Aansprakelijkheid schade bij aanlag glasvezelkabel door telecomoperator

lucas121
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Aansprakelijkheid schade bij aanlag glasvezelkabel door telecomoperator

#1 , 30 jun 2022 10:20

Een telecomoperator wil een nieuwe glasvezelkabel aanleggen van 40 a 50m tussen de straat en de rooilijn (ons privaat eigendom). Daarom moet de oprit opgebroken worden en komt de haag in gevaar over een lengte van 40m door de graafwerken (60 cm diep). Het is een gezonde dertig jaar oude heel mooie bruine en hoge (+2m) beukenhaag. De aanleg gebeurt niet op onze vraag maar om de infrastructuur in de omgeving te verbeteren.

Op basis van solidariteit met de omgeving gaan we akkoord, mits de telecomoperator zich financieel verantwoordelijk stelt in het geval de haag zou sneuvelen door de graafwerken. De telecomoperator weigert de financiele verantwoordelijkheid om schade te vergoeden op basis van het argument dat de graafwerken gebeuren voor de rooilijn en dat de eigenaar van de haag maar maatregelen moet getroffen hebben om te vermijden dat de wortels van de haag de rooilijn passeren (een betonmuur in de grond stoppen ?). De haag staat op privegrond in de buurt van de rooilijn maar passeert deze lijn zelf niet met de stam (al kan het wel mogelijk zijn dat de wortels dat wel doen). Door de weigering van de telecomoperator hebben wij geweigerd om goedkeuring te verlenen aan de werken. Ook al zou de operator de aansprakelijkheid aanvaarden dan nog delen we in het risico, want een haag van 30 jaren kan nooit hersteld worden in de oorspronkelijke staat voor ons eigen overlijden.

Vraag: is de telecomoperator wettelijk verplicht om eventuele schade aan de haag te betalen ?
Locatie: Waver

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1141

#2 , 30 jun 2022 10:36

Vooreerst ;
wat is de stamafstand ( midden stam) tot de rooilijn ?
Wat is de afstand tussen rooilijn en wegdek?

Het doorkappen van wortels , raar maar waar , kan steeds uitgevoerd worden zonder enig overleg.
Overhangende takken mag je als ' buur ' niet zomaar wegsnoeien maar wortels mag je dus wel doorkappen.
De aannemer is dus niet gehouden om jullie toestemming te hebben om die wortels door te hakken.
U kan natuurlijk wel een pv van vaststelling laten maken van de haag voor en na de werken door een deskundige of door een deurwaarder.

Ik moet je wel tegenspreken, een 30 jarige oude beukenhaag , herstelt zich wel volledig van graafschade mits er voldoende afstand wordt aangehouden tot de stam. U kunt vragen om voorbereidende maatregelen te treffen of je kunt deze zelf nemen. Bv na de dagtaak de blootliggende stukgetrokken wortels met snoeischaar netjes afknippen en deze wortels afdekken met vochtige doeken .
Maar je kan er ook voor zorgen dat na aanvulling van de sleuf de haag voldoende water krijgt. Of dat je overgaat tot het wat dieper insnoeien van de zijkanten zo dat er minder verdamping optreedt.

Met succes hebben we deze methodes al toegepast op beukenhagen van cc 100-120 jaar oud.
Maar ook op bomen van 200 jaar oud.
U kunt steeds ten rade gaan bij een boomverzorger en een VTA controle aanvragen

lucas121
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jun 2022 14:39

Afstand midden stam tot rand straat: 115 cm (soms 120); de stammen zijn smal; hoogte haag 2m of iets meer zelfs; breedte haag: rond 1 m schat ik
Afstand te leggen kabel tot rand straat: 60 cm
straatverlichting tot rand straat: 55 cm
Afstand rooilijn tot rand straat: ik denk 100 cm (ben wel niet zeker)
werktijd: 5 dagen

Dus afstand haagstam tot te leggen kabel: 55 cm tot 60 cm (de gleuf zal breder zijn dan de plaats waar de kabel komt

Dank voor advies; is heel nuttig
Ik heb klacht neergelegd bij het BIPT. Deze instantie kan de uitvoerders verplichtingen opleggen (als ze wil). Ze vragen me nu mijn advies. Ik zal ze aanbevelen om devolgende eisen te stellen aan de telecomoperator: beschadigde wortels glad afknippen en tijdens de nachten bedekken met nat doek; de gleuf zo small mogelijk houden; best mogelijk om de kabel op 50 cm van de straatrand te leggen; bij vullen van gleuf de originele grond verbeteren met grondverbeteraar (die ik hen gratis wil ter beschikking stellen). (Ikzelf kan dan later water geven).

Bedank alvast
lucas (Waver)

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 30 jun 2022 16:17

Staat die haag evenwijdig met de staat, of loopt ze haaks op de straat. Het is onduidelijk of die 40 a 50 meter de lengte van uw oprit is of de lengte van de stoep.
Indien het de lengte van de oprit is, was het niet slim om destijds bij de aanleg van de oprit, geen wachtbuis (zen) te hebben voorzien voor later te leggen leidingen en kabel.
Ik heb destijds (30 j geleden) mijn oprit vernieuw, en voorzien van 2 wachtbuizen van Diameter 100. In 1 buis zit ondertussen een nieuwe aansluiting van het gas en een kabel van de teledistributie (die voordien via een luchtlijn binnen kwam)

lucas121
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jun 2022 21:07

Dit huis heb ik pas een paar jaar geleden gekocht; ik heb het niet zelf gebouwd.
De oprit volgt (raakt) de straat over een lengte van 10m (2 garragedeuren); links van de oprit is een haag ter lengte van ongeveer 10 m die de straat volgt en rechts een haag ter lengte van ongeveer 25 a 30 m die ook de straat volgt (evenwijdig).

Terug naar “Andere”