Eigenaar hond

kelsey91xx
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Eigenaar hond

#1 , 19 sep 2019 13:18

3 jaar geleden ongeveer heeft de broer van mijn vriend een hond aangeschaft, een husky. Na 1 maand ondervond die broer dat hij niet voor de pup kon zorgen en wou deze naar een asiel brengen. Mijn vriend kon dat niet over zijn hart krijgen omdat hij toen al een band had met de husky. Hij stelde voor om voor de hond te zorgen zodat die in de familie bleef. De broer is er mee akkoord gedaan en heeft aan afgestaan.
Later werd de chip in orde gebracht maar bleek dat die chip er niet meer zat. Niet diep genoeg gestoken. Er werd een tweede chip aangemaakt en de broer was akkoord met dit.
De chip werd dan aangepast aan het adres en de naam van mijn vriend.

Later kregen mijn vriend en zijn broer ruzie door een ander verhaal. De ruzie werd zodanig erg dat hij en zijn nieuwe vriendin ons stalken, bedreigen, lastig vallen, etc.
Nu op heden, 3 jaar later dus, eist hij de hond terug. Hij heeft nooit naar de hond opgekeken maar beweerd nu wel dat wij haar zouden gestolen hebben van hem.
Wij hebben de officiële boekjes en papieren maar hij beweert ook een document te bezitten waar op staat dat hij van haar is, met de nieuwe chipnummer en het adres waar ze nu x-aantal maanden wonen.

Zij hebben haar in mei ook al gestolen met verwondingen aan mijn schoonvader.
Politie heeft niets gedaan, enkel de hond in beslag genomen, de broer en de vriendin verhoord en ze daarna terug vrij gelaten. Kan dit zomaar?

Nu stonden ze paar dagen geleden terug aan onze deur om haar weer te komen meepakken.
Ook dan weer, doet de politie niets. Ze vinden dit dat wij dit moeten uitvechten.
Er liggen ook al x-aantal klachten over laster, eerroof, bedreiging, verbale agressie, stalking etc bij de politie, maar ook dit is niet ernstig genoeg om er iets aan te doen. Wij leven nu al 2 jaar met schrik wat ze ons kunnen aandoen.

Nu vragen wij ons af, kunnen zij zomaar onze hond stelen?
Kunnen zij zomaar deze dingen blijven doen?
Onze advocaat is van alles op de hoogte maar er komt gewoon niets. Het is alsof niemand ons wil helpen en niemand ons geloofd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 sep 2019 13:53

Normaal is de hond nu van uw vriend. Zie art. 2279 B.W. Indien de broer blijft betwisten, kunt u de vrederechter/rechter laten beslissen. Wel zorgvuldig uw dossier samenstellen en de historiek.

Wat de andere feiten betreft zijn de broer en vriendin in de fout. Spijtig dat de politie in gebreke blijft : diefstal, stalking … Ook uw advocaat trek ik in twijfel.

Beide niet binnen laten, en aanklagen voor huisvrede breuk, inbraak. Hond van hen weghouden.

kelsey91xx
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 sep 2019 17:25

Normaal is de hond nu van uw vriend. Zie art. 2279 B.W. Indien de broer blijft betwisten, kunt u de vrederechter/rechter laten beslissen. Wel zorgvuldig uw dossier samenstellen en de historiek.

Wat de andere feiten betreft zijn de broer en vriendin in de fout. Spijtig dat de politie in gebreke blijft : diefstal, stalking … Ook uw advocaat trek ik in twijfel.

Beide niet binnen laten, en aanklagen voor huisvrede breuk, inbraak. Hond van hen weghouden.
Ja wij trekken nu alles naar de rechtbank maar jammer genoeg blijven ze ons stalken en bedreigen. Wij zijn zo bang dat ze ze alsnog gaan meepakken en dan staan we volledig machteloos.
Politie doet er gewoon niets aan, ookal geven wij aan in schrik te leven en ons niet veilig te voelen. Al 13 aanklachten zijn er nu en ze doen alsof er niets aan de hand is. Bedankt voor jouw reactie

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 sep 2019 18:39

Ik leef met jullie mee ( ben zelf een extreem dierenliefhebber ).
Wat betreft jullie hond, die is volgens mij van jullie, buiten kijf.

Wat het overige betreft blijft de politie hard in gebreke ( en is het verbazend dat achteraf alles in het honderd loopt ).
Zou toch eens een onderhoud aanvragen met de politie verantwoordelijke van jullie gemeente of hoofd politie sector. Indien geen soelaas : klacht indienen bij Comité P.

Ik weet goed dat de overheid ( politie ) liever wacht tot er iets ernstigs gebeurt, en dan getuigd men van kromme haas.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 20 sep 2019 23:12

In principe moet de politie optreden als er een strafbaar feit is gebeurd . Tevens moet ze rekening houden met de richtlijnen van hun gerechtelijke overheden.
Het is niet omdat u vindt dat het een strafbaar feit is dat het wettelijk ook zo is. U kan zich bedreigd voelen maar dat wil niet zeggen dat het strafbaar is.
Dit algemeen geschreven. Uw zaak ken ik uiteraard niet.
Politie stelt de nogige verslagen op gaande van melding over een verkort PV tot een algemeen PV...Parket krijgt hiervan kennis via lijst of origineel PV en beslist dan verder wat politie moet doen.
Mogelijk kan u zich best eens wenden met de PV nr naar de behandelende magistraat (via de griffie)
Kent u de PV nr .. zijn als vb TO. 37 (parketcode).code politiezone L1 of zo en dan nr en/ jaar. Tekst in vet is van belang voor ons.

kelsey91xx
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 sep 2019 10:06

In principe moet de politie optreden als er een strafbaar feit is gebeurd . Tevens moet ze rekening houden met de richtlijnen van hun gerechtelijke overheden.
Het is niet omdat u vindt dat het een strafbaar feit is dat het wettelijk ook zo is. U kan zich bedreigd voelen maar dat wil niet zeggen dat het strafbaar is.
Dit algemeen geschreven. Uw zaak ken ik uiteraard niet.
Politie stelt de nogige verslagen op gaande van melding over een verkort PV tot een algemeen PV...Parket krijgt hiervan kennis via lijst of origineel PV en beslist dan verder wat politie moet doen.
Mogelijk kan u zich best eens wenden met de PV nr naar de behandelende magistraat (via de griffie)
Kent u de PV nr .. zijn als vb TO. 37 (parketcode).code politiezone L1 of zo en dan nr en/ jaar. Tekst in vet is van belang voor ons.
Dus, het onwettig bedreden van een eigendom, uw eigen vader slaan en verwonden, de hond verwonden en als nog meepakken/stelen, is geen strafbaar feit? Of niet strafbaar genoeg?
In wat voor zielig land leven wij... ik dacht toch dat diefstal met slagen en verwondingen toch al iets serieus was. Ook hebben we alles op camera staan hoe dit gebeurt is dus ze kunnen niets betwisten.

Vind het gewoon zo erg, wat zij nu doen zou nooit mogen gebeuren zijn als de politie correct gehandeld had na de diefstal in juni. Ze hebben het paar dagen geleden weer geprobeerd. En dat mag allemaal precies!
En dan heeft de overheid schrik dat het volk het hef in eigen handen neemt.

Bedankt voor jouw reactie.

Issued
Berichten: 1227

#7 , 21 sep 2019 10:33

Zo er ik lees voltrekt de politie zijn ambtsplichten. De pv s worden opgesteld en de betrokken partijen worden verhoord. Het is het parket dat vanaf dan beslist en niet de politie. Het is het parket dat in deze (en eigenlijk altijd) laks, log en traag werkt.
De politie kan iemand van zijn vrijheid beroven maar moet dit zo snel mogelijk door geven aan een procureur, als deze beslist om de verdachten vrij te laten moet de politie dit doen.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 21 sep 2019 22:30

Betreden van een pand is niet altijd een strafbaar feit.
Art 439 e.v. strafwet eens lezen.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

BloodNight
Berichten: 621

#9 , 21 sep 2019 23:01

Ik leef met jullie mee ( ben zelf een extreem dierenliefhebber ).
Wat betreft jullie hond, die is volgens mij van jullie, buiten kijf.

Wat het overige betreft blijft de politie hard in gebreke ( en is het verbazend dat achteraf alles in het honderd loopt ).
Zou toch eens een onderhoud aanvragen met de politie verantwoordelijke van jullie gemeente of hoofd politie sector. Indien geen soelaas : klacht indienen bij Comité P.

Ik weet goed dat de overheid ( politie ) liever wacht tot er iets ernstigs gebeurt, en dan getuigd men van kromme haas.
Kan u aangeven waarin de politie in de fout gaat?

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 22 sep 2019 00:06

Volgens u dus..en nog geen antwoord op mijn vraag naar code parket van PV's.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 sep 2019 09:51

Ik leef met jullie mee ( ben zelf een extreem dierenliefhebber ).
Wat betreft jullie hond, die is volgens mij van jullie, buiten kijf.

Wat het overige betreft blijft de politie hard in gebreke ( en is het verbazend dat achteraf alles in het honderd loopt ).
Zou toch eens een onderhoud aanvragen met de politie verantwoordelijke van jullie gemeente of hoofd politie sector. Indien geen soelaas : klacht indienen bij Comité P.

Ik weet goed dat de overheid ( politie ) liever wacht tot er iets ernstigs gebeurt, en dan getuigd men van kromme haas.
Kan u aangeven waarin de politie in de fout gaat?
[/q

Inbreken, huis betreden zonder toelating, slagen en verwondingen van personen, meenemen van een dier en mishandelen, stalken ..;
moet er nog meer zijn ?
Welke art. op de PV moeten staan weet ik niet. Maar dat de politie hier laks ( om niet te zeggen verzuimd haar plicht te doen ) optreedt, behoeft toch geen
verder betoog. Voor artikels op PV laat ik over aan de deskundigen op dit gebied, zoals Franciscus ...
Moet het eerst escaleren tot zware verwondingen ( of erger ) ? Ik begrijp TS uitermate zijn frustraties.
Kan u tal van zulke optredens van de politie aanhalen in mijn buurt die ver buiten proporties gaan. Ze wachten gewoon af tot iemand door het lint gaat en dan ?

Wat zou u doen in deze situatie ook geduldig toekijken en laten begaan ? Ik denk dat velen al geweld zouden gebruiken. Of is het daarop wachten ?uote]

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 sep 2019 12:35

Kan het juridisch forum TS geen zinnig juridisch antwoord verstekken. Zelfs zijn advocaat laat hem volgens mij in de steek. De overtredingen worden door TS duidelijk vermeld; dus deskundige moeten hem raad kunnen geven.

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 22 sep 2019 14:21

Daarom de herhaling van mijn vraag parketcode van de opgestelde PV's.

Er aan toevoegend zijn de personen gehoord... zijn ze uitgenodigd voor verhoor en voor welke categorie van verhoor staat op de uitnodiging.

Dat de politie laks is opgetreden behoefd wel een verder betoog - leden JF waren niet ter plaatse.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#14 , 22 sep 2019 14:34

Daarom de herhaling van mijn vraag parketcode van de opgestelde PV's.

Er aan toevoegend zijn de personen gehoord... zijn ze uitgenodigd voor verhoor en voor welke categorie van verhoor staat op de uitnodiging.

Dat de politie laks is opgetreden behoefd wel een verder betoog - leden JF waren niet ter plaatse.
Inderdaad meer duidelijkheid TS is wel vereist. Maar zijn advocaat weegt toch ook licht volgens mij.

BloodNight
Berichten: 621

#15 , 22 sep 2019 15:27

father b
Denk toch eens na...
Politie stelt VAST, door een pv op te stellen hetgeen ze blijkbaar ook hebben gedaan.
PARKET beslist wat er dan niet te gebeuren. Politie KAN en MAG niets doen. Het is niet van niet willen maar van niet kunnen/mogen.

Als je geen juridisch kennis hebt, blijf dan weg van een juridisch forum. Je geeft TS valse hoop.

Terug naar “Andere”