auto onterecht weggetakeld

tonylizard
Topic Starter

auto onterecht weggetakeld

#1 , 21 jan 2011 14:48

Dag allemaal

Deze week werd mijn auto weggetakeld in de straat waar ik woon omdat er onkruid werd verdelgd. Mijn auto stond daar al een 4-tal dagen geparkeerd (met bewonerskaart), de parkeerverbodsborden stonden er pas van de dag ervoor. Ik had het verbod dus niet gezien. Bij het aankomen in de garage waar mijn auto naartoe was getakeld, zag ik ook nog tussen mijn ruitenwisser het papiertje 'opgelet: morgen parkeerverbod'. Ik heb toen 90 euro moeten betalen aan takelingskosten en zal binnenkort ook nog eens een proces verbaal in de bus krijgen. U vraagt zich natuurlijk af 'is dit echt gebeurd?'. Het antwoord daarop is 'ja, dit is écht gebeurd'.
Daarom heb ik de dag zelf een e-mail gestuurd naar de dienst mobiliteit van de stad Sint-Niklaas met hetzelfde verhaal en de vraag of dit zomaar kan... Zij hebben mijn verhaal doorgespeeld naar de politie en zij belden me vandaag met de opmerking dat de dag voordien alle auto's werden opgeschreven die toen nog in de straat geparkeerd stonden. Mijn wagen stond niet op die lijst... Terwijl mijn wagen 100% zeker wél geparkeerd stond de dag voordien (zelfs al 4 dagen voordien). Ik krijg dus zeker ook nog eens een proces verbaal in de bus.
Mijn vraag is hoe hoog mijn kansen zijn om toch alle boetes (dus 90 euro takelingskosten en waarschijnlijk 50 euro boete) terug te krijgen indien ik hiertegen procedeer? Vormt het papiertje dat tussen mijn ruitenwisser zat met daarop 'opgelet: morgen parkeerverbod' een bewijs dat mijn auto er de dag voordien wél stond?

Alvast bedankt voor de reactie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2011 15:55

Via de bewonerskaart of de nummerplaat had de politie u toch even kunnen verwittigen alvorens weg te takelen (of was het een firmawagen, die niet was ingeschreven op uw adres?)

tonylizard
Topic Starter

#3 , 21 jan 2011 17:08

Er is me achteraf verteld dat er inderdaad een agent aan mijn deur is geweest maar ik was niet thuis. Het gaat niet om een firmawagen.

Reclame

Lightning

#4 , 21 jan 2011 18:05

Er is me achteraf verteld dat er inderdaad een agent aan mijn deur is geweest maar ik was niet thuis. Het gaat niet om een firmawagen.
U bent dus de deur uit geweest, dan moet u toch gezien hebben dat men die borden geplaatst had?
Om te antwoorden op uw vraag "hoe hoog mijn kansen zijn om toch alle boetes terug te krijgen indien ik hiertegen procedeer?". Die kans is nihil.

tonylizard
Topic Starter

#5 , 21 jan 2011 18:16

Ik ben inderdaad de deur uit geweest. Helaas woon ik zodanig dat ik de dag voordien nooit langs die borden ben gepasseerd.

Drone

#6 , 21 jan 2011 18:41

normaal gezien krijgen we hier in St-Niklaas ruim op voorhand ( enkele weken ) een brief in de bus als men zulke "werkzaamheden" doet op de openbare weg, juist om zulke gevallen te vermijden.

dit hangt af van de post qua bedeling, dus het is niet ondenkbaar dat ge niks hebt gekregen.

persoonlijk vind ik de reactie om u voertuig te takelen overdreven, strikt genomen diende u bij afhaling van de wagen zelfs niet te betalen, de politie is de opdrachtgever en niet u.

politie kan dan wel het bedrag van u terug vorderen.

het lauter plaatsen van borden 24u op voorhand garandeerd trouwens nooit voor de volle 100% dat de bestuurder van het voertuig kennis heeft genomen van het "parkeerverbod".

Franciscus

#7 , 22 jan 2011 12:38

De nplt van de auto stond niet op de lijst...
dus stond de wagen er niet.
U zal moeten bewijzen dat dat niet juist is.
Is de lijst opgesteld door een beëdigd ambtenaar probleem dan procedure valsheid in geschriften.
Is de lijst opgesteld door de plaatsingsfirma ... dan hebt u een kans want wel tegensprekelijk

De borden staat er ... deze zijn orange langs de achterkant dus ook via de achterkant ziet u dat het een parkeerbord is...

Wat het niet betalen betreft ... hangt een beetje af van de gemeente... navraag doen hoe het protokol van takelen geregeld is voor gerechtelijke takelingen - in uw gemeente met het parket. U hebt een vrijgavebon meegekregen normaal staat dat er op wat er moet gebeuren.
In Antwerpen mag er zo wie zo niet meer betaald worden parket zal indien nodig WEL die opdracht geven - gemeente bij administratieve takeling kosten steeds voor gemeente
Los van dat takelbedrijven hebben geen retentierecht en u mag de kosten daarna betalen. Zij MOETEN uw auto vrijgeven.(behalve als parket de betaling bevolen heeft)

carlo petrelli
Contacteer: Website

#8 , 22 jan 2011 13:16

even een vraag tussen door, ik las hier net ivm takel kosten dut er wordt gezegd dat de eigenaar niet moet betalen voor het takelen als de politie de opdrachtgever is .
maar dat ze deze kosten altijd kunnen terug vorderen
geld dat voor alle voertuigen en ook als deze in beslag zijn genomen?
en wat met stallings kosten?

Franciscus

#9 , 22 jan 2011 20:49

beslag is gerechtelijk en dan is het het parket en de rechtbank die hierover beslist.
Kan aardig oplopen trouwens
Vb beslag niet verzekerd niet in orde binnen een maand dan zal parket verbeurdverklaring van de wagen vragen.
In Arrondissement Antwerpen tekent u zo wie voor deze kennisgave

carlo petrelli
Contacteer: Website

#10 , 22 jan 2011 22:11

beslag is gerechtelijk en dan is het het parket en de rechtbank die hierover beslist.
Kan aardig oplopen trouwens
Vb beslag niet verzekerd niet in orde binnen een maand dan zal parket verbeurdverklaring van de wagen vragen.
In Arrondissement Antwerpen tekent u zo wie voor deze kennisgave
bedankt voor deze reactie en een fijn weekeind nog

Terug naar “Andere”