Klachten en hinder bij wegenwerken

Frida
Topic Starter
Berichten: 1

Klachten en hinder bij wegenwerken

#1 , 17 jan 2011 18:43

Hallo,

Even een omschrijving. Sinds augustus 2010 voert de gemeente aanpassingswerken uit in onze straat.
Deze lopen echter niet helemaal als gepland, dit vooral door de onwil van de aannemer.
Als eerste houdt de aannemer zich niet aan de afspraken.
Zo was de afspraak dat de werken zouden plaats vinden in 2 fases. De tweede fase zou pas starten als de eerst was afgerond zodat onze straat steeds langs een zijde bereikbaar zou blijven. Dit is niet gebeurd en de aannemer gooit dan maar volledig de straat open.
Bovendien sluit hij zomaar straten af zonder ons daar voorafgaandelijk van op de hoogte te stellen.
Schendingen van ons eigendomsrecht zijn schering en inslag. Op plaatsen waar wij niet onteigend werden, steekt hij afwateringsbuizen door onze voortuin waardoor onze planten kapot gaan. Verder graaf hij die buizen in langs onze oprit (geheel de oprit naar de vaantjes, onze gele kiezeltjes zijn nu vermengd met aarde, dus daar moeten nieuwe op). Het grondwater laat hij toekomen in een klein beekje die naar de Schelde loopt, dat beekje kan al dat water niet slikken en loopt over op de aangrenzende weide waardoor mijn paarden met hun voeten in het water staan. Op onze oprit staat momenteel een remorque met een generator. Niemand heeft hiervoor toestemming gevraagd, het staat er gewoon. Putten in de weg worden niet of slecht opgevuld, de schade aan de wagens van buurtbewoners is niet te tellen.
Op de onteigende percelen moet de aannemer nieuwe afrastering plaatsen (voor de dieren), dit is niet gebeurd en ik heb zélf moeten investeren in nieuwe afrastering en die zelf moeten plaatsen. De oude afrastering heeft hij gewoon op een hoop op de weide gekegeld en deze is hij na herhaaldelijke vraag nog steeds niet komen halen (dit is een gevaar voor mijn dieren).
De grote vrachtwagens keren zich op onze aangelegde oprit (met klinkers) waardoor alle klinkers uit de oprit zijn gereden. Ook voor dit stuk zijn wij niet onteigend... Werken worden herhaaldelijk verkeerd uitgevoerd, zo zitten wij te pas en te onpas zonder elektriciteit, water, internet. Wij hebben onze deur 4 weken moeten open laten staat omdat men de internet/telefoonkabel had doorgeknipt en ons nu van internet voorzag door de kabel rechtstreeks van de straat zo in huis te brengen... Het is eigenlijk om van te huilen. De aannemer is erg onvriendelijk.
Ik ben van plan foto's te nemen van de 'overtredingen' en de hinder die wij ondervinden (dit is geen normale hinder bij wegenwerken).
Bovendien wil ik graag dat de inbreuken op ons eigendomsrecht worden beëindigd of er op zijn minst met ons wordt overlegd.

Wie kan tips geven? De gemeente is uiteraard op de hoogte maar doet of zijn neus bloed en er wordt amper iets gedaan aan deze situatie.
Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 17 jan 2011 20:12

Verzamel de ontevredenen.
Stel samen een lijst op van alle overtredingen. Tracht iedere overtreding te spijzen met data, foto's klachtenbrieven.
Stap met een paar bewoners naar stedenbouw in de gemeente vraag inzage in het dossier. Vraag specifiek naar de verantwoordelijken/beheerder/coordinatoren op gemeentelijk, provinciaal, gewestelijk niveau. Deze informatie MOET men u verschaffen.
Jullie bezorgen ieder van hen een gedetailleerd klachtendossier zonder subjectieve tralala en verzoeken om een respons binnen de week,met oplossingen.
Na exact één week sturen jullie het dossier met een huidige stand van zaken en de personen gecontacteerd naar iedere krantenredactie...

Zelfde scenario persoonlijk aan de hand gehad goed anderhalf jaar geleden. Op deze wijze aangepakt met resultaat. VG lacht niet met slechte openbare werken...


Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 18 jan 2011 00:20

Vlaams Gewest. In mijn geval verschoten van de ernst van de coördinator... Binnen 24 uur had iedereen op straat een brief dat we wat geduld moesten hebben, dat de modder van de stoepstroken ging verdwijnen, dat de signalisatie werd aangepast en dat de politie ging toekijken op enkel lokaal verkeer door de modder die een straat moest worden... Als ik dat eerder had geweten was ik vroeger in de pen gekropen..

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 19 jan 2011 10:38

Er is geen contractuele relatie tussen inwoner en aannemer zodat de schade door de aannemer aan de inwoner berokkend buitencontractueel is en beheerst wordt door art.1382-1384 Burgerlijk Wetboek(B.W.).

“Art.1384.Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt voor zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan...“(B.W.) is niet van toepassing op de gemeente die geen gezag heeft over de zelfstandige aannemer.

“Art.1382. ELKE daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.”(B.W.).

Indien u zich hierop beroept dan dient u uw schade,de fout van de aannemer en het oorzakelijk verband tussen beide te BEWIJZEN. Begin met hem aangetekend uw schade,zijn fout en het oorzakelijk verband tussen beide aan te tonen,o.m. met foto‘s of door vaststelling van gerechtsdeurwaarder. Maan hem daarin aan uw schade binnen een redelijke termijn te vergoeden en daag hem voor de rechter indien hij daaraan geen tijdig en afdoende gevolg geeft.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”