Takelen op privé-domein

NGDM
Topic Starter

Takelen op privé-domein

#1 , 02 jun 2014 16:52

Hallo allemaal

Op de Hogeschool Gent heerst al jaren een tekort aan parkingsplaatsen voor studenten en personeel.
Nochtans zijn er veel plaatsen ter beschikking.
Probleem is dat hier externen zich ook komen parkeren en studenten hun wagens een week achterlaten omdat ze in Gent op kot zijn.
Daar gaat deze vraag nu niet om.

Aangezien er te weinig plaats is parkeren veel mensen zich verkeerd. Soms klakkeloos langs de weg, wat effectief een gevaar kan vormen en storend is voor het verkeer.
Anderen parkeren zich op plaatsen die niet meteen bedoeld zijn als parking (bijv. grasperken, zijsteegjes waar geen verkeer is...).

De HoGent beslist om af en toe verkeerd geparkeerde wagens te takelen.
Hier gaat mijn vraag dan over.
Aangezien de campus (met de parking) een privé-domein is mogen zij zelf een takeldienst inhuren.
Maar wat dan weer niet mag volgens de wet (als ik het goed heb), is de getakelde de takelkosten verplicht laten betalen.
Dit heeft blijkbaar met het retentierecht van de takelfirma te maken.
Dan heeft de firma een retentierecht op de opdrachtgever, maar niet op de getakelde.

Mijn vraag is nu of dit allemaal wel klopt?
Laatst zat ik in dat zelfde schuitje.
Ik had me geparkeerd op een grasperk waar ik niemand ten laste viel (behalve misschien de tuinman moest hij besloten hebben het gras af te rijden).
Toen ik enkele uren later terugkwam, was mijn auto er niet meer.
Dan ben ik met de tram naar Gentbrugge mogen gaan om dan het nieuws te krijgen dat ik mijn auto niet terug kreeg alvorens ik de takelkosten (€150,-) betaalde.
Ik wist op voorhand al dat zij dat niet mochten eisen, maar uiteindelijk heb ik dan toch betaald.

Nu wil ik me toch beter informeren in het geval dat het weer bij mij of iemand anders gebeurt.

Dus: had ik die €150,- moeten betalen, had ik meteen mijn wagen mogen meenemen en had de factuur naar de HoGent (opdrachtegever) gestuurd moeten worden?

Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen.

Met vriendelijke groet

NGDM

PS: dit is een document van de Studentenraad van HoGent die dit probleem aankaarten.
http://www.hogent.be/www/assets/File/20 ... eid(1).pdf

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jun 2014 21:27

http://www.juridischforum.be/forum/view ... em#p246475" onclick="window.open(this.href);return false;

Bevoegde rechtbank is de politierechtbank zeker als de unif de regels gebruikt die hier worden uitgelegd.Dus zeker niet de correctionele rechtbank.

PS het is niet uw grasveld en schade aan het grasveld .... gaat u dat betalen? Alleen dat al is wat u betreft een asociaal gedrag.

Maar klopt inderdaad een takelbedrijf heeft geen retentierecht. Langs de andere kant hoeft de HoGent ook niet te zeggen wie de wagen getakeld heeft voor u aan de HoGent betaald hebt. Is dus een tweesnijdend zwaard.

Als zij naar RB stappen om te vorderen dan kunnen ze uiteraard nog verdere schade aan hun domein vorderen.
De regeling met de wielklem is toegepast en was zeer efficiënt.

Reclame

Terug naar “Andere”