verplicht betalen of niet voor gevonden kat?

sammeke1992
Topic Starter

verplicht betalen of niet voor gevonden kat?

#1 , 29 dec 2013 00:53

Beste,

Een discussie die rond ging in de klas, en ik ben is benieuwd wat jullie ervan denken juridisch gezien.

Stel er hangt een briefje aan de deur waarop staat: "de vinder van deze kat krijgt 50€"

Je vindt die kat dan en brengt deze naar de eigenaar. Maar pas bij het naar buitengaan merk je het briefje op. Heb je dan nog recht om de 50€ te vragen?

Is er dan spraken geweest van een contract? Zo ja dan veronderstel ik dat ze nog recht heeft op die 50€. Graag jullie mening.

Mvg,

Sam Vandenborre

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 29 dec 2013 10:33

Ik denk zo als er op dat briefje een foto van de kat, een naam en eventueel adres van de eigenaar en zijn handteken staat je zeker recht hebt op de beloning.

Ps beter u berichtje afsluiten met Sam

sammeke1992
Topic Starter

#3 , 30 dec 2013 16:23

Oké, bedankt voor het antwoord.

mvg,

sam ;-)

Reclame

Turaki

#4 , 30 dec 2013 17:59

Dat briefje vormt hoogstens een aanbod. Om van een contract sprake te zijn, moet u op dat aanbod ingaan. U heeft dat niet gedaan (u heeft niet achter de beloning gevraagd), en er is dus ook geen afdwingbaar contract. Hoe wil u trouwens bewijzen dat u het geld niet heeft gekregen?

bartvdv

#5 , 30 dec 2013 19:15

En door de gevonden kat te geven is hij niet ingegaan op het aanbod? Hij had ze dan beter kunnen laten lopen.

Terug naar “Andere”