annulatie trouwjurk

lindvack
Topic Starter

annulatie trouwjurk

#1 , 30 aug 2011 19:59

Op 14/05/2011 ben ik in een bruidszaak binnengestapt te Deinze.

Daar had ik de jurk van mijn dromen zien hangen. Na het passen, heeft de verkoopster mij een koopovereenkomst opgemaakt ( klein geel bonnetje met de naam en het bedrag van de jurk op. kleine lettertjes: Een voorschot van minimum 250€ op cocktail-en 500euro op bruidsjurk wordt bij ondertekening van de bestelbon betaald. Slechts als de betaling uitdrukkelijk vermeld is, heeft deze effectief plaats gehad. Indien de koper de overeenkomst niet stipt naleeft of verzaakt aan deze overeenkomst, komt het voorschot integraal toe aan de verkopen en heeft deze het recht de uitvoering van de overeenkomst na te streven. Het verschuldigd bedrag is contant betaalbaar onmiddellijk bij de levering. Wanneer de koper nalaat de waar af te halen, zal de verkoper een aangetekende ingebrekestelling sturen aarbij deze een termijn van 8 dagen gelaten wordt hieraan te voldoen. Bij geen gevolg heeft de verkoper de keuze ofwel de uitvoering te vorderen ofwel de verkoopsverbintenis als verbroken te beschouwen te laste van de koper en een schadevergoeding te vorderen. Deze vergoeding wordt gelijkgesteld aan de totale waarde der gekochte goederen verminderd met het reeds betaalde voorschot. Aldus opgesteld te Deinze in dubbel exemplaar waarvan elke partij verklaart een exemplaat ontvangen te hebben.)

Ik had die dag de verkooster gezegd dat ik dit eerst met mijn verloofde moest bespreken qua prijs. Toen ik uiteindelijk de jurk wou bestellen kreeg ik te horen dat deze niet meer kon besteld worden. Ik had toen gevraagd of er de mogelijkheid was om het toonzaalmodel te kopen. Dit was geen enkel probleem en bovendien kreeg ik nog eens 30% korting (dit is telefonisch bevestigd). Ik heb toen een voorschot van 500€ betaald zodat mijn kleed effectief besteld zou zijn.

Nu 4 maand later zijn mijn verloofde en ik uit elkaar. Ik wil nu mijn kleed annuleren. Maar de Verkoopster zei me dat dit niet mogelijk is. Ik heb tijd tot de trouwdatum (23 juni 2012) om het volledige bedrag te betalen (met korting ookal heb ik dit niet op papier). Ik heb toen gevraagd of het niet mogelijk was dat ze gewoon mijn kleed houden en ik hoef ook mijn voorschot niet terug. men zei me toen dat dit niet kan.

Nu is mijn vraag kan dit zomaar? Ik weet dat ik zowieso mijn voorschot niet kan terugvorderen maar kunnen ze mij verplichten het resteerende bedrag over te maken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 30 aug 2011 20:06

Tuurlijk. Zo was het overeengekomen:

" Deze vergoeding wordt gelijkgesteld aan de totale waarde der gekochte goederen verminderd met het reeds betaalde voorschot."
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

lindvack
Topic Starter

#3 , 30 aug 2011 20:10

klopt maar de bestelbon die ik heb is opgemaakt voor een nieuwe jurk, niet voor het toonzaalmodel. Voor het toonzaalmodel heb ik niets ondertekend maar heb ik wel een voorschot betaald.

Reclame

roharro

#4 , 30 aug 2011 20:13

Maar desalniettemin staat die clausule vermeld.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 sep 2011 18:59

U hebt een overeenkomst aangegaan en de voorwaarden getekend wat wil je nog?
Juridisch sta je nergens .....

JPV

#6 , 07 sep 2011 09:08

Als er natuurlijk geen 2e koopovereenkomst is gemaakt, lijkt me het dat ze de koop kan ontbinden als er geen nieuwe jurk geleverd wordt?

Franciscus

#7 , 07 sep 2011 19:34

De bestelling is PAS gebeurd toen er enkel nog jet toonzaakmodel was met 30% korting dus de vraagstelster WAS op de hoogte en heeft DAN PAS het contract getekend.
Ik denk dus geen kans

JPV

#8 , 07 sep 2011 21:21

hmm... ik lees het anders: de bestelbon is opgemaakt (zonder voorschot te betalen) voor een nieuwe trouwjurk, daarna is er telefonisch (zonder bewijs) afgesproken om de trouwjurk niet "nieuw" te maken, maar een toonzaalmodel en is er 500 euro betaald (overgeschreven). Dan lijkt em toch dat de oorspronkelijke, schriftelijke overeenkomst, niet nageleefd wordt (wel de mondelinge natuurlijk)

(voor alle duidelijkheid: ik vind niet, ongeacht de bewijsbaarheid, dat de OP het recht heeft zomaar de koop te ontbinden, het voorschot lijkt me terecht inhoudbaar door de winkel, maar verder niks).

Franciscus

#9 , 07 sep 2011 21:54

""Toen ik uiteindelijk de jurk wou bestellen kreeg ik te horen dat deze niet meer kon besteld worden. """
Daarna heeft ze hem besteld.

Alles hangt af wat er juist gebeurd is wat de juiste tijdslijn is van wat wanneer....

Terug naar “Andere”