Moet de verhuurder eerdere inbraak en diefstal melden?

zeynep
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Moet de verhuurder eerdere inbraak en diefstal melden?

#1 , 10 aug 2023 17:31

Zoals de titel al doet vermoeden, rijst bij mij de vraag of de verhuurder wettelijk verplicht is om ons te informeren over eventuele eerdere inbraak- en diefstalincidenten.

Ongeveer 4 jaar geleden zijn we verhuisd naar ons huidige appartement. Tijdens de bezichtiging van de woning hadden we specifiek gevraagd naar de veiligheidssituatie en of er eerder sprake was geweest van diefstal of problemen met de politie, en dergelijke. Destijds werd ons verteld dat het een beveiligd appartementencomplex betrof.

Gisteren kwam ik terug van vakantie en ben ik erachter gekomen dat er daadwerkelijk een inbraak heeft plaatsgevonden in ons appartement en dat onze eigendommen zijn gestolen. Bovendien heb ik vernomen, naar mijn weten, dat gedurende dezelfde periode nog twee andere appartementen binnen hetzelfde complex het slachtoffer zijn geworden van inbraak en diefstal.
Ook heeft mijn buurman laten weten dat hij enkele jaren geleden eveneens slachtoffer is geweest van inbraak en diefstal.

Als ik wist dat er eerder spraken was van inbraak en diefstal dan had ik hoogstwaarschijnlijk niet gekozen om het appartement te huren.

We hebben de verzekeringspolis van de vorige huurders overgenomen, maar het blijkt dat er geen diefstalverzekering is inbegrepen. Dit samen met het niet verwittigen van eerdere inbraak- en diefstalincidenten zorgt ervoor dat ik niet meteen weet wat hetgeen is dat ik nog zou kunnen doen.

Thomas_A
Berichten: 2337
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 aug 2023 17:34

Ik zou niet weten op basis waarvan hij u moet verwittigen.

LeenW
Berichten: 12863

#3 , 10 aug 2023 17:49

Statistiek is statistiek, het gaat om hoe veilig het appartement nu is (en dat kan u zelf eenvoudig controleren).

Reclame

lukasi
Berichten: 1153

#4 , 10 aug 2023 20:00

inbraakverzekering afsluiten en extra slot plaatsen ?
Hoor eens bij de preventiedienst van d epolitie

Franciscus
Berichten: 38616

#5 , 10 aug 2023 20:09

Er is dus nu ingebroken ... heeft de politie sporen (laten ) opnemen?
Waarom neemt u een verzekering over ..?
.

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#6 , 11 aug 2023 09:24

Beste

het is niet omdat er ooit in een huis/appartement is ingebroken dat het daarom vatbaarder zou zijn voor een volgende inbraak... Het is niet dat er zoiets bestaat als een 'inbraakgebied' zoals een 'overstromingsgevoelig gebied'. En een verzekering 'overnemen' zonder zelf te evalueren welke waarborgen er zijn en voor welk bedrag is gewoonweg nalatigheid van uw kant.
Het is niet zeker dat uw eigenaar weet heeft van een inbraak bij zijn huurder jaren geleden. Een bewoner die slachtoffer is van een inbraak zal de politie contacteren maar niet noodzakelijk zijn verhuurder.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

lukasi
Berichten: 1153

#7 , 11 aug 2023 11:29

Moest dit regelgeving worden, dan zijn 90% van de bestaande huizen vernoemd
Mijn huis is van 1898 : enkele moorden, diefstallen, brandstichting en nazi's
Ik vind geen verzekering

Terug naar “Andere”