misbruik vreemdelingenrecht

bes125
Topic Starter

misbruik vreemdelingenrecht

#1 , 18 jan 2011 22:22

beste mensen,

Ik maak me een beetje zorgen over het eerlijke verloop van een asielprocedure in ons land.
Ik ken iemand die net in België is aangekomen uit een veilige Balkanland die een asielaanvraag heeft ingediend.
Hij vertelde mij hoe hij een psychiater in zijn eigen land had betaald om een valse medische getuigschrift te verkrijgen,
hoe hij in België deed alsof hij psychologische problemen had, hoe hij in zijn eigen land valse documenten had verkregen dat hij vervolgd werd.
Ik ben vrijwilliger bij een organisatie die zich bekommert om vreemdelingen, maar dit gaat te ver.
Ik vind dat enkel "echte" asielzoekers de kans moeten krijgen om zich hier te vestigen.

Kan dit zomaar? Zouden ze dit in Brussel zomaar aanvaarden? Moet of kan ik misschien zelf stappen ondernemen?

Alvast bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 19 jan 2011 13:15

Ook onze huisartsen schrijven ongeoorloofde geneeskundige attesten uit aan asielzoekers.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jan 2011 13:23

U krijgt kennis van misbruik. Niets belet u dat vb via politie te melden of rechtstreeks aan dienst vreemdelingen.
Of via dienst vreemdelingen van de bevolkingsdienst van de gemeente

Reclame

spoill

#4 , 23 jan 2011 21:23

hij heeft je medeplichtig gemaakt aan een soort van fraude
omdat je ervan weet en niets verteld aan de politie of dergelijke ben je medeplichtig ofniet ?

Sirius legal
Contacteer: Website

#5 , 24 jan 2011 11:24

Als hij uit een veilig Balkanland komt (alle Balkanlanden worden op dit ogenblik als veilig beschouwd, als ik me niet vergis) zal hij sowieso geen politiek asiel krijgen.

Een medisch/psychiatrisch verslag zal hem trouwens niet ver brengen. Hij moet aantonen dat hij onder de voorwaarden van de Conventie van Genève valt en dat hij in zijn thuisland door de overheid vervolgt is omwille van ras, huidskleur, geloof, overtuiging, sexuele geaardheid en dat hij nergens in zijn eigen land een veilig onderkomen kon vinden.

Zowat alle asielzoekers hebben overigens documenten van bedenkelijk alooi bij ter ondersteuning van hun aanvraag (hoe zou je zelf zijn als je leven en je toekomst ervan afhangt?). De Dienst Vreemdelingenzaken is opgeleid om dit eruit te filteren.

Ik ben wat verbaasd dat je dit zelf niet weet als je actief bent binnen een vereniging die asielzoekers bijstaat...?

Terug naar “Andere”