slechte brandstof of fout van garagist ?

jommeke39
Topic Starter
Berichten: 1

slechte brandstof of fout van garagist ?

#1 , 10 mar 2007 10:47

Bij controle van mijn wagen bleek de CO2 uitlaat te hoog is. Gezien ik drie weken hiervoor mijn wagen bij mijn garagist liet voorbereiden op de controle, ben ik er onmiddellijk naar toe gereden. De garagist deed een rit met de wagen om het roet eruit te krijgen (door veel gas te geven). Wat bleek na een half uur wachten ? Injectiepomp heeft het begeven. Ramingskosten ongeveer 2000 euro. Nu beweert de garagist dat ik slechte diesel had getankt bij Wolf in Meise. Dit bleek ook zo dat Wolf slechte diesel aanbood en menige automobilisten schade hadden. Maar dit heb je enkel binnen de twee dagen voor na een tankbeurt. Niet na 14 dagen zoals ik. Uiteindelijk neemt noch de garagist noch Wolf de schuld op zich.
Vraag: wie is nu aansprakelijk of dien ik nu zelf voor deze kosten op te draaien ? Treft de garagist helemaal geen schuld niettegenstaande hij de pomp opblies ? Zijn verklaring is dat ik het evengoed had kunnen voorhebben...!
Laatst gewijzigd door jommeke39 op 11 mar 2007 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 10 mar 2007 11:35

M.i. is de juiste manier om ervoor te zorgen dat een wagen niet teveel CO2 uitstoot, niet de manier van uw garagist (nl. door eens goed veel gas te geven). In ieder geval kan je hier toch praten over slecht oordeel van de kant van de garagist. Mijn man heeft ooit ook meegemaakt dat zijn auto na controle bij de garage, op de autokeuring werd afgekeurd wegens teveel CO2-uitstoot. Reactie van zijn garagist? Die is zelf in de wagen gestapt en is ermee naar de autokeuring gereden om mee te kunnen kijken naar de test. Zo zou het moeten.

Spijtig genoeg ben ik een leek ivm relevante wetgeving. Ik kan alleen maar met je mee hopen dat je de juiste schuldige kan aanduiden.

PS: Mijn garagist heeft mij ooit ook verteld dat ik ergens slechte diesel zou getankt hebben. Dat was volgens hem simpel op te lossen door een speciaal product te gebruiken om de tank te cleanen. Dat zoiets je injectiemotor zou kunnen kapot maken, vind ik straf.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 12 mar 2007 13:26

Maan Wolf en garagist aangetekend aan de schade die u aantoont te vergoeden binnen een daarin bepaalde redelijke termijn.

Geven zij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg dan kan u klacht neerleggen bij Algemene Directie Controle en Bemiddeling, http://mineco.fgov.be/homepull_nl.htm

Baat ook dit niet dan kan u nog voor de rechtbank fout,schade en oorzakelijk verband tussen fout en schade BEWIJZEN,eventueel via een gerechtsdeskundige.

Reclame

djanodive
Berichten: 326

#4 , 13 apr 2008 20:04

In verband met die dieselroet (voor in de toekomst): het helpt wel degelijk om goed gas te geven.

Ik ben vorig jaar met mijn slpinternieuwe diesel van toen 1 jaar oud, naar de keuring geweest, en ik was afgekeurd voor het dieselroetgeval, waar ze die buis in uw uitlaat steken.

Ik moest onder de 3.0 blijven en ik startte op 10, ging dan naar 8 om te eindigen rond de 5. Die gast zei me dat ik meer op onderhoud moest gaan. Uiteindelijk zei hij dat ik een flesje in de motor kon kappen dat de roetdeeltjes in de uitlaat lost en eruit blaast.

Uiteindelijk heb ik een paar ritjes in hoge toeren gereden en het was in orde. Dit jaar had ik 0.73, maar wel eerst eventjes opnieuw in hoge toeren gereden (maar wel voorzichtig hé).

Het komt er gewoon op neer dat mensen die veel in stad rijden of die maar 90 opd e snelweg rijden, het roet gewoon opstapelen in de uitlaat en op de keuring gaat men dit er gewoon weer uitblazen door goed gas te geven, en recht in het meetsysteem in. geeft natuurlijk een slecht resultaat, maar er is niets aan de wagen.

Ze zouden moeten op de keuring de mensen vooraf verwittigen dat ze dit best even doen.

Groetjes,

Terug naar “Andere”