Mijn moeder, die weduwe is, werd opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis wegens dementie.
Na een observatieperiode van 4 weken, kwamen psychiater, psycholoog, sociaal assistente, enz., tot de conclusie dat het niet verantwoord meer is om haar zelfstandig in haar huis te laten wonen, bijgevolg moest ze daar dus opgenomen blijven tot er een plaats vrijkomt in een rusthuis met aangepaste voorzieningen.
Wij zijn met twee kinderen, en zijn akkoord met de bevindingen van het psychiatrisch team.
Nu komt de kat op de koord: drie van de zes kleinkinderen hebben besloten haar, ondanks alles, toch naar huis te brengen. Zij moeten hiervoor een document ondertekenen dat zij de verantwoordelijkheid op zich nemen.
Tijdens een telefoontje van de sociale assistente om mij op de hoogte te brengen, deelde zij mij mee dat, ondanks het feit dat die kleinkinderen het document ondertekenen, de kinderen toch verantwoordelijk blijven ingeval er iets zou gebeuren, en niet die bepaalde kleinkinderen.
Is dit werkelijk zo en zo ja, wat kan ik doen om die verantwoordelijk te weigeren?
Hartelijk dank