Hoe moet een verhuurder wettelijk de huurindexering meedelen?

BoudewijnVE
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Hoe moet een verhuurder wettelijk de huurindexering meedelen?

#1 , 24 mar 2023 13:31

Binnenkort komt er voor ons de jaarlijkse huurindexering weer aan.
Uiteraard is dat het recht van de verhuurder.
Meestal laat hij dit weten door een briefje in de brievenbus.
Nu is het zo dat als ik van de verhuurder iets nodig heb hij gewoon niet omziet, niet reageert, nul actie onderneemt.
Ik ga dus ook stoppen om zo meegaand te zijn en te springen als hij de huurprijs of de gemeenschappelijke kosten weer verhoogt.

Nu is mijn vraag of ik deze huurindexering mag negeren als hij zomaar een briefje in mijn bus steekt en wachten tot hij het aangetekend opstuurt?
Ik heb ook ergens gelezen dat hij zelfs 3 maanden op voorhand aangetekend moet melden dat er een huurindexering aankomt. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?

Zijn er bepaalde wetteksten die ik kan lezen (online) die me hierover 100% duidelijkheid kunnen geven?

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 24 mar 2023 13:37

"k heb ook ergens gelezen dat hij zelfs 3 maanden op voorhand aangetekend moet melden dat er een huurindexering aankomt. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?"

Dat is een fabel. Het is zelfs het omgekeerde: verhuurder mag tot drie maanden NA de datum met TERUGWERKENDE KRACHT de indexering opeisen.

Als de huurder niet betaalt na gewone brief of e-mail kan dus binnen die drie maanden nog altijd een aangetekende schrijven verstuurd worden. Geen onnodige baren maken is de boodschap....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mar 2023 13:57

Er is geen vormvereiste, alleen mogelijk een probleem van bewijs.

Zoals hierboven gezegd: verhuurder kan tot 3 maanden teruggaan.

Ik zou persoonlijk als verhuurder dus ook geen geld uitgeven aan een aangetekende zending als het niet nodig is.

Dat kan hij nog doen als hij ziet als u zijn briefjes negeert. Geen risico voor hem.

Reclame

Thomas1
Berichten: 184

#4 , 13 apr 2023 16:17

"Nu is het zo dat als ik van de verhuurder iets nodig heb hij gewoon niet omziet, niet reageert, nul actie onderneemt."

Ik vond hier een artikel dat je kan verder helpen:
https://www.tijd.be/netto/analyse/vastg ... 46496.html

Terug naar “Andere”