Buur blijkt last te hebben van hond

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

Buur blijkt last te hebben van hond

#1 , 06 dec 2010 08:59

Even kort het verhaaltje:

Mijn schoonzus woont sinds enkele maanden op een appartement (1e verdiep).
Zij heeft een hond, dit is toegestaan door de huisbaas.

Plots stond er vrijdag een agent voor de deur.

De onderbuurman heeft een klacht ingediend.
De hond is dagelijks een half uurtje alleen thuis en dan zou hij blaffen.
Ook wanneer de hond op het terras loopt, heeft hij hinder van het stapgeluid van de hond :shock:

Bij navraag bij alle bewoners (6), blijkt hij de enige te zijn die hier last van heeft.
De politie is 2x komen horen, maar heeft niets gehoord.

Wijkagent heeft zelf gezegd dat de onderbuurman gekend staat als 'ne moeilijke mens', maar dat hij verplicht is de klacht serieus te nemen.

MAAR.. nu zegt de wijkagent dat wanneer hij nog eens moet komen, ze sowieso een boete krijgt van 250euro en de hond kan worden meegenomen :shock: :shock:

Mijn (haar) vragen:

-Vanwaar die 250 euro?
-Mag de politie de hond in beslag nemen?
-Mag een hond blaffen?
-Het kan zijn dat hij blaft als er niemand thuis is, maar de andere buren horen het niet, zelfs de politie kan het niet vaststellen. Hoe kunnen ze dan actie ondernemen (boete, inbeslagname....)

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 06 dec 2010 10:21

De hond is dagelijks een half uurtje alleen thuis en dan zou hij blaffen.
Ook wanneer de hond op het terras loopt, heeft hij hinder van het stapgeluid van de hond :shock:
Duidelijk overgevoelige onverdraagzame buur. Halfuurtje woef woef is zo over, en ja misschien moet de eigenaar, de hond dan maar wollen sokjes aandoen :mrgreen:
De politie is 2x komen horen, maar heeft niets gehoord.
Daarmee valt de bewijslast volledig weg.
MAAR.. nu zegt de wijkagent dat wanneer hij nog eens moet komen, ze sowieso een boete krijgt van 250euro en de hond kan worden meegenomen :shock: :shock:
Die agent heeft een grote bek, vooraleer dat gebeurt moet er allereerst al een uitspraak van de vrederechter zijn en voor dat zelfs een vaststelling door een agent of deurwaarder of expert. En als ze blijkbaar nog geen hond meenemen (pitbull) die een mens ernstig bijt, wat zouden ze dan het recht hebben een hond mee te nemen die 1 x per dag blaft om zijn stembanden wat te oefenen :mrgreen:
-Vanwaar die 250 euro?
Om die agent zijn einde van de maand wat af te ronden :mrgreen:
-Mag de politie de hond in beslag nemen?
Neen
-Mag een hond blaffen?
Neen, hij mag enkel miauwen :mrgreen:
-Het kan zijn dat hij blaft als er niemand thuis is, maar de andere buren horen het niet, zelfs de politie kan het niet vaststellen. Hoe kunnen ze dan actie ondernemen (boete, inbeslagname....)
Ze kunnen op kosten van de burger in dit apeland een 24/24h permanentie instellen of geluidsdetectie apparatuur aanbrengen dat onmiddelijk bij de eerst woef van dat beest een verbinding met de 101 maakt. :mrgreen:

Ik moet toch opmerken dat zulke wilde verhalen zich meest voordoen in kleine landelijke gemeenten waar politie de mensen blijkbaar zo maar wat intimideert als tijdverdrijf.
Laatst gewijzigd door JohnD op 06 dec 2010 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

eylis
Berichten: 8840

#3 , 06 dec 2010 10:28

een hond mag gerust eens "aanslaan": dwz: een blafje of 2.
Het is pas overlast als een hond verschillende malen lang blaft.
Tijd x frekwentie is dus de formule!

PS: een hond kan je aanleren dat hij niet voortdurend mag blaffen.
zo gauw hij langer dan 2 X blaft: gaat het muilbandje aan. Ongewenst gedrag corrigeren met iets dat niet leuk is. Dan snapt hij snel dat het niet mag.
al snel leert hij dat hij gerust mag waarschuwen als er iets aankomt; Maar niet langer dan dat mag blaffen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 dec 2010 10:49

Indeerdaad: hond afleren om te blaffen. Is echt niet zo moeilijk. Ik spreek uit ervaring. Ik kan me best voorstellen dat een hond die IEDERE DAG een half uur aan een stuk blaft, op den duur irritant kan worden. Wel een beetje flauw van de buurman dat hij het eerst niet zelf even komt bespreken maar meteen de politie stuurt, maar da's een andere discussie...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#5 , 06 dec 2010 11:07

die €250 zal waarschijnlijk een lokale "overlastboete" zijn waar men naar verwijst, maar zoals eerder aangehaald geen bewijs = geen boete.

artemis
Berichten: 3294

#6 , 06 dec 2010 11:31

Is een klassiek probleem en de moeilijkheid ligt erin dat die hond enkel blaft als hij alleen is. Baasje hoort het zelf nooit en is er zich vaak niet van bewust. Kan wel heel vervelend voor de buren zijn.

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 06 dec 2010 11:59

Er zal toch een vaststelling moeten zijn.
Vaststelling voor een strafrechtelijk gevolg door politie voor een burgerlijk(vrederechter) deurwaarder of en een PV van politie.
Overlastboete is Gemeentelijk Autonoom Sanctierecht waar de bevoegde ambtenaar een sanctie tot € 250 'kan' opleggen.
Nu het constant tippelen op steen of op een horige ondergrond kunnen ook als overlast beschouwd worden.

Politie kan een hond WEL in beslag nemen als er voldoende wettelijke redenen zijn 'heterdaad', gevaar voor derden enz.
Ook als er een bevelschrift is van een rechter - onderzoekrechter, vrederechter of rechtbank 1ste aanleg.

Maar u spreekt van appartement.. dat wil zeggen dat niet alleen de eigenaar iets te zeggen heeft maar ook de VME. In een huishoudelijk reglement of in de basisactie kan vb staan geen huisdieren toegelaten.
En dan staat je zus al heel wat zwakker gezien dit een contractuele overeenkomst is in een authentieke akte (basisakte).
Al of niet tegenstelbaar tegen uw zus als ze bij haar contract inzake heeft gekregen of het zo in haar huurcontract staat.

Dus starten met een babbel met huiseigenaar, syndicus en benedenbewoner

JohnD
Berichten: 3580

#8 , 06 dec 2010 14:10

Is een klassiek probleem en de moeilijkheid ligt erin dat die hond enkel blaft als hij alleen is. Baasje hoort het zelf nooit en is er zich vaak niet van bewust. Kan wel heel vervelend voor de buren zijn.
De hond is dagelijks een half uurtje alleen thuis en dan "zou" hij blaffen.
Is dus nog niet zeker dat hij blaft en de politie hoort blijkbaar ook niets, maar zou wel graag eventjes € 250 willen incasseren. Er zijn honden die hele dagen blaffen en waar in de praktijk de politie niets kan of wil tegen doen. Ik vind het een eigenaardig verhaal, en vermoed, zoals de politie volgens de poster althans, trouwens zelf noch toegeeft dat het een lastige (onverdraagzame) persoon is.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#9 , 06 dec 2010 14:38

Zij en alle bewoners van het gebouw mogen kleine huisdieren houden.
Was zelfs 1 van haar eerste vragen toen ze het appartement ging bezichtigen.

Na een gesprek met andere buren werd duidelijk waarom deze meneer als 'moeilijke mens' bestempeld word.

Hij had namelijk al eens klacht ingediend tegen iemand van het 2de verdiep (hij woont gelijkvloers) omdat de haren van haar kat tot in zijn appartement dwarrelen :lol:

Ieder zijn hobby zeker :roll:

Franciscus
Berichten: 38599

#10 , 06 dec 2010 19:10

lasterlijke aantijgingen kunnen ook hoor

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#11 , 08 dec 2010 07:24

We blijven bezig.....

Gisteren stond er iemand van het makelaarskantoor samen met de huisbaas aan de deur.

Meneer van beneden had naar de makelaar gebeld om te zeggen dat zij gelogen had toen ze het contract tekende.
Ze zou er met meer personen wonen dan aangeduid in contract en ze krijgt meerdere keren per week bezoek, wat volgens hem teveel is. :shock:

Kan zij (samen met andere huurders) een klacht ofzo tegen hem indienen?
Stalking, laster,......

JohnD
Berichten: 3580

#12 , 08 dec 2010 08:47

Zij mag met meer personen in het appartement wonen dan aangegeven in het huurcontract. Zolang het aantal personen niet meer bedraagt dan toegelaten volgens de oppervlakte en het aantal plaatsen (is Vl. Gewest materie) en als zij bezoek krijgt, daar heeft die buur niets aan te zeggen. Kan altijd, maar de kans dat medebewoners samenspannen is biezonder klein. Dat gegeven dat meestal in het voordeel van de verhuurder speelt, en waardat dus bijna alle huurders een heilige schrik hebben om zich tegen een en dezelfde verhuurder (of in dit geval tegen een medehuurder) te keren, daarop is men mij nog altijd een antwoord op verschuldigd in een andere post.

In appartementsblokken is het nog steeds ieder voor zich, en zelfs het algemeen wettelijk goedkeuren van class-action procedures (wat in het buitenland perfect mogelijk is, maar waar men hier al een 10-tal jaren mee bezig is om dat in een wet te gieten) zal daar niets aan veranderen, alhoewel veel verhuurders daar schrik van hebben natuurlijk.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Berichten: 38599

#13 , 08 dec 2010 11:00

Makelaar - huisbaas bij betrokken?
Wel dat is reden genoeg om eens langs de politie te gaan.. eventueel samen met de mensen met de kat.
Makelaar en huisbaas zijn getuigen en strafrechtelijk diegene tegenover wie dus de elementen van het wanbedrijf ( het publiek dus) verwezenlijkt worden. Zij zijn de derden.

Dus naar politie - vraag een gesprek met de wijkteammanager zodat de politie NA de opname van uw klacht met opgave van de getuigen eens een babbeltje kan hebben met de persoon van het gelijkvloers.
Mijn ervaring.... kan heel boeiend zijn :D :D

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#14 , 10 dec 2010 07:36

De krankzinnigheid is nu ook overgeslagen op de huisbaas:

Hij heeft haar gezegd dat ze vanaf nu GEEN kinderen meer mag ontvangen.
Ook zelf kinderen krijgen in de toekomst is uitgesloten.
Hij wil geen kinderen in zijn blok :shock:

Hij voegde eraan toe:
"Ik ga je niet buitenzetten, maar het is het beste dat je maar zelf vertrek of je moet de gevolgen maar dragen."

Nu wil ze wel zelf vertrekken. (wie zou er in zo'n situatie willen wonen)
Maar dan heeft ze natuurlijk 3maand boete aan haar been.

Ik dacht om een aangetekende te sturen naar de huisbaas om bevestiging te vragen van zijn "eisen".
Als hij daarop antwoord heeft ze hiervan wettelijk bewijs.

Als ze hiermee naar de huurdersbond stapt, staat ze toch heel sterk denk ik. (eventueel vertrekken zonder boete)
Wie kan er verbieden om kinderen te ontvangen/hebben.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 dec 2010 09:12

Wie kan er verbieden om kinderen te ontvangen/hebben.
Een rechter, maar ik ga er toch maar even van uit dat die nog allemaal bij hun volle verstand zijn.

Terug naar “Andere”