wie draait op voor de kosten?

E_vo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

wie draait op voor de kosten?

#1 , 26 aug 2019 14:24

Mijn mama verblijft in een WZC sinds enkele jaren.
Enkele maanden geleden besliste ze om eens mee een uitstap te doen, naar Nederland.
Daar kwam ze zwaar ten val toen ze uit het restaurant kwamen en belande aldaar op spoed.
De autobus is toen huiswaarts gereden en ze hebben mama samen met een animatiemeisje daar achtergelaten.
ik ben dan mama zelf gaan ophalen met mijn wagen.
Enkele dagen later zijn we naar spoed in België gegaan omdat ze nog veel last had, voornamelijk schouder en arm.
Ondertussen was het home hun verantwoordelijkheid aan het betwisten met Nederland.
De kosten lopen op over de 800€.
Nu beweert het home dat mijn mama alles zelf moet betalen?
Dat kan toch niet?
Het home moet voldoende verzekerd zijn voor ongevallen, toch?
En haar daar achterlaten?
Wie kan hier met zekerheid duidelijkheid in geven en vertellen welke stappen we kunnen ondernemen?

Thanks.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 26 aug 2019 14:31

Is uw moeder door een fout van het rusthuis ten val gekomen? M.a.w. hebben zij het ongeval veroorzaakt?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

E_vo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2019 14:53

Mama is gevallen tijdens het naar buiten gaan in het restaurant en is gestruikeld over een schuin talu en op hoofd en arm en schouder gevallen.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 26 aug 2019 14:58

Het enige dat u zou kunnen doen is het voorval aangeven bij de familiale verzekering van uw moeder. Die zullen dan nagaan of er iemand verantwoordelijk kan worden gesteld.

Als dat talud geen onvoorzienbare gevaarlijke hindernis is geef ik niet veel kans. Het vallen kan mogelijk beschouwd worden als een gevolg van de hoge ouderdom.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 26 aug 2019 15:02, 2 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 aug 2019 15:00

Had uw moeder haar EZVK of EHIC bij? Indien zij deze bij had dan zal het Nederlandse ziekenhuis de kosten verhalen bij uw Belgisch ziekenfonds.(Europese Ziekteverzekeringskaart of Ehealtinsurancecard.

Anders rekening binnen brengen bij het ziekenfonds van uw moeder, die dan de kosten zullen betalen op basis van de Belgische ziektekostenverzekering. Het remgeld is uiteraard ten haren laste.

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk een EZVK is.

Misschien ook even nagaan of uw moeder een aanvullende hospitalisatieverzekering heeft.

Het is geen betwisting tussen het home en Nederland, maar een issue tussen de Belgische ziekteverzekering en het Nederlandse ziekenfonds.

Het is dan ook het ziekenfonds dat deze situatie in orde moet brengen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 26 aug 2019 15:05

Ik veronderstel dat het gaat over de kosten die niet worden vergoed door de ziekteverzekering?
Anders zie #5 hierboven.

ps Marcus Aurelius: worden de ziektekosten gemaakt in NL niet vergoed volgens de NL regels?
Mijn zoon had een ski-ongeval in Oostenrijk, betaalde daar cash de dokters en werd daarna in B vergoed volgens de Oostenrijkse regelingstarieven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 aug 2019 16:50

Thomas, gezien het hier om een gepensioneerde gaat die verplicht verzekerd is in en ten laste van België, gelden de Belgische regels. De Nederlandse regels gelden voor actieve grensarbeiders.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 26 aug 2019 17:34

De beroepsactieve Belg die hetzelfde voor heeft tijdens een reis in het buitenland wordt dus vergoed volgens de regels van dat land en de gepensioneerde Belg volgens de regels van België??
Er is dus een verschil tussen Belgische toeristen die nog actief zijn en zij die gepensioneerd zijn?
Dat begrijp ik niet want beiden zijn toch verplicht verzekerd in B voor ziektekosten en beiden zijn als toerist in het buitenland.

nb: -ik heb het niet over grensarbeid
- voor zover ik weet zal de B mutualiteit van de moeder van TS de doktersfacturen innen via de NL ziekteverzekering aan NL tarief en doorstorten aan haar verzekerde (ze was daar als toerist en niet als gepensioneerde die zich in nl heeft gevestigd)
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 aug 2019 21:26

Thomas, je bent er echt een lolletje van aan het maken. Ik stel voor dat je een keertje een cursus gaat volgen over tussenkomsten ziekteverzekering. Sorry, maar je bakt er echt niets van.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 26 aug 2019 21:56

Thomas, je bent er echt een lolletje van aan het maken. Ik stel voor dat je een keertje een cursus gaat volgen over tussenkomsten ziekteverzekering. Sorry, maar je bakt er echt niets van.
Daarom stel ik ook een paar duidelijke vragen in #8.
Kunt u die niet beantwoorden ipv zo onvriendelijk te reageren?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 aug 2019 22:22

Ik heb aan TS de nodige info verstrekt hoe zij haar probleem best kan aanpakken. De TS is gediend van antwoorden to the point en niet door afdwalende op- en aanmerkingen.

Trouwens uitleg van de Europese regels zouden te ver lijden en weinig of geen aarde aan de dijk brengen voor de TS.

Het staat je natuurlijk altijd vrij om hierover verder een boompje op te zetten in Praatcafé.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 26 aug 2019 22:30

Ik heb intussen het correcte en volledige antwoord op mijn twee vragen gevonden.

"Als u naar België terugkeert zonder dat u ter plaatse terugbetaling hebt gevraagd, geef dan de originele facturen en/of het attest aan uw ziekenfonds. In principe zal het ziekenfonds u volgens de buitenlandse tarieven terugbetalen tenzij u vraagt om volgens de Belgische tarieven te worden terugbetaald.

bron: https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/kos ... .XWQ_n2Tgq

Voor buitenlandse reizen is er dus ook geen verschil tussen niet-gepensioneerde en gepensioneerde Belgen die in België wonen.
Ik begrijp nu ook waarom mijn zoon zijn kosten gemaakt in Oostenrijk in B werden vergoed aan het tarief van de Oostenrijkse ziekteverzekering en niet aan het B tarief.

Aangezien mijn vragen concrete info betreffen zie ik geen enkele reden om ze in het praatcafé te stellen.

Wat TS betreft heb ik de indruk dat het gaat over niet-vergoedbare kosten en/of remgelden en ereloonsupplementen.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 26 aug 2019 22:44, 2 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 aug 2019 22:43

Ik denk dat dit topic nu voldoende werd beantwoord en mijn inzien dan ook kan gesloten worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 26 aug 2019 22:45

Verwondert me niks.
Wat een kort lontje zeg...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Andere”