betalen voor het rusthuis van mijn moeder

malaika013
Topic Starter
Berichten: 2

betalen voor het rusthuis van mijn moeder

#1 , 25 sep 2010 12:03

mijn moeder zit in een rusthuis door toedoen van mijn zus ik heb mijn zus en moeder al meer dan 10 jaar niet meer gezien door omstandigheden ik moet nu maandelijks een redelijk groot bedrag betalen aan het ocmw , mijn zus niets !!!!!!!!!nu blijkt dat er een nieuwe wet in voegen is , dat dit niet meer verplicht is kan u mij daar wat meer over laten weten aub , zodat ik stappen kan ondernemen Ik ben voor mijn moeder altijd een last geweest( ongewenst kind) en heb dit ook meegedragen in mijn leven en nog , u begrijpt dat ik dus niet graag wil betalen maar ik moet .Mijn zus is zelfstandige,ze heeft een kinderkribbe en haar 2 dochters werken daar ook , haar man is ook zelfstandige en ze zouden te weinig verdienen om te moeten betalen ????????????Kan u me aub helpen

malaika013 :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22351
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 sep 2010 12:27

Hoofdletters en leestekens zijn toch een mooie uitbinding he?

basejumper
Berichten: 4685
Locatie: Diest

#3 , 25 sep 2010 12:44

Het burgerlijk wetboek voorziet in een onderhoudsplicht terzake. Als u in google zoekt op onderhoudsplicht rusthuis zal u de wetegeving terzake en heel wat lectuur terugvinden. Een aantal OCMW's hebben na besluit van de gemeenteraard geopteerd om niet meer terug te vorderen van de kinderen. dat is echter geen algemene regel. Elk kind is onderhoudsplichtig, tenzij het inkomen ontoereikend zou zijn.
De betaalde bijdragen zijn wel voor 80 % aftrekbaar van het belastbaar inkomen, waardoor circa 40 % van de bijdragen fiscaal gerecupereerd worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 25 sep 2010 14:37

Indien er bijdragen betaald worden, houd er dan rekening mee dat deze als "inkomsten" op de belastingsbrief van de ouder worden ingeschreven en er bij overlijden ook nog eens achterstallige belastingen op dat bedrag kunnen worden aangerekend.

wanton
Berichten: 9918
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 25 sep 2010 15:34

Wanneer een resident van een rusthuis niet met eigen middelen de kosten kan betalen , is het OCMW van zijn of haar gemeente verplicht om het verschil bij te passen. Daarna gaat dat OCMW proberen die kosten te recupereren. Zo kan het een hypotheek nemen op het huis van die resident. Dikwijls komen zij bij de kinderen terecht die onderhoudsplichtig zijn. Eerst wordt het bij te passen bedrag verdeeld onder het aantal kinderen. Dan wordt de situatie van elk kind onderzocht op basis van een barema , volgens de gezinssituatie. Zo kan het dus best dat van drie kinderen er één niet moet betalen en de anderen nog een verschillend bedrag. Sommige gemeenten zoals Oostende , Herentals hebben de onderhoudsplicht volledig afgeschaft. Ik vind dit een verkeerd signaal. Wat voor uw persoonlijk geval wel aannemelijk is , is dat U volgens uw verleden en relatie met uw moeder , beroep kan doen op 'billijkheidsredenen' en daardoor vrijgesteld wordt van de onderhoudsplicht. Maar dat is een individueel geval , waarover het betrokken OCMW moet beslissen. Het loont evenwel zeker de moeite dat aan te halen.
Lees meer op deze site , waar ook het barema voorhanden is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 27 sep 2010 10:32

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...”(Burgerlijk Wetboek.).

“Art.98...§ 2. De kosten van de maatschappelijke dienstverlening worden eveneens krachtens een eigen recht door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn verhaald :...op de onderhoudsplichtigen van de begunstigde tot beloop van het bedrag waartoe zij gehouden zijn voor de verstrekte hulp...§ 3. In afwijking van § 2 kan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn algemeen afzien van het verhalen van de maatschappelijke dienstverlening verleend aan personen die ten laste zijn genomen in instellingen, waar bejaarden worden gehuisvest, op de onderhoudsplichtigen, met de goedkeuring van de gemeentelijke overheid. Ingeval van toepassing van het eerste lid, kan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn uitzonderlijk toch de maatschappelijke dienstverlening op de onderhoudsplichtigen verhalen, wanneer het patrimonium van de persoon die deze hulp geniet opzettelijk in aanzienlijke mate is verminderd tijdens de vijf laatste jaren vóór de aanvang van de maatschappelijke hulp of tijdens de maatschappelijke hulp...Art.100bis.§ 1. De Koning kan regels en voorwaarden vaststellen betreffende :...c) het verhaal op ...de onderhoudsplichtigen...zoals bepaald in artikel 98, §§ 2...”(8 JULI 1976. - Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn).

“Art.14§ 1. Onverminderd het bepaalde in artikel 10 van dit besluit en in § 3 van dit artikel kan geen verhaal worden uitgeoefend tegen de onderhoudsplichtige als ZIJN netto belastbaar inkomen van het voorlaatste kalenderjaar voorafgaand aan het jaar waarin over de uitoefening wordt beslist, het bedrag van 16.681,99 EUR, verhoogd met 2.335,48 EUR voor elke persoon ten laste, niet overschrijdt...”(9 MEI 1984. _ Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 100bis, § 1, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Mariette
Berichten: 2507

#7 , 27 sep 2010 10:44

Indien de bejaarde persoon voldoende eigen middelen heeft kan die toch gewoon als privé persoon in een rusthuis worden opgenomen en dan heeft het OCMW er toch helemaal niks mee te maken?

wanton
Berichten: 9918
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 27 sep 2010 16:00

Indien de bejaarde persoon voldoende eigen middelen heeft kan die toch gewoon als privé persoon in een rusthuis worden opgenomen en dan heeft het OCMW er toch helemaal niks mee te maken?
Natuurlijk. Die eigen middelen kunnen bestaan uit voldoende maandelijkse inkomsten zoals pensioen , rentes, huren. Vele mensen in een rusthuis hebben nog minstens het vruchtgebruik van een woning wat meestal voldoende huur geeft om de ksoten te betalen. Wanneer de rusthuisresident over voldoende spaargelden beschikt of eigenaar is van een huis wordt idd verondersteld dat die eerst gebruikt worden voor de kosten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”