gedwongen opname

tony29
Topic Starter

gedwongen opname

#1 , 19 jan 2014 10:19

ik had graag wat informatie kunnen hebben i.v.m. mijn vriendin
zij is door haar moeder gedwongen opgenomen
zij is daar nooit schriftelijk van op de hoogte gebracht
en toen de vrederechter langskwam om haar te laten opnemen had zij geen advocaat om haar bij te staan.
zij is nu 20 dagen opgenomen en weet nog altijd niets het enige dat ze weet is dat het momenteel over 40 dagen gaat
zij krijgt niet van papierwerk terwijl ik denk dat ze daar toch recht op heeft.
zij hoeft daar absoluut niet te zitten want er is niets mis met haar
zij is van de filipijnen ze spreekt nederlands maar heeft door het cultuurverschil moeilijk om haar zelf te kunnen verdedigen en uit te leggen hoe haar situatie zit
graag had ik geweten of ik hier iets aan kan doen
alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jan 2014 13:36

Er zijn twee mogelijkheden:
De gewone collocatie waar iedereen een dokter kan vragen een attest af te leveren en dan naar de vrederechter te stappen.
De dringende collocatie en die loopt via parket ( politie) die dokter vorderen. Daarna zal vrederechter verder beslissen.
Niemand kan van zijn vrijheid worden beroofd dan door een beslissing van een rechter. Die beslissing moet binnen de 24 u genomen worden.
Grondwet
Art. 12.
De vrijheid van de persoon is gewaarborgd.
Niemand kan worden vervolgd dan in de gevallen die de wet bepaalt en in de vorm die zij voorschrijft.
Behalve bij ontdekking op heterdaad kan niemand worden aangehouden dan krachtens een met redenen omkleed bevel van de rechter, dat moet worden betekend bij de aanhouding of uiterlijk binnen vierentwintig uren.

Eens opgenomen in de psychiatrie zal weer een intake gehouden worden en de regels die vastgelegd werden in de wet worden toegepast
Deze wetgeving is onderaan toegevoegd:
Art. 7.
§ 1. Bij ontvangst van het verzoekschrift verzoekt de (rechter) de stafhouder van de Orde van advocaten of het bureau van consultatie en verdediging om onverwijld van ambtswege een advocaat aan te wijzen. <W 2006-06-13/40, art. 59, 006; Inwerkingtreding : 16-10-2006>

§ 2. Binnen vierentwintig uren na de indiening van het verzoekschrift bepaalt de (rechter) bij een zelfde beslissing de dag en het uur van zijn bezoek aan de persoon wiens opneming ter observatie wordt gevraagd en van de zitting. <W 2006-06-13/40, art. 59, 006; Inwerkingtreding : 16-10-2006>
Binnen dezelfde termijn geeft de griffier aan de zieke en, in voorkomend geval, aan diens wettelijke vertegenwoordiger bij gerechtsbrief kennis van het verzoekschrift.

http://www.vredegerecht1stekantonantwer ... emecum.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.elfri.be/collocatie#wet" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... ab=wet_all&" onclick="window.open(this.href);return false; nl=n&sql=dt+contains++%27WET%27+and+dd+between+date%271990-06-26%27+and+date%271990-06-26%27+and+actif+%3D+%27Y%27&ddda=1990&tri=dd+AS+RANK+&trier=afkondiging&ddfa=1990&dddj=26&dddm=06&ddfj=26&imgcn.x=48&imgcn.y=6

Reclame

Terug naar “Andere”