Hobbyfotograve wilt foto's niet geven

Estee
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Hobbyfotograve wilt foto's niet geven

#1 , 12 dec 2019 21:42

Beste,
Ik heb een shoot laten doen bij een hobbyfotograve die anderhalf uur heeft geduurd. Hij doet dit als passie en hobby om mooie herinneringen te maken vr zijn klanten. Dus niet op professionele basis.

Anderhalfuur hebben wij mooie fotos gemaakt van mn kleine kids. Elk apart, dan samen, dan knuffelen, etc.

Nu krijg ik letterlijk een link met 16 foto's ( niet eens bewerkt) en waarvan de mooiste die gemaakt zijn, ik niet doorgestuurd krijg. Hij heeft dus zelf mr n kleine selectie gemaakt terwijl er meer dan 200 fotos zijn gemaakt. Ik vroeg om ook alle andere te krijgen voor privé-gebruik en eigen backup mr deze wilt ze niet geven.

Kan dit zomaar om er slechts 16 willekeurige door te sturen en dat ik geen zicht of recht heb op alle andere foto's van mijn kinderen. :-(

Ik heb overigens betaald voor deze shoot. :-(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 12 dec 2019 21:45

Als u ervoor betaalt, is het wel op professionele basis. Wat is er overeengekomen, wat is er gefactureerd?

Estee
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 dec 2019 09:35

Als u ervoor betaalt, is het wel op professionele basis. Wat is er overeengekomen, wat is er gefactureerd?
Ja, tis denk ik gewoon int zwart en ja heb 50€ betaald. En er was overeengekomen dat de bewerkte foto's (voor mij is bewerkt=digitaal bijgewerkt qua belichting, etc maar volgens de fotograaf wilt dit zeggen selecteren van foto's waarbij kindjes in de camera kijken??) digitaal zouden doorgestuurd worden. Mr dan slechts 16 willekeurige foto's ontvangen die de fotograaf zelf heeft geselecteerd, kan toch niet? De mooiste heb ik niet gekregen.

Ik heb toch t recht de andere foto's te krijgen? De fotograaf wilt ze absoluut niet doorsturen ondanks dat ik ze enkel vr privé gebruik hou en nergens deel online of sociale media.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 dec 2019 09:53

kort antwoord je kan er niks aan doen !

In 't zwart ga daar maar eens naar de rechtbank of vrede rechter ??

En zeker niks op papier zeker .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 13 dec 2019 10:40

Gaat inderdaad moeilijk worden om iets gedaan te krijgen. Speel het volgende keer eerlijk en gebruik een echte fotograaf waar alles correct wordt vastgelegd, dan kan er achteraf ook geen gezever zijn.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#6 , 13 dec 2019 11:29

€50 voor anderhalf uur fotoshoot + 16 nabewerkte foto's? Koopje!

Je kan enkel afdwingen wat je kan bewijzen. Als je de afspraken die je hier vermeldt bijvoorbeeld op mail hebt (en via mail bevestigd door de fotograaf), kan je perfect naar de rechtbank stappen om de uitvoering van jullie overeenkomst te eisen. Maar voor zover ik hier lees is er zelfs geen afspraak dat je sowieso alle foto's zou krijgen? De afspraak was een selectie als ik het goed lees? En die selectie heb je ook gekregen? Het is zeker niet zo dat je bij zo'n fotoshoot sowieso alle gemaakte foto's krijgt. Het is inderdaad gebruikelijk dat de fotograaf zelf de mooiste selecteert en je daar eventueel uit laat kiezen. Als jullie anders overeengekomen zijn en je kan dit bewijzen, ligt de zaak anders, natuurlijk...

Het is verder niet omdat dit een goedkope fotoshoot is, dat dit per definitie in het zwart is. Als de fotograaf die €50 als occasionele inkomsten ingeeft bij zijn personenbelasting, is deze in principe in orde. Het moet dan uiteraard wel een occasioneel karakter hebben, maar dat maakt uw zaak niet.

Iemand uit mijn omgeving schildert (voor het plezier) maar héél af en toe komt het wel eens voor dat zij een werk verkoopt (soms jaren geen, dan eens een jaar 2 werken, etc...). Aangezien die werken niet voor enkele euro's, maar meestal voor enekele honderden euro's weg gaan, geeft zij dit netjes aan als occasionele inkomsten in haar personenbelasting. Belastingsdienst heeft hier nog nooit moeilijk over gedaan. Moest ze nu uiteraard tentoonstellen en maandelijks een werk verkopen, zou er wel een probleem zijn, maar ook hier: het is niet aan de kopers van de schilderijen om zich daar zorgen over te maken...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Andere”