fiscaal aspect beleggingsfondsen

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

fiscaal aspect beleggingsfondsen

#1 , 29 apr 2012 20:32

Ik heb belegd in enkele gemeenschappelijke beleggingsfondsen.
Wat betreft de zuivere obligatiefondsen met jaarlijks dividend (dus geen kapitalisatie) werd er steeds 15 percent (nu 21 percent) afgehouden.
Met uitzondering van één, waar geen roerende voorheffing wordt afgehouden. Bij het bankagentschap kan men mij niet duidelijk verklaren waarom er voor dat ene gemeenschappelijke beleggingsfonds geen roerende voorheffing dient te worden afgehouden. Het fonds heet "EOD Europees Obligatiedepot".
In de uitgifteprospectus vind ik ook al geen duidelijke verklaring. Maar in tegenstelling met de andere uitgifteprospectussen waar degelijk de afhouding van RV staat vermeld, is dat in deze prospectus inderdaad niet het geval.

Wie weet hier meer over?
(mijn vermoeden is dat dit fonds op de beleggingen die het doet zelf reeds RV heeft betaald...)
Op grond van welke fiscale wet wordt er in dit geval geen RV geheven ten laste van de belegger?

ps: het is een beleggingsfonds naar Belgisch recht; maar op andere obligatiefondsen naar Belgisch recht houdt men wel de RV af
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vtec

#2 , 30 apr 2012 10:17

Ze weten het zelf nog niet bij de bank waar praten werkt, ik heb deze vraag 2 weken geleden gesteld voor HOD (variant van EOD)

roharro
Topic Starter

#3 , 30 apr 2012 12:07

Ze weten het zelf nog niet bij de bank waar praten werkt, ik heb deze vraag 2 weken geleden gesteld voor HOD (variant van EOD)
Ja maar mijn vraag betreft het verleden: ze hebben nog nooit RV afgehouden. Voor die jaren moeten ze toch weten waarom er geen RV verschuldigd was? En inderdaad, ik heb in het verleden bij de praatbank herhaaldelijk die vraag gesteld maar nog nooit een (sluitend) antwoord gekregen.

Dus "dat ze het nog niet weten" kan toch niet? Dat EOD fonds bestaat al jaaaren.....
Weet iemand van de forumleden (met bankachtergrond) het antwoord op mijn vraag?

ps.: deze vraag staat los van de nieuwe regeling (of verwarring?) mbt de verplicht op te geven lijst van roerende inkomsten in de belastingsaangifte in 2013

Reclame

vtec

#4 , 30 apr 2012 12:24

neem een kijkje in het prospectus; dat van HOD vind je hier : https://multimediafiles.kbcgroup.eu/NG/ ... 691_NL.pdf

Passage over Roerende Voorheffing op pag. 3, punt 1.13

roharro
Topic Starter

#5 , 30 apr 2012 12:34

neem een kijkje in het prospectus; dat van HOD vind je hier : https://multimediafiles.kbcgroup.eu/NG/ ... 691_NL.pdf

Passage over Roerende Voorheffing op pag. 3, punt 1.13

"Het belastingregime van de inkomsten en meerwaarden die door een belegger zijn ontvangen, is afhankelijk van het specifieke statuut dat van toepassing is op die belegger."
Zelfs het orakel van Delphi sprak destijds duidelijker taal! Deze standaardclausule staat trouwens in de propecti van al de beleggingfondsen van die bank, dus ook van degene waarop ze wel de RV inhoudt (typische "I know nothing" clausule; handen in onschuld wassen als het misloopt, enz..).

Maar wat deze clausule ook mag inhouden, het doet geen afbreuk aan mijn vraag waarom de bank geen roerende voorheffing toepast. Een bank moet normaal gezien -wat ze in mijn geval ook doet voor andere beleggingfondsen- RV afhouden. Maar voor het EOD beleggingsfonds doet ze dat NIET.

Ik weet dat bepaalde beleggingsfondsen naar Frans recht leiden tot "speciallekes" op Belgisch fiscaal vlak.
Maar in dit geval betreft het een beleggingsfonds naar Belgisch recht!

Ik mag toch verwachten dat mijn bank weet waarom ze geen RV afhoudt?

En daar geeft vermelde cryptische clausule geen enkele verklaring voor....
Ook de infofiche van het beleggingsfonds geeft niks uitleg: terwijl in de fiches van al mijn andere beleggingen in fondsen het fiscale regime staat vermeld (met vermelding van het percentage + zelfs verwijzing naar mogelijke 4 percent extra indien veel roerende inkomsten) staat er in de EOD fiche NIETS vermeld ivm fiscaliteit...

Ik laat mijn vraag dus openstaan voor geval er bankmensen zijn die fiscaal en banktechnisch voldoende beslagen zijn om deze eenvoudige vraag te beantwoorden.

Ook benieuwd naar "behandeling" van de uitbetalingen van dit fonds in de context van de "nieuwe fiscaliteit van die roepo".

meesje

#6 , 01 mei 2012 21:31

Ik zit met dezelfde vraag....
Waar een weg is is een wil.

ignacevo

#7 , 12 jan 2014 12:02

Gemeenschappelijke beleggingsfondsen naar Belgisch recht (zoals EOD, HOD, ...) zijn vrijgesteld van de Belgische RV op fondsen. Ze zijn wel belastbaar aan de bron op roerend inkomen (intresten, dividenden). Vermits EOD en HOD enkel investeren in kapilatiesatiesicavs zijn er geen ontvangen intresten. Dit verklaart waarom er geen RV wordt afgehouden.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 25 jan 2014 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Publiciteit verwijderd.

Terug naar “Andere”