Huisgenoot 'vergeet' steeds achterdeur te sluiten

simondg
Topic Starter
Berichten: 4

Huisgenoot 'vergeet' steeds achterdeur te sluiten

#1 , 04 feb 2021 15:11

Hallo,

Ik woon in een gelijkvloers appartement met een tuin waar in feite iedereen binnen kan en zo de achterdeur van ons appartement kan bereiken. Ik heb nu al vaak gemerkt dat mijn huisgenoot het appartement verlaat via de achterdeur, die je alleen langs binnen kan sluiten en niet langs buiten. Als ik dan ook weg ben kan dus iedereen met slechte bedoelingen gewoon binnen wandelen en ons appartement leegplunderen. Ik heb hem hier al meermaals over aangesproken en hij zegt dat hij hem soms 'vergeet' te sluiten, wat dus onzin is want als je langs achter weggaat kan je hem gewoon niet sluiten. Ik vermoed dat hij dit gewoon doet omdat het zo sneller en gemakkelijker is dan door de 3 deuren via de voorkant te komen.

Als er ooit wordt ingebroken kan ik niet bewijzen dat ik zelf niet ben vergeten de achterdeur te sluiten en ik ben niet zeker dat hij zo eerlijk zal zijn om zichzelf dan aansprakelijk te stellen. Wat kan ik nu het best doen om mezelf te beschermen in geval van inbraak?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 04 feb 2021 15:36

Een andere huisgenoot zoeken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 04 feb 2021 16:42

Of slot in de deur laten aanpassen en automatische deurdranger laten plaatsen, best door een goede slotenmaker als je geen problemen wit met de deur, of zoals reeds aangegeven: Andere kamergenoot zoeken.

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 04 feb 2021 17:27

Allebei gedomicilieerd op dit adres? Allebei vernoemd in het huurcontract (of eigenaar van het pand). Zoniet, kan je de achterdeur afsluiten en de sleutel houden, zodat de "huisgenoot" alleen maar langs de voordeur binnen en buiten kan.

simondg
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 04 feb 2021 19:39

Allebei gedomicilieerd op dit adres? Allebei vernoemd in het huurcontract (of eigenaar van het pand). Zoniet, kan je de achterdeur afsluiten en de sleutel houden, zodat de "huisgenoot" alleen maar langs de voordeur binnen en buiten kan.
Inderdaad, allebei gedomicilieerd en in het huurcontract vernoemd, dus hem buitensluiten of hem er gewoon uit zetten zal waarschijnlijk niet gemakkelijk zijn. Kan dit soort nalatigheid een reden zijn om hem uit het contract te laten schrappen?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 04 feb 2021 20:03

Help overleg niet? Sluit de achterdeur, en werp de sleutel weg. :lol:

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 04 feb 2021 20:07

Doe hem het boek "Deuren sluiten voor dummies" kado.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

simondg
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 04 feb 2021 20:19

Help overleg niet? Sluit de achterdeur, en werp de sleutel weg. :lol:
Ik heb dit gesprek met hem al een keer of 4 gehad maar hij blijft het dus "vergeten". Voor alle duidelijkheid, deze deur is eigenlijk een raam dat op een deur lijkt, maar er zit helemaal geen slot op behalve dan de raamklink aan de binnenkant. Dus er is geen sleutel om weg te gooien :|

lukasi
Berichten: 1138

#9 , 05 feb 2021 07:17

Haal de klink eraf en steekt er een stop in, want anders zou hij nog proberen om die open te krijgen met een schroevedraaier.
Lukt dit niet, vijs raamdeur vast aan kader.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 feb 2021 11:31

Je kan er ook een klink opzetten met sleutel en deze sleutel bijhouden. Zo kan je ook, wanneer het nodig is om de kamer te verluchten, het raam openzetten. Uw huisgenoot zelf kan dan langs daar niet meer naar buiten. Simpel opgelost toch.

LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 feb 2021 12:19

Huur woning : wijzigingen aanvragen verhuurder.

Deur is echter een raam. Staat dat raam soms ook niet open voor ventilatie ?
Huisgenoot verlaat appartement langs het raam ? Nog geen politie aan de deur gehad voor mogelijke inbraak ?

Betaalt huisgenoot mede de huur ?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 05 feb 2021 12:26

is dus eigenlijk een terrasdeur die als raam kan gebruikt worden en dus ook kan kantelen. Is nooit bedoeld als permanente om het huis te verlaten. deur

Terug naar “Andere”