Bouwovertreding

hm
Topic Starter

Bouwovertreding

#1 , 06 okt 2008 18:36

In 1991 kocht ik bouwgrond.
In mijn notariele acten stond niets van erfrecht.
Geen probleem, wij waren tevreden bij het zien van de oppervlakte.
In 1993 heb ik 4x een zeer sumiere afbakening geplaats.
Deze werden steeds verwijderd.
In 2002 heb ik 10x een duidelijke afpaling geplaatst.
De eerste maal in 2002 was binnen de 2 uur afgebroken (door een familielid).
Deze heeft dit in 2008 toegegeven.
Wekelijks ging ik naar mijn eigendom om dit te herstellen.
De laatste malen was alles van mijn omheining verdwenen, dus nieuw gerief kopen.
Eind juni 2008 heb ik alles oplaten meten door landmeter.
Zo ben ik te weten gekomen dat ik over een voetpad van 1 meter bechik.
Daarnaast is een servitudeweg van 3 meter. Dus totaal een doorgang van 4 meter.
Omdat mujn eigendom geen omheining had, is deze doorgang op sommige plaatsen volledig op mijn eigendom.
De overbuurvrouw is naar de gemeente gaan vragen om langs mijn zijde van alle eigenaars aan deze servitude en voetpad , een strook van 2 meter te onteigenen.
Hier heeft ze bod gevangen.
Dan heeft ze, hiervan heb ik het schriftelijk bewijs, alle moeite gedaan, om het gedeelte dat over mijn eigendom loopt, te laten, zoals dit nu is.
Ter verduidelijking, de servitudeweg dient voor een huis.
De grootste reden dat men over mijn eigendom is beginnen rijden, zijn haar overstekende coniferen.
Deze heeft ze moeten verwijderen.
Dan was er nog een koepel, die gedeeltelijk overstak.
Deze zou ze eveneens verwijderen.
Ik heb het vermoeden, dat zij in 1970 haar huis gedeeltelijk op de servitudeweg heeft gebouwd.
Van de gemeente heb ik een brief gekregen, dat ik 4 meter moet handhaven.
Indien dit allemaal zo iis, word er weer aan mijn grond geknabbeld.
Mijn vraag is, of dit wettelijk zomaar ken, de overtreder beloond.
Ik mag ook geen omheining plaatsen zolang overbuurvrouw niet alle werken heeft uirtgevoerd.
Het rooien van bomen is intussentijd gebeutd.
Nu vraagd ze via de vrederechter via een minnelijke schikking, die ik deze week maandag ontving, waarin ze schrijft, dat de uit te voeren werken nog 3 maanden zouden duren.
En dit voor een koepel van ombij de 10 m2.
Begin dit jaar werd over een gedeelte van mijn grond asfalt aangelegd.
Ik hen een brief van de gemeente gekregen, waariin staat, dat zij na het beeindigen der werken van overbuurvrouw, de weg in zijn oorspronkelijke staat zouden herstellen.
Aangezien ik al een overeenkomst heb met een architect en aannemer, vrees ik dat de vertragingsmaneuvers van deze vrouw mij in moeilijkheden gaan brengen.
Vraag 1: Kan men nog grond van mij afpakken.
Vraag 2: Mag de gemeente iemand verhinderen voor het plaatsen van een omheining voor werken die op een ander zijn eigendom liggen, en er een tussenafstand van 4 meter zou moeten zijn.
Vraag 3: Indien er kosten zijn omdat ik mijn afspraken, of indien ik tijdsverlies heb,wie moet daar voor opdraaien.
P.S. Dit is maar een klein berichtje over de problemen die ik heb met bouwgrond.
Sind kort hou ik een soort dagboek bij hierover, en heb al 7 bladzijden vol, en dit alles omdat ik aan een landmeter gevraagd heb voor opmetingen.
Herman Middendorp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rene

#2 , 07 okt 2008 10:20

Ik heb altijd gedacht dat men zijn eigendom mocht afbakenen volgens de geldende regels. Dus draad, bomen, haag, ...

Normaal kan niemand u dat verhinderen als ge natuurlijk rekening houd met die weg.

Als u een afbakening plaats, zelf als is dat omwettig, mag niemand deze verwijderen. Dit is ook een strafbaar feit. Dien klacht in bij politie en laat het vaststellen. (foto, deurwaarder, getuigen, ...) Kan helpen in u dossier.

Best is gewoon eens klaar en duidelijk met u gebuur afspreken, eventueel samenwerken om zijn probleem op te lossen, ... Het blijven geburen waarschijnlijk, en daar leeft ge best in vrede mee.

j.demoor

#3 , 07 okt 2008 13:38

‘Op grond van art.10 W.10 april 1841 en art.2265 B.W. kan de gemeente zowel een recht van doorgang als een recht van eigendom verwerven op een weg die in het gemeentelijk atlas is opgenomen‘(Cass. 20 februari 1973,Pas. 1973,I,585,noot).

Uit ‘Van de gemeente heb ik een brief gekregen, dat ik 4 meter moet handhaven‘ leid ik af dat het gaat om een door de gemeente verworven recht van doorgang of van eigendom op een weg die in het gemeentelijk atlas is opgenomen. Vraag de gemeente een uittreksel(met plattegrond) uit die atlas betreffende die doorgang of weg.

De gemeente kan die doorgang of eigendom niet uitbreiden of verleggen dan met inachtneming van 10 APRIL 1841. - Wet op de buurtwegen

“Art.1382.Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘de mens’ omvat ook de gemeentelijke overheid. Het is wel aan u om fout,schade en oorzakelijk verband te bewijzen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

hm
Topic Starter

#4 , 07 okt 2008 22:57

Ik dank u van harte voor de antwoorden.
Om met die buren overeen te komen is onmogelijk.
Ik woon 14 km. van mijn eigendom, en telkens als ik daar kom is er wel iets gebeurd.
Zoals ik reeds schreef, mijn dagboek beslaat al 7 bladzijden.
Nog een opmerking, De burgemeester is advokate, zij moest dan toch weten dat zij mij niet kan dwingen om gaan afsluiting te plaatsen.
Herman

Terug naar “Andere”