ik stel deze vraag in opdracht van een vriend (omdat ik al lid ben van het forum

Mijn vriend woont momenteel nog samen met zijn ex-vriendin met wie hij samen twee kinderen heeft.
Hijzelf gaat werken en onderhoud de kinderen zichzelf en de ex daar zij niet gaat werken en geen uitkeringsaanvraag wil indienen.
Ze huren samen een huis van een familielid van de ex haar kant. Beide zijn ze hoofdhuurders.
Nu komt hij op het punt dat hij iemand anders leert en kennen en wil gaan samenwonen.
Hij wil zich dus laten schrappen uit het huurcontract maar zijn ex weigert daarmee akkoord te gaan, zij wil dus niet de huur alleen op zich nemen.
Dit gaat net zo bij de nutsvoorzieneningen die allemaal op zijn naam staan. Zij wil zich daarmee niet in regel stellen en volgens mij zou het niet verstandig zijn om alles te maten afsluiten daar zijn kinderen er nog wonen.
Hij wil graag co-ouderschap maar zijn ex weigert zelfs om hem de kinderen voor een dag mee te geven omdat hij gaat verhuizen en chanteert hem ermee de kindeen volledig weg te houden bij hem (lees haar definitief verlaten en stoppen met haar te onderhouden)en chanteert hem ermee de kinderen volledig weg te houden bij hem.
Nu is mijn vraag volgende.
Hoe kan hij dat probleem betreffende de huur oplossen daar de huisbaas natuurlijk zal meewerken aan haar kant?
Hoe het probleem van de nutsvoorzieningen oplossen?
Hoe eventueel de chantage aanvechten zodat hij zijn kinderen toch kan blijven zien?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Groetjes
Davy