Ongewenste bestelling verplicht betalen

Jones
Topic Starter

Ongewenste bestelling verplicht betalen

#1 , 19 sep 2012 18:38

Ik had onlangs een bestelling geplaatst met een aantal producten in promotie. Toen ik de offerte toekreeg had ik de dag of 2 erna betaald. Echter ik kreeg in de plaats van mijn bestelling een melding dat er nog een resterend bedrag openstond.

Na wat heen en weer gemail kreeg ik te horen dat het bedrag gestegen was omdat de promotie gedaan was. Ik heb dus na wat meer heen en weer gemail en teledoontjes mijn bestelling maar geannuleerd. Ik moest hierna naar een ander nummer bellen voor de terugbetaling.

Alles was in orde maar ik kreeg maar mailtjes toegestuurd dat ik de bestelling moest betalen. De bestelling zal alleen verstuurd worden bij pre-payment aangezien ik bij hun nieuw ben. Echter kreeg ik een bestelling binnen in mijn winkel waarop ik signeerde voor ontvangst en aangezien de leverancier zei dat ik niets moeat betalen. Het bijgevoegde document sprak ook van pre-payment. Een paar dagen later alsook een factuur met de verhoogde prijs van mijn geannuleerde bestelling.

Ik heb dit bedrijf gecontacteerd en het blijkt dat er een fout was in het systeem en dat ik het bedrag desondanks moet betalen.

Hoe raar klinkt dit zaakje? Je stuurt dus materiaal naar mensen en als ze de ontvangst signeren moeten ze betalen? Dat is een gat in de markt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 sep 2012 18:46

Mijn winkel dus een handelsovereenkomst?
Voldeed uw betaling aan uw bestelling en aan de promotievoorwaarden qua tijd.
Over welke periode spreekt u.
Telefonische annulatie als handelaar?? Wat zijn de voorwaarden voor annulatie bij die (andere) firma?
Hoelang is dit al geleden?
Is de factuur door u binnen de wettelijke termijn geprotesteerd?

freelance

#3 , 19 sep 2012 21:15

Inderdaad een raar verhaal , maar dan vooral raar door de manier waarop poster de kwestie voorlegd .
1/ is poster handelaar of particulier ( heb eerder indruk particulier , alhoewel sprake is van winkel )
2/ er is een promotie , u doet bestelling , ontvangt offerte met een prijs er op ( ? ) gaat akkoord en voert de betaling uit .
3/ na hoeveel dagen krijgt u melding dat er een resterend bedrag openstaat ?
4/Als u betaald volgens de offerteprijs , kan prijs niet meer veranderen , wat men ook beweerd ( er is een verkoopsovereenkomst , inclusief betaling ).
5/Is annulering schriftelijk gebeurt , of enkel telefonisch ?
6/ U krijgt ( geannuleerde ) bestelling binnen ( waar ? ) en tekent voor ontvangst . Wat staat er verder nog op het afgetekende document ( kleine lettertjes ? ) .
7/Waarom aanvaard u de bestelling , als u ze geannuleerd hebt ?
8/ Is er op de daaropvolgende factuur sprake van een geannuleerde bestelling , of alleen een factuurbedrag . Verwijst die factuur naar een bestelling of offerte ? Staan de goederen vermeld op die factuur ?

Zonder antwoorden op al deze vragen ( zie ook bijkomende vragen Franciscus ) , is het haast onmogelijk om de ware toedracht te kennen , en een advies te geven .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Jones
Topic Starter

#4 , 20 sep 2012 16:20

Ik zal hier thuis meer op ingaan. Mvg

Jones
Topic Starter

#5 , 20 sep 2012 21:28

1/ is poster handelaar of particulier ( heb eerder indruk particulier , alhoewel sprake is van winkel ) -Handelaar
2/ er is een promotie , u doet bestelling , ontvangt offerte met een prijs er op ( ? ) gaat akkoord en voert de betaling uit . -Klopt, zie 3 voor detail
3/ na hoeveel dagen krijgt u melding dat er een resterend bedrag openstaat ?
Ik heb dit even allemaal terug moeten opzoeken, maar om je 3de vraag te antwoorden: dat weet ik niet zeker aangezien ik zelf in hun shop zag dat ik in "credit check" stond. Ziehier chronologisch:

Op 30 maart krijg ik een bevestiging van mijn bestelling, maar dat de bestelling alleen op pre-payment zal verstuurd worden (aangezien ik nieuw ben).
Op 3 april krijg ik een melding dat er bepaalde items niet op voorraad zijn.
Op 6 april vraag ik naar een offerte die ik ook ontvang (10 april) om zo het totale bedrag over te schrijven op 11 april.
17 april = melding met items niet op voorraad.
19 april stuur ik de vraag wat er mis is; de dag er op krijg ik te horen dat er 1 item niet op voorraad is en dat ik de keuze heb om te wachten of de rest al in ontvangst te nemen.
8 Mei: stuur ik een mail om te vragen wat er aan de hand is aangezien ik zag dat ik in "credit check" stond. Ik krijg te horen dat ik te weinig heb gestort en ik ontvang een nieuwe offerte om het verschil bij te betalen zodat ze de order kunnen verzenden.

Ergens midden mei probeer ik contact op te nemen, zonder soelaas. Eind mei kon ik telefonisch toch iemand spreken om de bestelling te annuleren. Deze annulatie was in orde aangezien ik daarna nog eens belde om een ander nummer te vragen om de creditering in orde te brengen, waarna ik bevestiging kreeg voor de creditering via mail op 30 mei.

Op 19 juni kreeg ik een mail op een vraag die ik in mei had gesteld met de uitleg dat de items die in promotie waren tijdens de promotie moesten vertrekken (vandaar dat de prijs gestegen was).

Eind juli kreeg ik een bestelling binnen die ik signeerde voor ontvangst, waarna een factuurtje in de bus om de verhoogde prijs te mogen betalen.

19 september krijg ik te horen dat er een fout was in het systeem en dat mijn order inderdaad geannuleerd werd maar dat ik toch zal moeten dokken aangezien ik gesigneerd heb voor ontvangst.
4/Als u betaald volgens de offerteprijs , kan prijs niet meer veranderen , wat men ook beweerd ( er is een verkoopsovereenkomst , inclusief betaling ). -Ik lees echter in het antwoord van 19juni lees ik dat de promotie-artikelen tijdens de promotie moesten vertrekken.
5/Is annulering schriftelijk gebeurt , of enkel telefonisch ?-telefonisch, schriftelijk zowaar via mail en een terugstorting via de bank
6/ U krijgt ( geannuleerde ) bestelling binnen ( waar ? ) en tekent voor ontvangst . Wat staat er verder nog op het afgetekende document ( kleine lettertjes ? ) . -Is een elektronische apparaat waar je je handtekening zet (zoals bij Kiala). Bestelling kreeg ik binnen in de winkel zoals gewoonlijk.
7/Waarom aanvaard u de bestelling , als u ze geannuleerd hebt ? -Menselijke nieuwsgierigheid/naïef om de bestelling die ik eerder had gemaakt (ivm promotie & pre-payment)
8/ Is er op de daaropvolgende factuur sprake van een geannuleerde bestelling , of alleen een factuurbedrag . Verwijst die factuur naar een bestelling of offerte ? Staan de goederen vermeld op die factuur ? -Dit moet ik eens nazien aangezien ik op dit moment geen toegang heb tot die documenten

Zonder antwoorden op al deze vragen ( zie ook bijkomende vragen Franciscus ) , is het haast onmogelijk om de ware toedracht te kennen , en een advies te geven .
Laatst gewijzigd door Jones op 20 sep 2012 21:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Jones
Topic Starter

#6 , 20 sep 2012 21:34

Mijn winkel dus een handelsovereenkomst? -Winkel, in hoeverre handelsovereenkomst betwistbaar is
Voldeed uw betaling aan uw bestelling en aan de promotievoorwaarden qua tijd. -Misschien is het duidelijker als u de data eens afgaat, want ik weet het zelf niet
Over welke periode spreekt u. -Zie data
Telefonische annulatie als handelaar?? Wat zijn de voorwaarden voor annulatie bij die (andere) firma? -Zie data voor info annulatie
Hoelang is dit al geleden? -Zie data
Is de factuur door u binnen de wettelijke termijn geprotesteerd? -De laatste factuur? Helemaal niets aangezien ik hem eerder annuleerde? Op 19 september krijg ik te horen dat er een fout was in het systeem en dat mijn order inderdaad geannuleerd werd maar dat ik toch zal moeten dokken aangezien ik gesigneerd heb voor ontvangst.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 sep 2012 22:14

Ofwel hebt u besteld als handelaar .... mail van de firma rekening van de firma enz enz
En promotie liep van ... tot.
Webwinkel .... welke nationaliteit?

Jones
Topic Starter

#8 , 20 sep 2012 22:20

Ofwel hebt u besteld als handelaar .... mail van de firma rekening van de firma enz enz -klopt
Webwinkel .... welke nationaliteit? -Belgisch
En promotie liep van ... tot.
Heb de tijdspanne niet in't oog gehouden, dacht dat alles in orde was aangezien ik een offerte kreeg en betaling doorvoerde en zelfs bevestiging kreeg dat men alleen aan het wachten was op een item dat niet op voorraad was (een item dat niet in promotie was).

Heb je nog adviezen enz...

freelance

#9 , 22 sep 2012 03:02

Sorry voor late antwoord . Is ook een hele klus om de wirwar te ontrafelen ( en nog steeds niet helemaal duidelijk , waardoor mijn antwoord onvolledig kan zijn . ) .

1/ U hebt een overeenkomst ( gehad ) die valt onder het handelsrecht ( niet als particulier ) .
2/ U dient de verkoopsvoorwaarden grondig te lezen ( speciaal betreffende de promotie voorwaarden ) , alsook eventuele mogelijkheden tot annulering .
3/ Normaal gezien als uw bestelling binnen de vooropgestelde promotieperiode gebeurt is , is de verkoop gesloten , zijnde in promotie. Neem voor alle zekerheid pas de bevestiging van bestelling , nl. 30 maart ( daar kunnen ze zelf niet onderuit ) .
4/ citaat : " -Ik lees echter in het antwoord van 19juni lees ik dat de promotie-artikelen tijdens de promotie moesten vertrekken."
Is dit een bijkomende voorwaarde , of staat deze vermeld in de oorspronkelijke promotie voorwaarden ?
Nergens eerder vermeld = niet geldig ( extra voorwaarden stellen NA overeenkomst ) . Wel vermeld = een mogelijk probleem.
Als het eerder vermeld stond , en uw orderbevestiging ( en betaling ) is gebeurt tijdens de promotieperiode , dienen zij te leveren TIJDENS promotieperiode . Dat een item niet voorradig was , is niet uw schuld .
5/ U mag bestelling annuleren , rekening houdend met bovenstaande ( periode promotie - voldaan aan voorwaarden of niet ) .
6/ Een terugstorting van het betaalde is een bevestiging van akkoord over uw annulering . ( verkoop definitief ongedaan door beide partijen ) .
7/ Bij het ontvangen van goederen tekent u voor ontvangst ( waarbij de ongedane verkoop terug aanvaard wordt ) . ( teken nooit zomaar voor ontvangst zonder iets gelezen te hebben , als particulier kunt u daar verschoning voor krijgen , als handelaar niet ) .
8/ Is er op 19 september iets op papier ( mail ) gezet , of was dit alleen telefonisch ?
9/ Het laatste factuurtje ( ergens eind juli - begin aug. ) had moeten geprotesteerd zijn . U kunt niet bewijzen dat u niet akkoord was , want u hebt getekend voor ontvangst goederen , en niet geprotesteerd . Vroeger wel , ja . Maar dit betrof een ANDERE overeenkomst .
10/ U hebt goederen ontvangen + factuur . Niets geprotesteerd .U kunt proberen om het oorspronkelijke promotiebedrag te betalen .
Als noodoplossing : mocht er reactie op komen , laat hen weten dat er een fout in het systeem gebeurt is :mrgreen: en verwijs naar eerdere correspondentie en gebeurtenissen . Dan kunnen ze het ook eens uitzoeken .
Naar mijn gevoel zijn er binnen deze firma verschillende personen NAAST elkaar aan het werk geweest ( de een niet wetend wat de andere doet ) .

Iemand anders suggesties ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Jones
Topic Starter

#10 , 23 sep 2012 22:37

19sept-post:
8/ Is er op de daaropvolgende factuur sprake van een geannuleerde bestelling , of alleen een factuurbedrag . Verwijst die factuur naar een bestelling of offerte ? Staan de goederen vermeld op die factuur ? -er is geen sprake van een annulatie, enkel het eindbedrag. deze verwijst niet naar een bestelling of offerte. De goederen staan er op vermeld.
22sept-post:
Sorry voor late antwoord . Is ook een hele klus om de wirwar te ontrafelen ( en nog steeds niet helemaal duidelijk , waardoor mijn antwoord onvolledig kan zijn . ) . -no problem. Ziet er vrij accuraat uit.

1/ U hebt een overeenkomst ( gehad ) die valt onder het handelsrecht ( niet als particulier ) .
2/ U dient de verkoopsvoorwaarden grondig te lezen ( speciaal betreffende de promotie voorwaarden ) , alsook eventuele mogelijkheden tot annulering .
3/ Normaal gezien als uw bestelling binnen de vooropgestelde promotieperiode gebeurt is , is de verkoop gesloten , zijnde in promotie. Neem voor alle zekerheid pas de bevestiging van bestelling , nl. 30 maart ( daar kunnen ze zelf niet onderuit ) .
4/ citaat : " -Ik lees echter in het antwoord van 19juni lees ik dat de promotie-artikelen tijdens de promotie moesten vertrekken."
Is dit een bijkomende voorwaarde , of staat deze vermeld in de oorspronkelijke promotie voorwaarden ?
Nergens eerder vermeld = niet geldig ( extra voorwaarden stellen NA overeenkomst ) . Wel vermeld = een mogelijk probleem.
Als het eerder vermeld stond , en uw orderbevestiging ( en betaling ) is gebeurt tijdens de promotieperiode , dienen zij te leveren TIJDENS promotieperiode . Dat een item niet voorradig was , is niet uw schuld .
-ben er mezelf mee bezig aan't houden
8/ Is er op 19 september iets op papier ( mail ) gezet , of was dit alleen telefonisch ? -via mail
9/ Het laatste factuurtje ( ergens eind juli - begin aug. ) had moeten geprotesteerd zijn . U kunt niet bewijzen dat u niet akkoord was , want u hebt getekend voor ontvangst goederen , en niet geprotesteerd . Vroeger wel , ja . Maar dit betrof een ANDERE overeenkomst .-klopt. de factuurnummer wijst op een andere bestelling, waardoor er 2 verschillende bestellingen zijn
10/ U hebt goederen ontvangen + factuur . Niets geprotesteerd .U kunt proberen om het oorspronkelijke promotiebedrag te betalen .
Als noodoplossing : mocht er reactie op komen , laat hen weten dat er een fout in het systeem gebeurt is :mrgreen: en verwijs naar eerdere correspondentie en gebeurtenissen . Dan kunnen ze het ook eens uitzoeken .
Naar mijn gevoel zijn er binnen deze firma verschillende personen NAAST elkaar aan het werk geweest ( de een niet wetend wat de andere doet ) .
-ok hier houd het voorlopig op.Bedankt voor het advies
apprecieer ik zeker.

in't slechtste geval wordt er gewoon ingekocht en worden de goederen doorverkocht aan inkoopprijzen

Terug naar “Andere”