Boete op de fiets??

MiekeY
Topic Starter

Boete op de fiets??

#1 , 17 jun 2014 14:40

Beste,

Mijn echtgenoot was vorige keer aan het fietsen, op het fietspad. Hij had enkel zijn gsm in zijn hand, en was niet aan het bellen. Een politieagent heeft hem toen tegengehouden en boete gegeven. Nu verwachten wij een boete van 110 euro. Wat absurd is, hij was niet aan het bellen, en hij was op de fiets op een fietspad, niet op de weg of dergelijke. Wat kunnen wij hier aan doen?

Alvast bedankt!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 jun 2014 14:43

Beste,

Mijn echtgenoot was vorige keer aan het fietsen, op het fietspad. Hij had enkel zijn gsm in zijn hand, en was niet aan het bellen. Een politieagent heeft hem toen tegengehouden en boete gegeven. Nu verwachten wij een boete van 110 euro. Wat absurd is, hij was niet aan het bellen, en hij was op de fiets op een fietspad, niet op de weg of dergelijke. Wat kunnen wij hier aan doen?

Alvast bedankt!!
Hij had de GSM vast. Kon dus aan het bellen zijn geweest. Dat volstaat als overtreding.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lightning

#3 , 17 jun 2014 14:44

8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jun 2014 17:28

Ik dacht dat een fiets een voertuig was als deze bereden is.Dus diegene die erop zit is een bestuurder.
Ook dat de openbare weg de oppervlakte bestrijkt tussen de privatieve gedeelte ernaast.
Met weg bedoelde u vermoedelijk de rijbaan... maar ook een parkeerstrook, fietspad, verhoogde of gelijkgrondse berm en trottoir behoren tot de 'weg'.

mava105

#5 , 17 jun 2014 19:54

Van een fietser kan zelfs zijn rijbewijs (van de auto) worden ingehouden

Turaki

#6 , 17 jun 2014 22:40

Zelfs van een voetganger... Ken zo een voorbeeld waarbij een voetganger door een gesloten overweg liep, is 4e graad overtreding en rechter moet verplicht rijbewijs intrekken.

giserke

#7 , 18 jun 2014 01:26

Zelfs van een voetganger... Ken zo een voorbeeld waarbij een voetganger door een gesloten overweg liep, is 4e graad overtreding en rechter moet verplicht rijbewijs intrekken.
Ik ken ook zo iemand die als voetganger zijn rijbewijs is kwijtgespeeld.

Je hebt geen rijbewijs nodig om op de openbare weg te wandelen.
Maw, iemand met een rijbewijs wordt zwaarder gestraft dan iemand zonder rijbewijs. Je kunt niet afgenomen worden wat je niet bezit.

Maar in de praktijk wordt dit door de politierechter meestal verworpen, als je een goeie advocaat hebt. http://www.standaard.be/cnt/dmf20100510_108
En ik herinner me nog ergens dat er bij hogere rechtbanken hieromtrent problemen vastgesteld waren met de wettelijkheid van deze verkeerswet.
Het grondwettelijk hof stelde ooit wel dat dit geen discriminatie is, maar het Europees hof voor de rechten van de mens had hier wel een probleem mee.
Let wel, het grondwettelijk hof stelt wel zeer duidelijk, dat deze maatregel enkel kan gebruikt worden gebruikt bij recidive.

Franciscus

#8 , 18 jun 2014 19:19

Betrokkene krijgt een rijverbod uitgesproken door de rechtbank =/= onmiddellijke intrekking rijbewijs.
Dus inderdaad iemand zonder RB kan dus een verbod krijgen om met een motorvoertuig te rijden.

Giserke, waar is dat arrest gepubliceerd ...wat ik wel weet is van een aantal veroordelingen wegens inbreuken oversteken over sporen trein met gevolg rijverbod.

Sommige beroepen geven ook gezien in dat in de wet staat een andere strafregeling... vb een rechter of een plaatsvervangende rechter... iedereen die voorrang van rechtsmacht heeft dus.

Ice

#9 , 01 jul 2014 18:04

Beste,

Alvast bedankt!!
Hij had de GSM vast. Kon dus aan het bellen zijn geweest. Dat volstaat als overtreding.
Het is toch gemakkelijk te verifiëren of hij belde of niet? Via de log van de gsm, daar moet dan toch dat gesprek op die datum en tijd in staan?

WP002

#10 , 01 jul 2014 20:29

Het is toch gemakkelijk te verifiëren of hij belde of niet? Via de log van de gsm, daar moet dan toch dat gesprek op die datum en tijd in staan?
Doet niet terzake. Als fietser moet je je beide handen aan het stuur hebben.

mava105

#11 , 01 jul 2014 20:55

Vanmorgen nog de politie een fietser zien tegenhouden die een kartonnen doos droeg met één hand, en dit al rijdend op zijn fiets.

Oude Belg

#12 , 02 jul 2014 00:41

Je moet minstens één hand aan het stuur houden (anders zou je geen richting kunnen aangeven). Je mag echter géén GSM in de hand houden, en je moet je fiets volledig onder controle kunnen houden (wat met een doos in de hand niet vanzelfsprekend is). Twee verschillende overtredingen dus.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Andere”