Ik heb een oldtimer in mijn bezit die in het begin was ingeschreven als Oldtimer (dus met O-plaat). Op datum 01-06-2012 heb ik dit voertuig bij de keuring aangeboden om een gewone keuring te ondergaan, en zo een gewone nummerplaat aan te kunnen vragen. Dit om van de beperkingen van een O-plaat vanaf te zijn.
Diezelfde dag nog heb ik het inschrijvingsformulier binnen gebracht bij mijn verzekeraar om de nieuwe nummerplaat aan te vragen. De verzekeraar vertelde me toen dat er vertraging was bij de D.I.V. en het langer dan normaal kon duren eer ik de plaat zou aankrijgen.
Op 20-07-2012 werd ik door de politie van Hoogstraten aangehouden. Ik had op dat moment nog steeds geen gewone nummerplaat aangekregen, en reed dus bijgevolg nog steeds rond op de O-plaat. Maar aangezien ik in het bezit was van een geldig groen keuringsbewijs van een gewone keuring, en ik al reeds op 01-06-2012 de aanvraag voor de gewone plaat had ingediend, dacht ik dat dat zo wel in orde ging zijn en gewoon mocht verder rijden.
Echter waren de agenten in kwestie het daar niet mee eens. Met als gevolg dat mijn wagen in beslag werd genomen, en de O-plaat door hun is teruggestuurd naar de D.I.V.
Een week na de inbeslagname had ik dan eindelijk mijn nieuwe nummerplaat aangekregen (was het een week vroeger geweest, dan had er niets aan de hand geweest). Ik ben dan met de nieuwe nummerplaat mijn oldtimer terug mogen gaan ophalen bij de politie van Hoogstraten.
Nu kreeg ik op 14-03-2013, enkele dagen geleden dus, een dagvaarding aan om voor de politierechtbank te verschijnen omtrent dit voorval. In de dagvaarding staat volgende te lezen:
Nu stel ik mij de vraag of ik in dit geval al dan niet kan vrijgesproken worden. Het was ten eerste al niet mijn bedoeling om zomaar wat rond te bollen op een O-plaat. Ik ken de beperkingen en heb mij daar ook aan gehouden. Tenminste dan toch tot op datum van 01-06-2012. Want sindsdien is de wagen gewoon ingeschreven. De wagen heeft toen een volledige keuring ondergaan en heeft een groene keuringskaart gekregen, wat al aangeeft dat de wagen technisch in orde is om zonder beperkingen te rijden.onder dekking van een Belgische inschrijvingsplaat, een volgens dit besluit aan de autokeuring onderworpen voertuig op de openbare weg te hebben laten bevinden, dat niet voorzien was van een geldig keuringsbewijs, het overeenkomstig keuringsvignet en een met zijn gebruik overeenstemmend identificatieverslag, technische fiche of een document "Visuele keuring van het voertuig", voor zover deze documenten vereist zijn (artikel 24 par. 1, 26 en 81 van het KB van 15 maart 1968, artikel 4 van de wet van 21 juni 1985)
Bij deze keuring werd net zoals bij een keuring voor verkoop het inschrijvingsbewijs geknipt en blijft dan nog maximaal 2 maanden geldig. Dus zolang ik mijn andere nummerplaat niet in mijn bezit heb, kan ik nog 2 maanden rijden op de vorige nummerplaat. Wat ik dus ook uit noodzaak heb moeten doen, dankzij de vertraging van toen bij de D.I.V. . En ik zag er bijgevolg dus ook geen probleem in om het voertuig dagelijks te gebruiken, daar ik van mening was in recht te zijn.
Wie weet raad?
Bij voorbaat dank