Helikopter

Stewie2013
Topic Starter

Helikopter

#1 , 01 jul 2013 20:59

Ik weet niet of ik hier aan het juiste adres ben, maar we zitten hier in de buurt met een klein probleem...
Een van de buren heeft een teveel aan geld en een groot tekort aan verstand. Het is iemand die eigenlijk te gek is om rond te lopen. Hij heeft paarden gehad en voor ze te versteken van weide liet hij ze los en reed erachter met zijn wagen, op klaarlichte dag. Als hij met zijn wagen rijd is het ook een grote gek, hij lapt elke regel aan zijn laars en rijd gewoon als zelfmoordterrorist rond. Je wijkt, of hij rijdt gewoon bovenop je wagen. Hetgeen eigenlijk nog het meest van al stoort is dat hij wanneer hij zin heeft zijn helikopter gewoon in zijn achtertuin neerplant, tussen de bomen en op nog geen 100m (!) van andere huizen, terwijl het bij mijn weten toch de bedoeling is dat een helikopter land op een erkende landingssite, behalve bij een noodlanding. We hebben al talloze klachten neergelegd bij de politie, maar er komt gewoonweg geen gevolg aan... Wat kunnen we daartegen doen?
MVG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 01 jul 2013 21:51

Ik informeer me.

gdm2

#3 , 01 jul 2013 22:50

Zolang een helicopter onder een veilige curve kan landen en opstijgen en de toestemming heeft van de eigenaar van de grond, mag hij landen. Echter binnen de ctr van een vliegveld moet hij een vluchtplan indienen en niet in verboden zones (zoals boven het koninklijk domein en tijdens de week boven Schaffen)

Reclame

Vandebos

#4 , 03 jul 2013 14:30

Vandaag antwoord gekregen van het BCAA_Airports.

Kort samengevat:

Erkende landingsplaatsen kan je opzoeken op de website van Belgocontrol. Deze kan je hier raadplegen.

Voor het landen buiten erkende heliports geldt het ministerieel besluit van 24 december 1970 houdende regeling van de landingen en opstijgingen van hefschroefvliegtuigen buiten de luchtvaartterreinen
Ministerieel besluit van 24 december 1970 houdende regeling van de landingen en opstijgingen van hefschroefvliegtuigen buiten de luchtvaartterreinen

De minister van Verkeerswezen,

Gelet op artikel 43, § 4, van het koninklijk besluit van 15 maart 1954 tot regeling der luchtvaart, gewijzigd door het koninklijk besluit van 31 augustus 1970;

Gelet op de wet van 23 december 1946 houdende instellingen van een Raad van State, inzonderheid op artikel 2. tweede lid;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid,

Besluit:

Eerste artikel. Onverminderd de toepassing van alle andere wettelijke van kracht zijnde bepalingen en van de reglementaire bepalingen inzake de technische exploitatie der luchtvaartuigen, zijn de landingen en opstijgingen van hefschroefvliegtuigen buiten de luchtvaartterreinen van de hierna minimale eisen afhankelijk:

§ 1. Het landings – en opstijgareaal is een vierkante oppervlakte waarvan de zijde gelijk is aan ten minste anderhalve grootste lengte van het hefschroefvliegtuig. De oppervlakte moet effen zijn en gehard, tevens stof – en hindernisvrij.

§ 2. Er moet rondom het landings – en opstijgareaal een hindernisvrije oppervlakte bestaan. De grens naar buiten uit moet zich ten opzichte van de scheidingslijn tussen deze oppervlakte en het areaal op een afstand gelijk aan ten minste een vierde van de grootste lengte van het hefschroefvliegtuig bevinden. Deze afstand mag niet minder zijn dan drie meter

§ 3. De landingen en de opstijgingen moeten met tegenwind geschieden in stroken waar geen enkele hindernis uitsteekt boven een effen vlak dat een helling van 1/8 vertoont in de aslijn van de nadering en de opstijging. Dit vlak heeft de vorm van een trapezium waarvan het kleine been op een van de zijden van het landings – en opstijgareaal steunt en de zijden zodanig uiteenlopen dat het grote been op 250m afstand van dit areaal ten minste een lengte van 75m heeft. Bij windstilte of bij dwarswind beneden de toegelaten operationele minima mag voor de landings – en opstijgingsmanoeuvres dezelfde strook worden voorzien.

§ 4. Behoudens voorafgaande toelating van de directeur-generaal van het Bestuur van de Luchtvaart, mag van deze minimale voorwaarden worden afgeweken voor landingen en opstijgingen van hefschroefvliegtuigen die ten behoeve van de burgerlijke bouwkunde voor luchtarbeid worden gebruikt.

Art. 2. Landingen en opstijgingen van hefschroefvliegtuigen buiten de luchtvaartterreinen zijn niet toegelaten in de steden en bebouwde gedeelten van gemeenten behalve dan wanneer hefschroefvliegtuigen er aan reddingsoperaties moeten deelnemen.
In jouw geval lijkt het me dus aangeraden om in het kadaster van de gemeente allereerst de inkleuring van het terrein waarop er geland wordt te gaan bekijken. Bij vele gemeenten zijn de kadasterplannen tegenwoordig reeds online te raadplegen. op die wijze kan je onmiddellijk bepalen of al dan niet enkel er enkel met art 2 rekening gehouden dient te worden.

Voor rechtstreekse klachten kan u tenslotte terecht bij:

De inspectiedienst van het DGLV.

Contactpersoon: Caroline Van Pelt
caroline.vanpelt@mobilit.fgov.be
tel: 02/7240274

Ter zijde: Gelet op de snelheid waarmee deze informatie me werd bezorgd en de toonaard in de integrale onderlinge communicatie die werd meegezonden lijkt dit me een dienst en controleorganisme dat bijzonder kort op de bal speelt. (In mails die intern werden geforward werden bijvoorbeeld niet alleen maximum kalenderdagen tot antwoord opgelegd doch werd tevens het bewijs van antwoord geëist (niet verzocht).)

Hopelijk helpt dit je verder?

Vandebos

#5 , 16 jul 2013 08:47

Aanvulling:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130716_00660276" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Andere”