Winterweer

mava105
Topic Starter
Berichten: 22352
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Winterweer

#1 , 30 nov 2010 12:22

Deze voormiddag moest ik met de wagen de baan op, en kon opmerken dat er nog verschilleden auto's rondreden (ook op een autostrade) met sneeuw op het dak en motorkap, achterruit dichtgevroren en maar een deel van de voorruit sneeuw-, en ijsvrij gemaakt.
Ik dacht dat dit wettelijk verplicht was?
Ben ooit eens tegengehouden door de politie in Duitsland. Ramen waren volledig vrij, maar er lag ongeveer 10 cm sneeuw op het dak van mijn auto. Omdat ik het onmiddellijk afkuiste ben ik er vanaf gekomen met een waarschuwing, maar mijn gegevens werden wel ingebracht in hun computer, en waarschijnlijk ook waarom.
Hoe zit het in ons land? Mijn wagen is ooit eens aangereden door een auto waarvan de zijruiten volledig bedampt waren, en die mij daardoor niet gezien had bij het afslaan. Gelukkig heeft de bestuurder dat ook zo genoteerd op het aanrijdingsformulier, en heeft zijn verzekering mij volledig vergoed (had zelf een omnium)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3545
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 nov 2010 13:40

Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 7. Algemene gedragsregels voor de weggebruikers
7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.

7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.

7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.

7.4. De weggebruiker moet alle maatregelen treffen waardoor beschadiging van de weg kan vermeden worden. Hiertoe moeten de bestuurders, hetzij hun snelheid matigen of de lading van hun voertuig verminderen, hetzij een andere weg volgen.
U mag zelf uitzoeken welk deel van Uw vraag onder welk puntje van artikel 7 valt. :mrgreen:

mava105
Topic Starter
Berichten: 22352
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 30 nov 2010 15:56

Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 7. Algemene gedragsregels voor de weggebruikers
7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.

Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.

7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers, hierin begrepen het personeel dat aan het werk is voor het onderhoud van de wegen en de uitrusting langs de weg, de diensten voor toezicht en de prioritaire voertuigen.

7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.

7.4. De weggebruiker moet alle maatregelen treffen waardoor beschadiging van de weg kan vermeden worden. Hiertoe moeten de bestuurders, hetzij hun snelheid matigen of de lading van hun voertuig verminderen, hetzij een andere weg volgen.
U mag zelf uitzoeken welk deel van Uw vraag onder welk puntje van artikel 7 valt. :mrgreen:
Ik zie hier niet onmiddellijk een verband met het sneeuwvrijmaken van het dak van de auto en het ijsvrijmaken van de ruiten.
Door het niet sneeuwvrijmaken van het dak van de auto, kan tijdens het rijden opvliegende sneeuw de zichtbaarheid van de volgende bestuurder hinderen. Het niet ijsvrijmaken van de ruiten, en dan vooral de achterruit beperkt in grote mate de zichtbaarheid van de bestuurder.

Reclame

Lanox
Berichten: 3545
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 nov 2010 17:07

- Indien Uw wagen vol sneeuw ligt, hindert U de andere weggebruikers. Trouwens, vrachtwagens die hun laadbak is afgesloten met een zeil verzamelen water, dat bevriest en wordt in de bochten en bij hogere snelheid in het rond gestrooid. Levensgevaarlijk!!
- Als U Uw ruiten niet vrij maakt, ziet U niet genoeg en brengt U de andere weggebruikers in gevaar.
...

artemis
Berichten: 3297

#5 , 30 nov 2010 17:11

Randopmerking:

Vorige winter heeft het veel gesneeuwd en toen ik de parkeerwachters hun ronde zag doen tussen al die auto's met besneeuwde voorruiten, sprak ik hen uit nieuwsgierigheid aan; zelfs achter een gedeeltelijk vrijgemaakte voorruit zie je niet altijd een parkeerticket, bewonerskaart of parkeerschijf liggen. Ik vroeg hen dan hoe zij hun taak konden uitvoeren in dergelijke omstandigheden. 'Niet' was hun antwoord 'want wij mogen de ruit niet sneeuwvrij maken. Wij laten dergelijke auto's ongemoeid'.

Is dit geen goede tip? 8_)

Terug naar “Andere”