Wifi hotspot thuis

Artic
Topic Starter

Wifi hotspot thuis

#1 , 18 apr 2013 20:09

Hoi allemaal,

Iedereen kent wel het probleem: je zit te wachten op de bus, in het station enz. en je wil je ondertussen verder werken op je laptop, maar er is nergens een gratis wifi hotspot in de buurt. Ik woon op een vrij drukke plaats en betaal per maand een vast bedrag voor Internet, dus ik zou graag de mensen die voor m'n deur op de tram zitten te wachten, toegang geven tot gratis wifi. Dit is een gekend probleem en er bestaat kant-en-klare software om dit te doen (om een eigen wifi hotspot te creëren dus).

Echter, ik heb hierbij enkele juridische vragen:
- Mag je je eigen internetconnectie zomaar gratis met anderen delen (vermits er al software voor bestaat vermoed ik van wel)?
- Bestaat er enige vorm van juridische bescherming wanneer externen op die manier zonder jouw medeweten bv. inbreuk plegen op auteursrecht door muziek etc. door te sturen via deze gratis hotspot?

Alle reacties meer dan welkom!

Groetjes,

Artic

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hawkee

#2 , 18 apr 2013 21:08

bij de grote spelers van tv,internet e.d. bieden deze dienst aan, zonder bijkomende software te downloaden.
1. als je de dienst activeert om uw router te delen met anderen is dit gratis (het downloaden van software,muziek e.d. gaat wel van hun eigen internetvolume af en niet van het uwe, dus uw eigen internetvolume is veilig)
2. aangezien de personen die uw router gebruiken moeten inloggen, wordt dit opgeslagen en zoals ik al eerder vermelde gaat dit van hun eigen gebruik af, dus hun inbreuken blijven hun inbreuken.

zertyx
Juridisch actief: Ja

#3 , 18 apr 2013 23:12

De internetverbinding kan dan uiteraard enkel gebruikt worden door mensen met een abonnement bij deze providers.

Zelf een hotspot opstellen is toegelaten voor zover ik weet.

Persoonlijk zou ik dit echter nooit doen. Bij eventueel misbruik (bv. uploaden muziek, verzenden van spam, valse bommeldingen per e-mail, hacking, ...) zal men vrij eenvoudig bij u terecht komen. Het is dan aan u om te bewijzen of minstens aannemelijk te maken dat iemand anders deze inbreuken heeft begaan. Bij strafrechtelijke inbreuken zullen de opsporingsdiensten allicht ook tot de conclusie komen dat u er niets mee te maken hebt, maar dan wel nadat al uw computermateriaal na huiszoeking is geanalyseerd.

Vergelijk het met het gratis ter beschikking stellen van uw wagen aan anonieme voorbijgangers, bij wie zullen eventuele verkeersboetes terecht komen?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Reclame

patjebrussel

#4 , 19 apr 2013 04:34

Ik weet niet of iedereen dat probleem kent van te willen verder werken als je op het openbaar vervoer wacht. Lijkt me nogal onhandig eerlijk gezegd, en wat soort werk kan je verzetten ?
NIET doen dus, de redenen zijn reeds aangegeven, diegene die overal op het net willen, kennen de mogelijkheden wel.
Maar beter dat je het nu komt vragen, want als ze je beschuldigen van een of ander, steek het maar eens op je gratis hotspot,...die smoesjes geloven ze al niet meer.
Ik heb bij mij thuis alle draadloze dingen afgezet, en ik controleer dat ook regelmatig.

Sent from mijnen ouwe laptop using Telenet.

Hawkee

#5 , 19 apr 2013 07:18

bij een hotspot wordt uw verbinding gesplit: prive | hotspot , en bij de hotspot moet je inloggen, gebruikersnaam wordt gecontroleerd e.d.
het is eenvoudig om te zien wie op dat moment een inbreuk doet, aangezien dit ook van de ingelogde persoon zijn/haar internetvolume wordt genomen.

Artic
Topic Starter

#6 , 19 apr 2013 07:22

Mensen laten inloggen met hun eigen account is natuurlijk nogal onnozel, er zijn weinig dingen zo frustrerend als hopen netwerken binnen bereik hebben maar er niet op geraken omdat ze allemaal beveiligd zijn of logins nodig hebben.

Ik begrijp het issue van spam, bommeldingen enz. Maar dan stel ik me ook de logische vraag: hoe doet Starbucks dit dan? Zij stellen in al hun filialen een gratis wifi hotspot op, zonder login. Het lijkt me toch aannemelijk dat zij zich ook op één of andere manier ingedekt hebben tegen potentieel misbruik? Uiteindelijk wil ik gewoon net hetzelfde doen als zij.

Hawkee

#7 , 19 apr 2013 07:51

als er misbruik wordt vastgesteld wordt het ip nagetrokken dat dan uiteindelijk bij de bedrijven uitkomt (starbucks, mcdonalds enzo.) en worden zij zelf verantwoordelijk gesteld.
meestal worden bij grote filialen een blocker opgezet voor illegale up- en downloaden, p2p enzo.
als ik van u was zou ik mijn router dan instellen als fon of hotspot dan ben je veilig zonder probleem.
en als je fon of hotspot bent dan kan je ook gebruik maken van andermans router als ze dat ook hebben.

patjebrussel

#8 , 19 apr 2013 12:33

Mensen laten inloggen met hun eigen account is natuurlijk nogal onnozel, er zijn weinig dingen zo frustrerend als hopen netwerken binnen bereik hebben maar er niet op geraken omdat ze allemaal beveiligd zijn of logins nodig hebben.

Ik begrijp het issue van spam, bommeldingen enz. Maar dan stel ik me ook de logische vraag: hoe doet Starbucks dit dan? Zij stellen in al hun filialen een gratis wifi hotspot op, zonder login. Het lijkt me toch aannemelijk dat zij zich ook op één of andere manier ingedekt hebben tegen potentieel misbruik? Uiteindelijk wil ik gewoon net hetzelfde doen als zij.
Dit forum is er om problemen op te lossen, en jij gaat er maken.
Starbucks en al de rest zijn bedrijven. Wees er maar zeker van dat ze hun beveiligen hebben zoals Hawkee zegt. En er zullen wel camera's hangen die alles filmen waar de persoon in kwestie zal opstaan die er illegale dingen doet.

Er zijn mogelijkheden te over voor mensen die altijd en overal persé op het net willen.

Maar, je mag je zin doen hoor, ik heb er geen last van. Binnen de korste keren mag je een advocaat onder de arm nemen. Doch, als ik tussen de lijnen lees, vermoed ik iets anders, tja, ik ben zo achterdochtig en paranoïde, kan er ook niet aan doen.

En dat komt omdat ze mijn pc's ook eens in beslag hebben genomen en onderzocht in een zaak waar ik niks mee te maken had. Heb ze wel netjes terug gekregen, dat wel, maar intussen was ik ze wel kwijt.
En zo'n huiszoeking : ik wens het je niet toe, ik was er onder de indruk van, nog steeds al is het jaren geleden.

Didymus

#9 , 19 apr 2013 12:45

Je zou je hotspot volledig kunnen gescheiden houden van je persoonlijk internetgebruik door: een apart SSID te gebruiken, een aparte PPPoE sessie (in het geval je DSL hebt) en de gebruikers algemene voorwaarden te laten accepteren voor ze kunnen surfen. Vraagt allemaal wel wat werk...
"sowieso" schrijf je zo.

artemis

#10 , 19 apr 2013 13:15

Ik vind het wel heel filantropisch dat jij belangeloos gratis internet wil aanbieden aan onbekenden die voor je deur in een bushokje zitten :D
Gaat je eigen internet dan niet trager werken?

k.b.

#11 , 19 apr 2013 15:32

Er zijn veel lokaties waar je onbeveiligde netwerken hebt , of netwerken waar je gewoon de sleutel kan van vragen om je wat nuttig bezig te houden.

Ik denk aan restaurants , kinderspeeltuinen , benzinepompen langs autostrades , zwembaden , ....
Het zou mij verwonderen dat al deze "aanbieders" deze grote risico's lopen ...

Ik ben vertegenwoordiger ... en enkele jaren geleden deden we dat wel eens. Tijdens de middag eens zien dat we geen mail konden binnentrekken ergens in een dorpskern.
Vandaag is dat alvast minder van toepassing , met die smart-phones.

Anderzijds ... verderwerken ? Wie echt wil kan natuurlijk wel ofline iets doen in een word document ofzo ...

Zijn er trouwens geen justitiepaleizen ook waar de advocaten op de wifi kunnen ?

k.b.

Lightning

#12 , 19 apr 2013 15:55

Ik ben vertegenwoordiger ... en enkele jaren geleden deden we dat wel eens. Tijdens de middag eens zien dat we geen mail konden binnentrekken ergens in een dorpskern.
Wat strikt genomen hacking is.

Hawkee

#13 , 20 apr 2013 10:23

als hij zijn eigen netwerk open en bloot stelt dan gaat het inderdaad trager werken en zijn internetvolume gaat drastisch omlaag, als hij fon of hotspot wordt dan niet.

Artic
Topic Starter

#14 , 24 apr 2013 14:22

Binnen de korste keren mag je een advocaat onder de arm nemen. Doch, als ik tussen de lijnen lees, vermoed ik iets anders, tja, ik ben zo achterdochtig en paranoïde, kan er ook niet aan doen.
Jij bent zo iemand die elke avond voor het slapen gaan eerst onder zijn bed kijkt om er toch maar zeker van te zijn dat er geen inbreker onder zit, is het niet?
Ik vind het wel heel filantropisch dat jij belangeloos gratis internet wil aanbieden aan onbekenden die voor je deur in een bushokje zitten :D
Het is uiteraard niet belangenloos. De redenering is de volgende: we betalen allemaal al een ISP voor een vaste internetverbinding bij ons thuis, en dan moeten we nog eens 12 EUR per maand extra betalen om via Mobile Vikings mobiel online te kunnen. Echter, wanneer we de ene verbinding gebruiken, dan staat de andere ongebruikt geld te kosten. Dus, als iedereen die toch een vast bedrag per maand betaalt voor vast internet zo'n gratis hotspot inricht, dan sparen we allemaal maandelijks 12 euro uit zonder dat het nieuwe kosten creëert.

Met zo'n hotspot-functionaliteit vertraagt je eigen Internet een beetje, maar tenzij je in HD video aan het streamen bent, ga je hier niet veel van merken. In mijn geval ben ik het grootste deel van de dag toch buitenshuis, dus dan maakt het mij ook niet uit hoeveel mensen er van die hotspot gebruik maken: het hindert me niet en het kost me niks extra.

Artic
Topic Starter

#15 , 24 apr 2013 14:29

Wat strikt genomen hacking is.
Als het netwerk niet beveiligd is, dan is het geen hacking omdat er geen beveiliging moet gehackt worden om toegang te verkrijgen. Als iedereen die verbinding maakt met een onbeveiligd netwerk een hacker is, dan zitten winkelcentra, conferentiecentra, Starbucks etc vol met hackers.

Overigens, strikt genomen hoeft de term "hacking" geen pejoratieve betekenis te hebben [bron].

Terug naar “Andere”