Collega vertrouwen - wat indien fout?

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Collega vertrouwen - wat indien fout?

#1 , 10 jun 2021 09:58

De firma waarvoor ik werk heeft parkeerplaatsen ter beschikking die gereserveerd kunnen worden.
Toen ik dit de eerste keer deed, kwam ik tot de vaststelling dat de hoogte van de parkeergarage, zoals aangegeven op het bord aan de ingang, te laag was voor mijn wagen. Op het bord staat 1.85m en de hoogte van mijn wagen is 1.88m.
Ik ben die dag dus op een betaalparking gaan staan.

Mijn werk biedt in geval van een volle parking ook nog enkele plaatsen aan op een betaalparking vlakbij, die wel hoog genoeg is. Maar nu beweert een collega van het beheer van het gebouw dat ik met mijn wagen wél in de parkeergarage kan en dat er 1 parkeerplaats is die hoog genoeg is voor mijn wagen.

Nu weet ik het dus niet meer. Wat doe ik nu? Stel dat ik zijn raad opvolg en ik heb toch schade aan mijn wagen. Het is ne spiksplinternieuwe. Wie wordt er dan aansprakelijk geacht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 10 jun 2021 10:01

borden hebben voorrang op wat uw collega zegt

borden zijn geplaatst met een reden

het is niet omdat er mogelijks 1 plaats bereikbaar is dat u dan ook de garage zou kunnen verlaten.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 10 jun 2021 11:09

De firma waarvoor ik werk heeft parkeerplaatsen ter beschikking die gereserveerd kunnen worden.
Waarschijnlijk bedoelen ze parkeerplaatsen voor auto's. 1 m 88 hoog kan je bezwaarlijk een personenwagen noemen. Dat is meer een tractor.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Stars&Stripes
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jun 2021 12:11

We spreken over 3cm, het zou wel eens kunnen dat die collega gelijk heeft of dat heel die parking met uw 1m88 vlot te 'bevaren' is. Paraplu's zijn tegenwoordig in de solden en massaal aanwezig, ik zal maar 1m85 op mijn bord zetten dan zit ik ruim veilig onder mijn paraplu's. Dat is tegenwoordig, jammer genoeg, het credo. Men neme een rolmeter, eentje van 2 of 3m is voldoende, eentje van 5m al een stuk handiger, en men lope het traject van die tractor te voet met dat metertje in de hand. Als men overal in de buurt van 1m90 komt zit men goed, extra opletten op die plekken waar het omhoog en omlaag gaat, en dan bedoel ik dus de hoek die de tractor daar maakt.
Moest u onverhoopt toch wat krassen in het plafond maken omdat u wat te snel over één van die bulten die men graag in parkeergarages legt gevlogen bent, dan bent u natuurlijk 100% verantwoordelijk want op het bordje stond 1m85 en geen mm meer. In ieder geval succes gewenst.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 10 jun 2021 12:37

Laat wat lucht uit de banden van uw voertuig zodat het drie centimeter zakt of koop banden met zeer lage profielhoogte.
Eender wat u doet: het blijft UW verantwoordelijkheid, tenzij u een gokwedstrijd (met de nodige contractuele bepalingen) organiseert.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 10 jun 2021 20:24

In principe moet een betaalparking - deel van de openbare weg ! - ook de wegcode volgen

Dan moet er 15cm minder aangegeven worden dan de werkelijke vrije hoogte

Ik zou er echter NIET op vertrouwen ...

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 jun 2021 22:07

Dan moet er 15cm minder aangegeven worden dan de werkelijke vrije hoogte

Ik zou er echter NIET op vertrouwen ...

Ik ook niet.

En om verder te gaan op wat u in uw eerste bericht lijkt te insinueren (‘wie is dan aansprakelijk?’), uiteraard niet de collega die denkt dat het wel zal lukken.

lukasi
Berichten: 1138

#8 , 12 jun 2021 07:41

Vroegere ondergrondse parking van Zaventem
Vlot binnen te rijden met een landrover
Hoogteverschil was een klein 15 cm.
Alleen hadden ze vergeten dat bij het buiten rijden van -1 naar niveau 0 de bestaande helling hersteld was en ze daar een nieuw wegdek hadden gegoten. De Loodrechte meting tussen dak en baan was nog steeds de 210 maar als je rekende met de vrije hoogte waarbij de horizontale lijn werd genomen door voor en achterwiel en vandaar uit een loodlijn naar het naar het plafond was het ineens een pak korter.
Zat dus volledig vast .
Banden afgelaten zo dat de wagen toch een 25 cm lager kwam.
Dak is volledig vergoed door de parkingbeheerder want het nieuw gegoten wegdek was buiten de ondergrondse parking met cc 3 à/5 cm hoger gelegd. Ze hadden ergens een denkfout gemaakt.

Er was een discussie of de regelgeving van de vrije hoogte enkel voor binnen was of ook geldend voor buitenomgeving. Ja dus , het argument was dat de uitgang verplicht langs daar was .

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 12 jun 2021 13:18

Bevestig bovenstaand ook voorgehad aan slachthuis in Anderlecht bij een bijeenkomst aldaar - wel jaren geleden - op parking rijden geen probleem maar met LV terug buiten rijden niet mogelijk. Inderdaad gezien de hoek van de rijbaan en de balk aan begin parking. Dus lucht uit banden en laadruimte vol mede-congresgangers gestoken ... 8_)

Terug naar “Andere”