voorschot verkoop tweedehandswagen

voodooke
Topic Starter
Berichten: 3

voorschot verkoop tweedehandswagen

#1 , 21 nov 2010 07:36

hallo ,

een tijdje geleden had ik mijn persoonswagen verkocht aan iemand en daarvoor een voorschot van 1000euro gevraagd , deze is betaald geweest en papieren zijn opgesteld.
de wagen was klaar op afgesproken datum om afgeleverd te worden en de verkoper verwittigde mij via sms dat hij de aankoop niet meer wou verderzetten .
ik heb deze sms nog altijd en staat duidelijk in ,dat ik de wagen mag verder verkopen . Doch heb ik enkele maanden gewacht ivm veiligheid
nu een tijdje terug vraagt hij zijn voorschot terug ,en is de wagen al een tijdje verkocht, ik heb dit voorschot zelf kwijtgeraakt door zelf een wagen te hebben vastgelegd en niet af te kunnen halen .
Is dit voorschot nu verplicht terug te betalen ? of kan ik dit als annulatievergoeding houden ?
hij heeft ook mij bedreigd en een vriend laten bellen die zich voordeed als politieagent .

Groeten en bedankt voor uw hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 22 nov 2010 10:34

“870.Een voorschot is een som geld...dat één der partijen aan de andere overhandigt bij het sluiten van het contract. Het kan betekenen: a) dat partijen zich het recht voorbehouden,het contract eenzijdig op te zeggen,-mits verlies van het voorschot...b dat het contract gesloten is.-een bewijsfunctie derhalve...c dat de koper contant een deel van de prijs betaalt...-Art.1590 BW behandelt het voorschot enkel als een middel tot opzegging...”(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,p.498).

Onderzoek dus in uw overeenkomst wat daarin over de betekenis van het voorschot vermeld is. Bij ontbreken van enige vermelding daarover kan u ervan uitgaan dat betekenis a) hierboven van toepassing is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mava105
Berichten: 22352
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 22 nov 2010 11:23

ik heb dit voorschot zelf kwijtgeraakt door zelf een wagen te hebben vastgelegd en niet af te kunnen halen .
wie koop er nu een wagen, betaald een voorschot en gaat hem dan niet afhalen?

Reclame

voodooke
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 22 nov 2010 17:04

“870.Een voorschot is een som geld...dat één der partijen aan de andere overhandigt bij het sluiten van het contract. Het kan betekenen: a) dat partijen zich het recht voorbehouden,het contract eenzijdig op te zeggen,-mits verlies van het voorschot...b dat het contract gesloten is.-een bewijsfunctie derhalve...c dat de koper contant een deel van de prijs betaalt...-Art.1590 BW behandelt het voorschot enkel als een middel tot opzegging...”(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,p.498).

Onderzoek dus in uw overeenkomst wat daarin over de betekenis van het voorschot vermeld is. Bij ontbreken van enige vermelding daarover kan u ervan uitgaan dat betekenis a) hierboven van toepassing is.
hallo , mijn dank is erg groot , nu heb ik zitten zoeken achter dit Art. in het boek , maar vind dit niet , kan u mogelijk een link ervan delen ?

Hartelijke dank

Terug naar “Andere”