Wateroverlast door buur.

Felipe911
Topic Starter

Wateroverlast door buur.

#1 , 23 aug 2011 09:09

Graag had ik volgend probleem aan dit forum voorgelegd:
Mijn buur zijn huis + oprit ligt 60 cm hoger dat van mij. Dit is niet volgens de bouwvoorschriften maar mijn buur heeft dit huis dat er ongeveer al 25 jaar staat een paar jaar geleden gekocht.
Door het hoogteverschil ( mijn huis staat wel volgens de voorschriften) stroomt er bij het minste stormweer pakken water op mijn oprit en verzuipt hiermee mijn aangelegde haag. Langs mijn zijde deed ik al kosten en moeite om zijn water op te vangen middels een drainage. Maar dit blijkt onvoldoende resultaat te geven.
Meermaals heb ik reeds de vraag gesteld om iets te doen aan dit probleem maar tot op heden wordt hier geen gevolg aan gegeven. Mijn gebuur zijn oprit is afhellend naar 1 centraal punt, dus zo moeilijk om hier een drain te steken is het niet.
Kunnen jullie mij vertellen wat de wet hierover schrijft?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 23 aug 2011 18:17

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?p=15595" onclick="window.open(this.href);return false;
Handige documenten voor Personenrecht

Felipe911
Topic Starter

#3 , 24 aug 2011 10:26

Het topic van uw link handelt over afvoer van water dat op daken valt .
In ons geval gaat het over water dat op een gravéoprit ( 200m²) met keiharde onderbodem valt die gewoon afloopt naar 1 punt en dan naar mijn oprit.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 aug 2011 10:34

Boordje plaatsen??

lucgescheiden

#5 , 24 aug 2011 15:10

U kan, indien geen verjaring(!):
- ofwel de gemeente verzoeken de nodige vaststellingen te (laten) doen, dan wel rechtstreeks de politie vragen een proces-verbaal op te stellen.
- wanneer men echter al heeft vastgesteld dat er geen stedenbouwkundige inbreuk is, en
het eerder een schadelijke uitvoering van werken betreft,
zal u zich tot de burgerlijke rechter dienen te wenden om eventuele schadeloosstelling te verkrijgen.

(naar een antwoord van de stedebouwkundige inspectiedienst)

Mijn inziens kan u het beter op een akkoordtje gooien met u buur, waar u een deel van de kosten voor deze 'drain' voor u neemt.
Handige documenten voor Personenrecht

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 aug 2011 16:00

Langs mijn zijde deed ik al kosten en moeite om zijn water op te vangen middels een drainage. Maar dit blijkt onvoldoende resultaat te geven.
Een drainage (ondergronds vermoed ik) kan nooit voldoende water opnemen bij hevige en langdurende regenval.
Best wordt er een muurtje of boordsteen geplaatst die enige cm (10 cm) boven de grond uitsteekt, en zo het overtollige water van uw buur naar de straatgreppel zal voeren. Deze boordstenen mag je pal op de scheiding zetten als uw buur akkoord is, anders zet je ze een paar cm op uw eigen grond.

Terug naar “Andere”