rijden zonder rijbewijs met auto zonder rijbewijs boete

sofieke1985
Topic Starter

rijden zonder rijbewijs met auto zonder rijbewijs boete

#1 , 12 mar 2014 11:31

Beste,
ik ben namenlijk in het bezit van een autotje zonder rijbewijs maar heb geen A3 of AM rijbewijs
Ben geboren na 1961
Nu was mijn vraag, mag ik daarmee rijden? En indien ze me tegenhouden welke boete krijg ik dan?
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 12 mar 2014 11:41

Indien u geboren bent na 15 februari 1961 moet u een rijbewijs hebben. Anders riskeert u zéér zware boetes : rijden zonder rijbewijs en zonder verzekering (omdat u niet over het vereiste rijbewijs beschikt). Reken minstens € 1000 boete, en beslag en verbeurdverklaring van het voertuig. Niet doen. Als je een ongeval zou hebben is de ramp volledig : de verzekering zal bij u komen aankloppen om alle schade te vergoeden. Bij een ongeval met gewonden kan dat een fortuin zijn.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

sofieke1985
Topic Starter

#3 , 12 mar 2014 11:48

ja, ik ga er vanuit, naam spreekt voor zich, auto zonder rijbewijs dat max 45 kan rijden dat geen rijbewijs nodig heeft.
Is de straf of boete dan niet milder?

Reclame

Oude Belg

#4 , 12 mar 2014 11:50

Absoluut niet. U rijdt zonder rijbewijs en zonder verzekering. Dat is onverantwoord, voor u en voor de andere weggebruikers, en dus staan er terecht zeer zware straffen op.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

sofieke1985
Topic Starter

#5 , 12 mar 2014 11:52

ja de wetgeving omtrent die autotjes is ook allesbehalve duidelijk, als je niet geinformeerd bent weet je zelfs niet dat je een a3 of am nodig hebt, dit vind je pas na enig opzoekwerk, auto zonder rijbewijs valt ook onder categorie bromfiets omdat het maar 45 kan, daar liggen de boetes zowiezo al lager
Ik wil gerust examen doen, maar in de tussentijd heb ik men autotje echt nodig, en openbaar vervoer is geen optie op de wegen dat ik moet zijn, zo een examen kan snel gaan, maar is ook niet op een week in orde uiteraard....

sofieke1985
Topic Starter

#6 , 12 mar 2014 11:55

ps, voor alle duidelijkheid, betreft hier een brommobiel

denlowie
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 mar 2014 12:09

u examen kan op één dag, er zijn glijdende uren, je bied je op het examencentrum aan met je identiteitskaart en je kan je examen onmiddellijk doen.
De meeste examen centra zijn open Ma,Di,Wo,Do, Vr: 7u-16u
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sofieke1985
Topic Starter

#8 , 12 mar 2014 12:12

ja theoretisch kan ieder moment, maar nu zou de wet zijn verplicht 4 uur rijexamen en dan examen, dit is niet op 1 dag
tenzij je enorm veel geluk hebt dat alles samenvalt
praktijkexamen is op bepaalde datums maar

Franciscus

#9 , 12 mar 2014 14:44

ook voor rijden zonder rijbewijs met zo'n brommobiel zijn de boetes en de gevolgen zoals reeds aangegeven echt niet doen.

ongelukbelaagd

#10 , 21 mar 2014 10:30

Sofie,

Je achter excuses verbergen om dat examen niet te kunnen doen, gaat de ernst van de gevolgen bij een ongeval niet verminderen.
Neem de koe bij de horens en ga dat examen doen!
En tot zolang neem je best de benenwagen, tram, bus of metro, trein of laat je je brengen en/of halen.

Franciscus

#11 , 21 mar 2014 11:41

U mag...als er niets is gebeurd buiten feit door politie tegengehouden al rekenen op
- mogelijk beslag voertuig - controle max. snelheid wordt bepaald - eventuele verbeurdverklaring.
- veroordeling wegens rijden ZONDER rijbewijs
- veroordeling zonder geldige verzekering

Bij een ongeval met gewonden wordt uw voertuig zo wie zo met beslag genomen ter vergoeding van tegenpartij en dus verbeurdverklaard.
U mag rekenen op € 1000 aan boete al of niet stuk voorwaardelijk
Rijverbod gaande van 8 dagen tot x jaar.

j.demoor

#12 , 23 mar 2014 08:08

“Art.2. § 1. Voor de toepassing van de wets- en verordeningsbepalingen betreffende het recht tot sturen worden de motorvoertuigen ingedeeld in de volgende categorieën :1° Categorie AM :- bromfietsen met een maximumsnelheid van meer dan 25 km/uur; - lichte vierwielers...Art.4.Zijn ontslagen van de verplichting houder te zijn van een rijbewijs en het bij zich te hebben :... 10° de bestuurders van voertuigen van de categorie AM die geboren zijn vóór 15 februari 1961...”(23 MAART 1998. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs).

‘Ben geboren na 1961’

U bent dus niet ontslagen van de verplichting houder te zijn van een rijbewijs en het bij u te hebben.

“Art.30.§ 1. met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft hij die : 1° een motorvoertuig bestuurt zonder houder te zijn van het rijbewijs vereist voor het besturen van dit voertuig, of van het als zodanig geldend bewijs...Art.38.§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :...5° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1...De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar...”16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer)

“Art.2. De bedragen van de geldsommen waarop de opdeciemen bedoeld in de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op de strafrechtelijke geldboeten worden toegepast, worden geacht rechtstreeks te zijn uitgedrukt in euro, zonder omrekening. ...Art.4.In artikel 1, eerste en tweede lid, van de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op de strafrechtelijke geldboeten, gewijzigd bij de wet van 24 december 1993, worden de woorden " duizend negenhonderd negentig " vervangen door het woord " veertig* ".”(26 JUNI 2000. - Wet betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet).

* Inmiddels : met vijftig decimes verhoogd = x [(10+50)/10]= x 6

“Art.29.Bij iedere veroordeling tot een criminele of correctionele hoofdstraf spreekt de rechter de verplichting uit om een bedrag van 25 EUR te betalen als bijdrage tot het Fonds. Dit bedrag is onderworpen aan de verhoging voorzien in de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op de strafrechtelijke geldboeten”(1 AUGUSTUS 1985. - Wet houdende fiscale en andere bepalingen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus

#13 , 23 mar 2014 17:23

hier een lezen :

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 398/625-t2" onclick="window.open(this.href);return false;

Den Tist

#14 , 07 apr 2014 17:17

hier een lezen :

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 398/625-t2" onclick="window.open(this.href);return false;

2° Categorie A1 :
•motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3, een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van ten hoogste 0,1 kW/kg;

Valt dit niet onder rijbewijs B ???
Het hierboven aangehaalde KB dateert van 1998 ...

Terug naar “Andere”