38592

#53 , 28 jun 2014 14:30

Als de wagen ergens anders onderhouden is of hersteld dan stelt zich inderdaad de vraag of diegene die garantie moet geven zich niet kan beroepen of feit dat iemand anders (andere garage) een fout heeft gemaakt.

puttemanp
Berichten: 613

#54 , 28 jun 2014 16:12

Wanneer is deze nieuwe wettelijke garantie van toepassing?
Deze garantie geldt voor alle tweedehandsvoertuigen
verkocht door een professional:
> aan een consument die voor privédoeleinden handelt
> ongeacht het type voertuig dat verkocht wordt (motor, wagen, auto voor dubbel gebruik, minibus, bestelwagen, vrachtwagen, …).
Professionele verkoper: elke natuurlijke of rechtspersoon die een goed verkoopt in het kader van een commerciële of beroepsactiviteit.
Consument: elke natuurlijke persoon die een aankoop doet die niet kadert in een commerciële of beroepsactiviteit.
Een zelfstandige, titularis van een vrij beroep of een rechtspersoon (nv, bvba, vzw, …) die het voertuig zal gebruiken in het kader van
zijn beroepsactiviteit, kan dus niet van de garantie genieten.

---------------------------------------------------------------------------

De wetgeving zegt het zelf als u de wagen in het kader van u beroepsactiviteit gebruikt kan hij dus niet genieten van de garantie. Hier gaat het dus niet om een consument omdat de persoon de wagen voor zijn beroepsdoeleinden ook al is die wagen particulier aangekocht
Je interpreteert verkeerd. Indien de wagen particulier aangekocht is (dus zonder BTW nummer op eigen naam) is de garantie van toepassing. De consument handelt op het moment immers uit privédoeleinden. Wil dit daarom zeggen dat hij deze wagen niet sporadisch mag gebruiken om naar het werk te rijden omdat hij anders z'n garantie kwijt is? Tuurlijk niet! Zou nogal straf zijn... In dit geval zou het strijkijzer dat ik privé gekocht heb maar waar ik de t-shirts voor het werk mee strijk ook niet onder garantie vallen, of de TV waar ik hele dagen porno op kijk zou z'n garantie kwijt zijn als ik bij het zappen een interessant programma over honden zie...

P.

Milo72
Berichten: 1016

#55 , 30 jun 2014 09:33

Bij aankoop vragen we of de klant een btw nummer heeft ( elke handelaar is dan ook verplicht om zijn btw nummer door te geven )=>antwoord NEEN zegt hij (geen probleem) om te kunnen genieten van de garantie.
Sinds wanneer is een handelaar verplicht om bij elke prive-aankoop zijn btw nummer door te geven ???
Afhankelijk van de btw nummer MAKEN we een factuur (margeregeling btw over de marge of btw aftrekbaar enz..).
Hij rijdt er 14500 km , in 4 maanden tijd , dat is ook geen probleem maar op factuur staat dat hij op 110000KM bij mij op onderhoud moet komen :=> ook niet geweest. Ergens anders onderhouden en ik heb ook niets gezegd.
Ergens anders op onderhoud gaan, doet niks af aan de garantie, tenzij er een verband is tussen de schade en het uitgevoerde onderhoud.
Maar als ze zelf beginnen foefelen en sinds 2010 btw plichtige en zelfstandige is en geen andere auto heeft dat deze is beetje te veel!
De wet is duidelijk enkel de consument krijgt garantie geen enkel verkochte wagen die gebruikt voor beroepsdoeleinden (voor zelfstandige activiteit enz..) krijgen geen garantie !
Foefelen ? says who ?
De wet zegt duidelijk dat een consument garantie krijgt. Dat die consument daarnaast ook zelfstandige is, speelt geen enkele rol. De wagen werd aangekocht zonder btw nummer, dus is dit een particuliere aankoop.
Tenslotte, ik heb hem dan ook goede voorstel gedaan , ik heb tegen hem gezegd kijk ik zal de auto laten maken geen probleem ik ga niet rijk worden met 900 euro kosten maar ik zal dit dan ook zowel aan de btw kantoor en fiscus meedelen zodat ze controleren of u de onkosten van deze auto en dergelijke ingeboekt hebt of niet.. NEEN NEEN zegt , moet dat niet doen zegt hij.. MOEST hij niets uitgestoken hebben dan was hij al lang mee akkoord!!
Dus je zei dat als hij zijn garantie zou willen, jij hem gaat aangeven bij de fiscus ? Mij lijkt dit op afpersing / bedreiging. Van mij zou je een klacht aan je broek hebben. Idd, een "goede voorstel"...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

bgoudeseune
Berichten: 7

#56 , 06 jul 2015 01:06

Al zoekend naar een gerelateerd onderwerp ben ik op deze thread gestoten en met veel interesse gelezen. IK heb ruim 8 jaar ervaring in een leidinggevende functie in customer service en ken de garantiewetgeving dan ook als mijn broekzak.
Ik weet dat de thread meer dan een jaar oud is, maar ik geef toch even mijn mening er over, gezien ik denk dat deze hier nog niet verwoord is.
Het frappante aan de hele discussie is dat in mijn ogen zowel serhat als de anderen niet helemaal correct zijn.
Serhat blijkt inderdaad niet goed te begrijpen dat als een zelfstandige iets privé aankoopt, dat dat strikt gezien een particuliere aankoop maakt en hij dus in principe garantie moet geven. In essentie maakt het niets uit wat de koper al of niet inbrengt (zoals gezegd, niet na te gaan door de verkoper, maar goed ook), maar er wordt door iedereen over het hoofd gezien dat garantie ook voorwaarden heeft, die m.i. verre van voldaan zijn. Serhat verwoordt het wat ongelukkig, maar ik begrijp waar hij naar toe wil. Indien een voertuig voor beroepsmatige doeleinden wordt aangekocht, heeft de koper geen recht op garantie, maar blijkbaar stelt niemand zich de vraag waarom dit zo is? De simpele verklaring is het intensieve gebruik! Het is dan toch ook niet vreemd dat Serhat weigerachtig staat tov het verlenen van garantie als er weinig twijfel over bestaat dat het voertuig zeer intensief/beroepsmatig gebruikt wordt?
Hij zegt zelf dat er op zijn verkoopfactuur staat dat er op onderhoud moet gekomen worden op x-aantal km, en dat is niet gebeurd. Als hij vermoeden heeft, dat de schade veroorzaakt is door verkeerd gebruik en/of het verwaarlozen van het onderhoud, en hij een onafhankelijke expertise aanstelt hiervoor (bewijslast ligt immers bij hem in de eerste 6 maand), en hieruit blijkt dat inderdaad niet aan de voorwaarden voldaan is mbt garantie, kan Serhat deze volledig terecht weigeren te verlenen. De misconceptie die hier speelt, en die ik helaas heel, heel vaak merk bij mensen is dat als men 'op papier' recht heeft op garantie - zoals in deze situatie dus - er men er maar meteen ook vanuit gaat dat deze onvoorwaardelijk is.

giserke
Berichten: 2434

#57 , 06 jul 2015 02:05

Wat voor zever is me dat? Volgens U zou iedereen die met zijn wagen gaat werken naar zijn garantie kunnen fluiten?
Indien een voertuig voor beroepsmatige doeleinden wordt aangekocht, heeft de koper geen recht op garantie, maar blijkbaar stelt niemand zich de vraag waarom dit zo is? De simpele verklaring is het intensieve gebruik!
Tuurlijk is dit zo niet.
Hoe die wagen particulier gebruikt wordt speelt voor de garantie GEEN ENKELE ROL.
Iemand kan een tweedehandswagen kopen, en hij gaat vb veel op reis. Je geraakt makkelijk aan 20-30.000km/ jaar.
Het enige wat een rol speelt is het onderhoudsboekje.
Als de koper voldoet aan het voorgeschreven onderhouds voorwaarden van de fabrikant, heeft de verkoper geen voet om op te staan.
Of die persoon nu 5.000km doet of 50.000km/ jaar.

bgoudeseune
Berichten: 7

#58 , 06 jul 2015 08:41

i
Zucht.. U leest niet goed. Nergens zeg ik dat de garantie van een particulier afhangt van x-aantal km, dat is punt 1. Ik zeg alleen dat de hele reden dat de wet geen garantie voorziet voor niet-particulieren te maken heeft met het intensievere gebruik. Daaruit kan je niet afleiden dat als iemand de auto zo gebruikt, hij per definitie zijn garantie kwijt is.
Punt 2: in de realiteit hangt garantie wel degelijk af van het aantal km. Nooit gehoord van bvb. 3 jaar garantie OF 100.000 km (wat het eerst bereikt wordt)? Maw, 33.000 km per jaar wordt als 'normaal' gebruik beschouwd (bij constructeur x), maar meer niet. Als u 60.000km per jaar rijdt met uw wagen, dan zal u geen 3 jaar garantie krijgen.

Terug naar “Andere”