Aansprakelijk voor diefstal binnen een ongesloten garage

Andy L
Topic Starter
Berichten: 7

Aansprakelijk voor diefstal binnen een ongesloten garage

#1 , 16 jan 2011 07:44

Beste,

Mn vriendin en ik, huurden een staanplaats in een ondergrondse garage die aansluit op het appartementsgebouw waar we wonen. De eigenaar van de garage is echter de eigenaar van de winkel naast het appartementsgebouw.
Nu is de poort van die garage +/- 2 jaar stuk geweest, en kon de poort niet sluiten. Na verschillende keren te gaan vragen en klagen wanneer deze zou hersteld worden, is dit pas sinds eergisteren 14/01/2011 opgelost en is de poort terug dicht.
Maar vorige week is in die garage (terwijl deze nog openstond) mijn vriendin haar bromfiets gestolen, en enkele dagen later in 5 auto's ingebroken waaronder die van mij (raam ingeslagen en alles van waarde meegenomen).
Gisteren ging ik dan naar de winkel naar het appartement omdat de poort nu gesloten was en ik dus niet binnen kon. Er werd mij een contract onder de neus geschoven, de garage zou 15 euro duurder worden, er zouden geen brommers meer mogen staan. Na wat hier voorgaand gebeurd was, was ik niet echt tevreden om nog meer te betalen voor een garage die ons dan al zo veel geld gekost had. Ik heb mn ongenoegen dan ook geuit bij de dochter van de eigenaar vermoed ik (Deze handelde het hele proces af rond de garages aangezien zij het beste nederlands kon.)
Waarop ik moest horen dat ze niet meer willen dat ik nog in die garage ging staan. Lijkt me sterk als we al niets mogen zeggen of we worden eruit getrapt, zeker na zulke gebeurtenissen.

Nu is mn vraag of ik als eerste de eigenaar van de garage kan aansprakelijk stellen voor de diefstal van de bromfiets en de inbraak in mn wagen door het verzuimen van zn plicht de garage goed te onderhouden, en kunnen ze zomaar zonder gegronde reden mij weigeren om daar te huren terwijl ik daar al een hele tijd huur? (wonend in het midden v/h stad in gent is een staanplaats vinden niet altijd zo evident.)
En, ik heb mn laatste keer betaald voor de staanplaats op 01/01/2011 dan zou ik toch verwachten dat ik daar tenminste zou mogen blijven staan tot 01/02/2011 maar toen ik dit zei tegen de eigenaars kreeg ik een papiertje in mn hand die ik moest tekenen dat ze me 30 euro gaven voor de rest v/d maand terug te betalen.
Hoe handel ik deze situatie het beste af?

Dank bij voorbaat, Andy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38771

#2 , 16 jan 2011 12:34

Garage behoort die tot de woning ??
Huurt u een woning van die eigenaar??
Hebt u een contract en zo ja welk

Andy L
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 16 jan 2011 13:13

Garage behoort die tot de woning ??
Huurt u een woning van die eigenaar??
Hebt u een contract en zo ja welk
Via een deur in de kelder kan je in de garage komen, maar de garage zelf is van een andere eigenaar als het gebouw, dus ik veronderstel dat die niet tot de woning behoort
De woning word niet verhuurd door dezelfde persoon als de garage, neen.
Als je het een contract kan noemen... Een kopie v/e met de hand geschreven blad waarop staat:

datum: 14-07-09

"huurcontract garage (staanplaats auto)
"adres v/d ingang van de garage"
Bedrag maandelijks 60.00€
3 maanden op voorhand te betalen
Rek.nummer "het rekening nummer v/d verhuurder"

Huurder Verhuurder

(handtekening van mij) (handtekening + stempel v/d verhuurder)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38771

#4 , 16 jan 2011 13:40

Valt onder algemene huurregeling BW en zal dus vermoedelijk maandelijks opzegbaar zijn.

Andy L
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 16 jan 2011 13:47

Dus zomaar zonder enige reden kan dit contract opgezegd worden?
En dan voor de aanprakelijkheid voor de diefstal en inbraak? Zou ik daar iets aan kunnen doen?

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 16 jan 2011 14:27

En dan voor de aanprakelijkheid voor de diefstal en inbraak? Zou ik daar iets aan kunnen doen?
Valt te bezien, maar er is geen contract. Jurisprudentie zal hier dan een rol spelen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 16 jan 2011 15:38

Er is geen briefwisseling waarin u de eigenaar aanspoort om de poort te laten herstellen? (email, fax, sms, gewone brieven, AS)

Andy L
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 16 jan 2011 17:49

Er is geen briefwisseling waarin u de eigenaar aanspoort om de poort te laten herstellen? (email, fax, sms, gewone brieven, AS)
Neen, spijtig genoeg niet.
Elke keer werd ons een datum beloofd dat ze deze poort gingen komen herstellen, dus ja... wat te goed gelovig denk ik.
Maar is het niet duidelijk als er een poort in een garage zit dat het de bedoeling is dat deze ook functioneerd zoals het moet?

Andy L
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 16 jan 2011 18:14

Er is geen briefwisseling waarin u de eigenaar aanspoort om de poort te laten herstellen? (email, fax, sms, gewone brieven, AS)

Terug naar “Andere”