Niet naleven van rookverbod.

jinan
Topic Starter

Niet naleven van rookverbod.

#1 , 03 dec 2012 11:52

Misschien kom ik er nooit meer, maar vrijdag was ik geschokt dat zoveel mensen het rookverbod in een café annex concertzaal niet respecteerden. Het was er enorm druk en vooral aan het podium stonden veel mensen lustig hun stinkende rook te delen met onschuldige medemensen. Toen ik er iets van zei tegen één van de verantwoordelijken, zei die dat IK er wel iets mocht van zeggen, maar dat zei het niet konden controleren. Vlak bij de deur naar buiten stonden 3 jonge meisjes te roken. Toen ik zei dat ze ocharme 1 meter moesten gaan om buiten te zijn, haalden ze hun schouders op.
Nochtans lijkt het mij vrij simpel om dit te doen ophouden. Begin élk optreden met de mededeling dat er niet gerookt mag worden en als je in de andere ruimtes mensen ziet roken, spreek ze erop aan en zet ze buiten.

Of ben ik weer naïef?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel

#2 , 03 dec 2012 12:12

neen je bent niet naïef , er is een duidelijke wetgeving en die moet nageleefd worden , de verantwoordelijken van een evenement dienen hierop toezicht te houden en desnoods de overtreders te verwijderen , let wel dit is niet geldig op prive evenementen , ook benieuwd wat de brandweer hiervan denkt

Oude Belg

#3 , 03 dec 2012 15:01

Is totaal verboden op alle publieke plaatsen. http://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welzi ... -de-horeca

Het is dus verboden om te roken in stations, openbaar vervoer (bus, metro, tram, trein,…), commerciële centra, sportcentra, handelszaken, luchthavens, bioscoopzalen, polyvalente zalen, parochiezalen, tenten, jeugdhuizen, privé-clubs,…
Het totale rookverbod op de werkplaats wordt in deze wet ook bevestigd. Artikel 12 van die wet bepaalt dat “elke werknemer recht heeft om te beschikken over rookvrije werkruimtes en rookvrije sociale voorzieningen”. Het is dus in alle afgesloten werkruimtes verboden om te roken. De toepassing van dit besluit valt onder de verantwoordelijkheid van de minister van Werkgelegenheid.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

artemis

#4 , 03 dec 2012 15:21

Tja, er zijn intussen ook zoveel gewone cafés waar het rookverbod overtreden wordt....

Oude Belg

#5 , 03 dec 2012 15:24

Tja, er zijn intussen ook zoveel gewone cafés waar het rookverbod overtreden wordt....
Wat juridisch geen enkel verschil maakt. De boetes zijn niet van de poes. Dien maar klacht in, de uitbater kan dan op de blaren zitten.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

jinan
Topic Starter

#6 , 04 dec 2012 10:17

Wat juridisch geen enkel verschil maakt. De boetes zijn niet van de poes. Dien maar klacht in, de uitbater kan dan op de blaren zitten.
Zo, klacht is verstuurd. Wie niet horen wil moet voelen.

Turaki

#7 , 04 dec 2012 11:40

Alleen blijf ik vinden dat rokers het recht moeten hebben om in hun eigen café hun eigen sigaret te mogen opsteken als de cafébaas dat toelaat.
En op korte tijd zijn alle cafés weer rookcafés, waar de niet-rokers (of nog beter, zij die vanwege hun gezondheid uit de rook moeten blijven) niet welkom zijn...

Als de sector niet zelfregulerend werkt (en wees eerlijk, hoeveel rookvrije cafés waren er voor het rookverbod?), moet de politiek ingrijpen, en een algemeen rookverbod is dan het meest eerlijke voor de ganse sector.

siesken

#8 , 04 dec 2012 13:55

dat de niet rokers op een terras gaan zitten.

Turaki

#9 , 04 dec 2012 14:07

dat de niet rokers op een terras gaan zitten.
Waarmee je dus duidelijk mijn punt bevestigd. Met dank.

freelance

#10 , 05 dec 2012 00:12

Over terras gesproken :
Zag vandaag groep rokers zitten op terras die helemaal dichtgemaakt was met luifel , zijkanten en voorkant , alles in doorschijnende plastic ( acryl of weet ik veel ) .Lekker knus .
Is wel een afgesloten ruimte dus ( waar de niet rokers doorheen moeten om etablissement te betreden ) , maar terras was ook gelegen op openbaar domein ( voetpad ) .
Valt dit ook onder het rookverbod Horeca ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Oude Belg

#11 , 05 dec 2012 00:58

* De wet verbiedt roken in alle openbare plaatsen die voor het publiek toegankelijk zijn: restaurants, cafés, maar ook in privéclubs, waterpijpbars. Alleen in de gezinssfeer en in de vrije natuur mag nog gerookt worden.

* Cafés en restaurants mogen een aparte rookkamer inrichten. Die mag maximum een vierde van de oppervlakte van het etablissement beslaan. De afzuiginstallatie moet minstens 15 m³ per uur en per m² rook weg kunnen nemen. Tot nu toe heeft slechts 5% van de uitbaters zo'n aparte rookkamer geïnstalleerd, omdat het commercieel gezien niet interessant is. In die rookkamer mag geen eten of drank geserveerd worden, maar de rokers mogen wel hun drank mee binnen brengen. Er mag ook geen luik of transportband tussen de rookkamer en het café of restaurant zijn, er mogen geen drankautomaten, tabaksautomaten, bingotoestellen, biljarttafels, tv-toestellen e.d. staan. De deur van een rookkamer moet permanent dicht zijn.

* Op terrassen mag gerookt worden als ze minstens aan één kant open zijn. Anders niet.

* De boetes lopen op van 143 euro tot 1.650 euro. Ook wie nog op café rookt zal worden beboet. Jaarlijks gebeurt dit nu al in zo’n 100 tot 200 gevallen.

jinan
Topic Starter

#12 , 05 dec 2012 09:43

Ik weet een eethuisje waar een apart gedeelte is voor rokers, dit is helemaal afgesloten, aan 3 kanten ramen, en aan de voorkant een deur. De serveersters moeten dus via buiten naar dat gedeelte.

Terug naar “Andere”