Spermadonor

Janvd1982
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Spermadonor

#1 , 22 mar 2020 13:51

Beste @ allen,

heb misschien een niet zo gebruikelijke vraag. Ga niet het hele verhaal doen, ga het redelijk kort houden en bij de feiten.

Een vriendin van mij zou graag een kind willen. Ze is alleenstaand en wil niet trouwen of wil geen man. Maar ze heeft wel een kinderwens. Ze heeft aan mij gevraagd of ik haar eventueel zwanger zou willen maken. Ze zou dus volledig zelf voor het kind willen zorgen.
- Deze vriendin is buitenlands ( Ze komt uit China) dus heeft geen Belgische nationaliteit.
- Ze wil geen geld uitgeven aan kunstmatige inseminatie en heeft gevraagd voor natuurlijke inseminatie ( weet niet of dit een verschil uitmaakt? )

Ze is een heel goede vriendin, dus wil haar helpen maar wil ook mezelf indekken tegen eventueel latere aanspraken.
Je kan nooit 100% zeker zijn dat ze binnen 10 jaar ineens zegt van ja, ik wil dat je alimentatie betaalt.

Heb totaal geen idee van wat er mogelijk is?

Misschien dat iemand mij hier kan helpen.

Alvast bedankt

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 22 mar 2020 15:22

Je blijft nu eenmaal de vader, met rechten en plichten. Jezelf daartegen indekken kan. Dat heet anticonceptie
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW
Berichten: 12816

#3 , 22 mar 2020 15:26

Kort gezegd, als u als vader aanzien wordt (verklaring moeder + DNA test) dan heeft u altijd de plicht te zorgen voor het kind. Dus als de rechter dit nodig acht, kan hij in het belang van het kind alimentatie verplichten. Een voorafgaand contract of wat dan ook is dan nietig.

Reclame

Janvd1982
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mar 2020 15:33

Aan Leen,

Ok dus er is geen mogelijkheid, want als je naar de spermabank gaat en daar van iemands sperma zwanger wordt heeft de vader daar geen rechten en plichten. Anonimiteit. Dus van een vriend dit krijgen is dus niet mogelijk?

Bedankt

LeenW
Berichten: 12816

#5 , 22 mar 2020 15:58

Aan Leen,

Ok dus er is geen mogelijkheid, want als je naar de spermabank gaat en daar van iemands sperma zwanger wordt heeft de vader daar geen rechten en plichten.
Bent u daar zeker van? Ik dacht dat er een paar jaar geleden een serieuze discussie was omdat dit niet meer zou kunnen?

Janvd1982
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 mar 2020 16:12

Aan Leen,

Ok dus er is geen mogelijkheid, want als je naar de spermabank gaat en daar van iemands sperma zwanger wordt heeft de vader daar geen rechten en plichten.
Bent u daar zeker van? Ik dacht dat er een paar jaar geleden een serieuze discussie was omdat dit niet meer zou kunnen?

Ben er niet zeker van, ben helemaal niet thuis in deze zaken dus, daarmee dat ik het hier kwam vragen.


katwezel
Berichten: 375

#8 , 22 mar 2020 17:06

Leen heeft je al een juist antwoord gegeven maar los daarvan heeft je vriendin toevalig een tijdelijke verblijfsvergunning ? goed mogelijjk dat het hierom te doen is om zo een vaste vergunning te krijgen , als je daar aan meewerkt kan dit gevolgen voor jou hebben

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 23 mar 2020 10:32

wil ook mezelf indekken tegen eventueel latere aanspraken.
Je kan nooit 100% zeker zijn dat ze binnen 10 jaar ineens zegt van ja, ik wil dat je alimentatie betaalt.
Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al ...

Wettelijk kàn je niet onder de verplichtingen die je als vader hebt onderuit
Dus kan je ook geen enkele overeenkomst opstellen, die niet strookt met de wettelijke bepalingen

jefke007
Berichten: 1812

#10 , 24 mar 2020 20:34

Er is zelfs een Koning die daar veel last mee gehad heeft

Terug naar “Andere”