doodsoorzaak zus te weten komen

vasoramasa
Topic Starter

doodsoorzaak zus te weten komen

#1 , 19 aug 2010 14:32

hoi,

mijn jongere zus is in april levensloos aangetroffen in haar appartement.
om haar dossier te kunnen inzien zou ik me als burgelijke benadeelde moeten stellen.
en dit kan alleen maar als het onderzoek rond is zeggen ze.

ik wil haar dossier niet inkijken met al die fotos van hoe ze gevonden is en de verklaringen van de mensen die haar vonden enzo....

ik wil enkel de doodsoorzaak en door eigen hand of door een ander weten zodat we innerlijke rust kunnen hebben.

we hebben haar al wel mogen cremeren en uitstrooien maar over het onderzoek of iets anders van enige info weten we dus niks.
geen dienst die ons opbeld, en als we zelf gaan rondbellen krijgen we telkens hetzelfde antwoord: dossier ligt nietmeer bij ons en we weten niet wie het heeft, we zoeken het uit en bellen u terug, wat nooit gebeurt dus :evil:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 19 aug 2010 22:13

In verband met het medisch dossier verwijs ik je naar artikel 9 § 4 van de Wet op de patiëntenrechten d.d. 22.08.2002.

Door, eventueel via uw eigen huisarts, aan de huisdokter van uw zus of behandelende arts een schrijven te richten met vermelding van uw hoedanigheid en bewijs van uw afstamming en motivering waarvoor u de documenten nodig heeft kan u verzoeken om inzage in het dossier te krijgen.
§ 4. Na het overlijden van de patiënt hebben de echtgenoot, de wettelijk samenwonende partner, de partner en de bloedverwanten tot en met de tweede graad van de patiënt, via een door de verzoeker aangewezen beroepsbeoefenaar, het in § 2 bedoelde recht op inzage voorzover hun verzoek voldoende gemotiveerd en gespecifieerd is en de patiënt zich hiertegen niet uitdrukkelijk heeft verzet. De aangewezen beroepsbeoefenaar heeft ook inzage in de in § 2, derde lid, bedoelde persoonlijke notities.

Zelf heb je dus geen rechtstreekse inzage in het medisch dossier.

j.demoor

#3 , 21 aug 2010 10:48

Uit ‘zou ik me als burgelijke benadeelde moeten stellen‘ leid ik af dat het om een misdrijf gaat.

”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.§2.De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.§3.De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat.Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier.Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”(V.T.Sv.=Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering).

Hierdoor wordt u geen partij in het geding en kan u dus het dossier niet inzien. Maak u geen illusies over ‘en de reden daarvan’.

INDIEN de procureur geen strafvordering instelt : "Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Sv.=Wetboek Strafvordering).

‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).

Louter morele benadeling volstaat. De klacht kan ook gericht zijn tegen onbekende. Door de burgerlijke partijstelling kan u inzage in het dossier bekomen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 aug 2010 11:17

Ik kan mij goed voorstellen hoe u zich voelt, hierbij mijn deelneming.

Op juridisch vlak zijn er een aantal regels j.demoor heeft al wat uitgelegd.
Mogelijk kan het wat eenvoudiger.

Uw zus woonde in haar appartement.
Vermoedelijk heeft iemand - partner of andere bewoner gebouw de politie verwittigd.

Ik ga ervanuit dat de politie ter plaatse is geweest en dan de nodige vaststellingen heeft gedaan.
(veel kans dat technische en wetenschappelijke politie ter plaatse is geweest - al of niet met een gevorderede dokter - deze zijn onderzoek en aangeven van doodsoorzaak is medisch geheim))
Indien er een wetsdokter moet bijkomen voor een autopsie dient de procureur een onderzoeksrechter te vorderen.( zelfde opmerking).
Indien echter uit alles al bleek wat de doodsoorzaak was het forensisch onderzoek was determinerend wordt er geen OR meer gevorderd.

Gezien het lichaam werd vrijgegeven is er dus al beslist ( zeker als dat onmiddellijk na het onderzoek is)dat het geen misdrijf was/is.

U kan zich via politie ook als slachtoffer laten registreren maar ik vermoed dat gezien het dossier bij parket gesloten is dat niet veel gevolgen zal hebben.

Wat mij ook verwonderd is dat dienst slachtofferzorg van de politie geen contact met u heeft opgenomen -
Opgelet het kan perfect mogelijk zijn dat zoites niet is gebeurd - ik ken de omstandigheden niet en het is niet de taak van slazo om heel de familie te verwittigen - zij verlenen bijstand 'op het ogenblik zelf en aan de personen die er dan zijn.

Dus als je eens contact opneemt met de dienst slazo van de politiezone ( waar uw zus woonde)met de naam van uw zus eventueel PV nr en je legt de situatie uit gaan ze wel contact opnemen met vb parket om zo een afspraak te regelen. Opgelet zij kunnen dat vragen - maar het is steeds de procureur die beslist.
Van hen kan je ook de naam van de procureur bekomen die het dossier onder zich heeft.
Mijn ervaring is dat er dan (meestal) een contactmoment wordt voorgesteld. Slazo zal u daar zeker en vast in begeleiden.

Terug naar “Andere”