klacht politierechtbank

jozef1
Topic Starter

klacht politierechtbank

#1 , 04 jan 2012 11:18

Ik heb een tijdje mijn rijbewijs moeten inleveren door mijn eigen fout. Dit rijbewijs zou ik normaal gezien begin januari terug krijgen.
Doch door een vergetelheid van de politierechtbank, waarbij ze mijn dossier 'vergeten' waren en zij mij geen uitnodiging gestuurd hebben voor de medische en psychologische proeven, kan ik mijn rijbewijs toch niet afhalen. Ik was niet op de hoogte dat ik eerst de proeven diende te betalen (op de politierechter had op de zitting expliciet gezegd dat ik niet moest betalen) en dan de proeven doen. En dan pas zou ik mijn rijbewijs terug krijgen.
Kort samengevat : ik heb het recht mijn rijbewijs terug te krijgen, doch doordat de politierechtbank fouten begaat, kan dit misschien nog min. een maand duren. De politierechtbank steekt z'n kop in het zand en willen zelfs hun naam niet zeggen door de telefoon. De eerste persoon zei dat ze het vergeten waren, een tweede persoon zegt dat je pas in mijn geval bij een rijverbod van 4 maand, pas na de derde maand een uitnodiging krijgt tot de proeven.
Ik vraag me hier wel degelijk af waar mijn rechten en plichten zijn.
Kan ik daarom de politierechtbank in gebreke stellen of hoe/wat moet ik doen. Ik heb geboet voor mijn rijverbod en denk niet dat ik doodleuk hier nog door allerlei leugens verder voor moet boeten.
Heeft hier iemand een eerlijk en correct antwoord op, of ben ik hier gewoon weer eens de dupe.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jozef1
Topic Starter

#2 , 04 jan 2012 18:29

klaarblijkelijk de dupe dus of is er toch iemand die een antwoord durft geven

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jan 2012 18:54

Wat staat er exact in het vonnis?

Reclame

j.demoor

#4 , 06 jan 2012 09:36

“Art.38...§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hierna vermelde examens en onderzoeken : ...3° een geneeskundig onderzoek;4° een psychologisch onderzoek...Art.46.De *Koning bepaalt de formaliteiten die moeten worden vervuld met betrekking tot de uitvoering van de vervallenverklaringen van het recht tot sturen.”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).

*Art.73 Koninklijk Besluit Rijbewijs 23 maart 1998.

‘door een vergetelheid van de politierechtbank...en zij mij geen uitnodiging gestuurd hebben voor de medische en psychologische proeven’

Die vergetelheid ontheft u er niet van die proeven af te leggen vooraleer u uw rijvergunning terugkrijgt.

“Art.1383.Ieder is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke hij door zijn daad, maar ook voor die welke hij door zijn nalatigheid of door zijn onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt.”(Burgerlijk Wetboek).

‘De fout van een magistraat waarvoor de Staat aansprakelijk kan zijn,bestaat in de regel in een gedraging die,ofwel neerkomt op een verkeerd optreden ofwel een schending een schending inhoudt van een nationaalrechtelijke norm of van een internationaal verdrag met rechtstreekse werking waarbij de magistraat verplicht is niet te doen of op een bepaalde manier wel iets te doen. Wanneer de betwiste handeling bovendien het rechtstreeks voorwerp is van de rechtsprekende functie,is de Staat in de regel aansprakelijk als de litigieuze handeling door een in kracht van gewijsde gegane beslissing is ingetrokken,gewijzigd,vernietigd of herroepen wegens schending van een gevestigde rechtsnorm. Hiermede moet de toestand worden gelijkgesteld waarin de benadeelde buiten zijn toedoen tegen de litigieuze geen rechtsmiddel kan aanwenden omdat de beslissing zel ingetrokken is‘[Cass. 5 juni 2008(Min.Jus./D.),R.W.2008-09,800-802,Noot VAN OEVELEN,A.,De aansprakelijkheid van de Staat voor foutieve jurisdictionele beslissingen verfijnd.]

‘door een vergetelheid van de politierechtbank...en zij mij geen uitnodiging gestuurd hebben voor de medische en psychologische proeven’

U kan van de Belgische Staat (http://justitie.belgium.be/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;) vergoeding vorderen voor de schade die u daardoor lijdt
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jozef1
Topic Starter

#5 , 12 jan 2012 10:28

dank u alvast voor de info

Terug naar “Andere”