schadevergoeding en uitkering

SaraB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

schadevergoeding en uitkering

#1 , 19 jun 2020 10:44

Hallo,

Enkele jaren geleden heb ik een rechtszaak gewonnen. Mijn advocaat had een schadevergoeding gevraagd dus had de rechter een deskundige aangesteld om een bedrag vast te stellen. Nu zijn we 3 jaar later en is het verslag van de arts eindelijk afgerond. Mijn advocaat is nu met de tegenpartij aan het bekijken of we dit via bemiddeling kunnen regelen. Als de tegenpartij hier mee instemt, zou het eindelijk wat sneller kunnen gaan.
Ik heb momenteel een uitkering van FOD sociale zekerheid. Het bedrag dat ik zou krijgen ligt tussen 120.000 en 240.000 euro. Ik ben bang dat als ik dat geld krijg, ze mijn uitkering zouden stoppen. Ik vind hier ook niet veel over terug op de site van FOD zelf. Als ze mijn uitkering wegnemen heb ik geen inkomen maar enkel dus die schadevergoeding. Mijn zaak is begonnen toen ik 14 was en ben intussen 21. Ik ben heel veel geld verloren aan opnames, therapie, ... en heb nog altijd geen middelbaar diploma. Dat is dus de reden dat ik die vergoeding krijg. Ik zou het echt heel vervelend vinden, moest ik dan dat geld gebruiken om gewoon huur te betalen en eten te kunnen kopen voor de komende 3 à 4 jaar aangezien ik nog verder wil studeren. Ik wil de schadevergoeding aan de kant zetten omdat ik het voor later wil houden.
Mijn concrete vraag is dus af het mogelijk is dat ze mijn uitkering stoppen en of ik daar tegenin kan gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jun 2020 16:27

Wat voor uitkering krijg je?

SaraB
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jun 2020 14:14

Wat voor uitkering krijg je?
Een uitkering van de FOD sociale zekerheid voor een 'handicap'

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jun 2020 17:29

Er bestaan verschillende uitkeringen.
Samengevat: als rekening gehouden wordt met het inkomen om de uitkering toe te kennen, zal rekening gehouden worden met de schadevergoeding in zoverre deze ertoe strekt inkomenstenverlies te vergoeden. Dus bijv. niet met de schadevergoeding voor morele schade, voor onkosten enz ...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jul 2020 21:33

Hier vind je een goede uitleg en een antwoord op je vraag:

https://www.nahliga.be/subrogatie-en-cumulverbod-fod/

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”