schade aan wagen van andere tijdens werk

silksilk
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

schade aan wagen van andere tijdens werk

#1 , 12 feb 2021 01:49

Onderwerp samengevoegd - JurecaBE - moderator


Ik werd aangenomen als interim (met projectcontract) voor filmopnames. Een deel van mijn job hield in: Bepaalde auto's verzetten als die in de weg stonden.
Zo werd voor een bepaalde auto de sleutel achtergelaten op de vooruit (van een prive persoon die er ook werkt).
Deze moest ik verplaatsen, zodat ik een andere wagen er achter ook kon verplaatsen.

Wagen was aan automatic met een digitale handrem, die niet goed was geintialiseerd. Toen ik uit stapte is de auto vanzelf lichtjes tegen een verhoog gereden.
Blikschade aan de motorcap.

Wie is hier aansprakelijk?
Productie zegt interimkantoor. Interimkantoor heeft dit aan hun burgerlijke aansprakelijkheid gevraagd, maar die zeggen dat ze hier niet voor tussenkomen, omdat het met een wagen en "bestuurder" te maken heeft.
dus die zeggen: autoverzekering van de auto.
Autoverzekering zegt: geen ongeval, dus geen verzekering.

Dus komt erop neer: volledige bedrag zelf betalen.

Klopt dit?
Zoja, was ik dan gedurende mijn hele job heel veel risicos aan het nemen? Bv. Als een lamp of tent kapot ging perongeluk, dan is dat ook niet voor de rekening van de werknemer. Die doet zijn job en ongelukken gebeuren. Ik moest dagelijks wel met 5 tal verschillende wagens rijden en verplaatsen. Bracht ik mijzelf dus volledig in risico telkens dat ik mijn job uitvoerde?
Is schade bij auto's dan een van de weinige uitzonderingen waar een werkgever sowieso zelf moet betalen? Dus jobs aannemen waar dit bij nodig is niet accepteren of weigeren om anderemans wagens te verplaatsen?

Het gaat om een aanzienlijk bedrag, dus dat is al sowieso jammer, zeker omdat dit juist buiten alle verzekeringen valt?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 12 feb 2021 20:07

Beste

Als werknemer bent u in dit geval mogelijk de oorzaak voor schade. Ik zeg mogelijk omdat enkel een rechtbank aansprakelijkheid dwingend kan beslissen.
Een werkgever staat in voor de schade die zijn werknemers in uitoefening van hun functie veroorzaken. In dit geval zou ik zeker niet aanvaarden dat men de schade in uw schoenen schuift. Neem een advocaat.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 13 feb 2021 22:21

Terug het interimkantoor aanspreken, dit valt wel onder de BA (die het zogenaamd niet dekt).

Maar op zich hoeft u niets te doen, als werknemer bent u sowieso beschermd.
Het is aan de werkgever om te bewijzen dat u een opzettelijke fout gemaakt heeft.
Dus het bedrijf waar u aan de slag was, dient dit bij de werkgever (interim) neer te leggen, en onderling te regelen. Jij als werknemer moet zich in feite niets aantrekken van deze situatie, behalve facturatie prosteren en je loonfiches controleren of ze het niet zouden aftrekken.

Bent u aangesloten bij een vakbond?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 14 feb 2021 16:54

Je wordt geconfronteerd met 2 verzekeraars die het beide willen afschudden, en foute info geven.
Interimkantoor heeft dit aan hun burgerlijke aansprakelijkheid gevraagd, maar die zeggen dat ze hier niet voor tussenkomen, omdat het met een wagen en "bestuurder" te maken heeft.
dus die zeggen: autoverzekering van de auto.
Wie de schade veroorzaakt, dient ze te vergoeden.
Dat ben jij in principe, maar ....

Aangezien het gaat om onopzettelijke schade veroorzaakt in uitvoering van je arbeidscontract, wordt dat normaal uiteindelijk de arbeidsverzekering van je werkgever

https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... -werkgever
Dus komt erop neer: volledige bedrag zelf betalen.
Klopt dit?
Neen

Goed uitkijken dat men je niets in die zin onder de neus duwt "om even te tekenen" ...


Autoverzekering zegt: geen ongeval, dus geen verzekering.
Het is wel degelijk een ongeval ...


:idea:
Er is ook een conventie dat schadegevallen die tussen BA Auto en BA uitbating in vallen, voorlopig geregeld worden door autoverzekeraar

https://www.assuralia.be/nl/conventies/ ... -uitbating

silksilk
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 apr 2021 20:30

Onderwerp samengevoegd - JurecaBE - moderator

Dit is een vervolg op volgende post: viewtopic.php?f=8&t=116999

Het antwoord van de verzekering van het interim kantoor is:
Aangezien ik toestemming had om met de wagen te rijden, valt volgens hun de schade bij de omnium van de wagen zelf (die er niet is, de wagen is niet omnium verzekerd).

Ze gaan het proberen aangeven bij de polis "omnium dienstopdrachten" (wat dat ook mag betekenen), maar betwijfelen dat dat zal geaccepteerd worden door bovenstaande argument.

De 2de optie van de verzekering is dat de auto eigenaar mij persoonlijk aansprakelijk stelt, en ik dus voor alles moet opdraaien.

Het interim kantoor zegt dat de verzekering beslist en hier niks anders kan aan worden gedaan.

Ik heb ook de volgende link (https://www.assuralia.be/nl/conventies/ ... -uitbating) gestuurd naar de auto eigenaar, zoals aangegeven. Maar daar kreeg ik antwoord op dat de autoverzekering niks wilde doen.

Geen idee wat ik hier allemaal moet van maken.
Vorige topic zei iedereen dat ik er niet voor moet opdragen. Maar nu komt er uit dat het interimkantoor gewoon niets aan doet, en dat de auto eigenaar dus naar mij komt, want die wilt gewoon zijn auto laten maken, en die ziet het niet goedkomen via het interimkantoor.

Moeilijk geval. Enige andere tips waarnaar ik nog zou moeten kijken of argumenten die ik zou kunnen aanhalen?

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 09 apr 2021 21:22

Beste

Bent u zelf verzekerd? Heeft u een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid? Zo ja kan u diegene die u aanspreekt en van u een vergoeding claimt doorverwijzen naar uw verzekering. Deze zal hem/haar we wandelen sturen.
Heeft u een vakbond? Raadpleeg hen dan.
Indien niet kan u weinig anders doen dan een advocaat raadplegen wanneer u in gebreke gesteld wordt.
Als u in loondienst was ( interim) en als het verplaatsen van wagens effectief tot uw takenpakket behoorde dient de aansprakelijkheidsverzekering van uw werkgever tussen te komen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 apr 2021 23:08

3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten.
Art. 18. Ingeval de werknemer bij de uitvoering van zijn overeenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld.
Voor lichte schuld is hij enkel aansprakelijk als die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.
U verwijst de eigenaar van de wagen dus naar uw werkgever.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Andere”