Vlaamse zorgverzekering

theodorus
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vlaamse zorgverzekering

#1 , 22 jul 2019 15:50

Beste,
Nu woon ik als invalide met behoud invaliditeit uitkering in Spanje +70% Nu krijg ik vandaag een mail dat ik de Vlaamse zorgkas moet betalen. heb enige jaren in Nederland gewoond en moest dit nooit betalen reden dit geld enkel voor mensen die woonachtig zijn in Vlaanderen was mij verteld .Nu verleden jaar nooit geen rekening gehad nu een factuur van 2 jaar achter elkaar Als ik niet betaal krijg ik een boete van 250 euro. Is deze regel veranderd ??? en moet ik omdat ik mijn uitkering uit Belgie krijg dit betalen ? bij mijn mutualiteit kreeg ik te horen u moet dit betalen betaald u niet krijgt een een boete. op mijn vraag waarom ik dit tot jaren geleden niet moest betalen toen ik in Nederland woonde konden ze mij geen antwoord geven . Weet iemand hier toevallig meer over???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
meesje
Berichten: 475

#2 , 22 jul 2019 17:57

Uw mutualiteit?
Dat is dus een Spaanse mutualiteit aangezien u in Spanje woont.
Tenzij u nog steeds in Vlaanderen woont.
Bent u wel degelijk uitgeschreven uit België?
Waar een weg is is een wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jul 2019 19:58

Indien betrokkene enkel een invaliditeitsuitkering uit België geniet en niet in Spanje, is hij verplicht ziekenfondsverzekerd ten laste van België aan woonlandpakket Spanje. Hij moet administratief aansluiten bij een Spaanse mutualiteit. Hij kan dan zijn kosten via zijn Spaans ziekenfonds declareren in België. Gezien hij verplicht verzekerd is ten laste van België, is hij onderworpen aan de Vlaamse Sociale Bescherming en is hij bijdrageplichtig. Invaliditeitsuitkeringen zijn toegewezen aan het laatste werkland. Indien hij invalide is geworden na 01.05.2010 en in meerdere Europese landen gewerkt heeft, ontvangt hij een geprorateerde uitkering uit de verschillende landen. Indien het woonland hier niet bij is, zal hij ziekenfondsverzekerd zijn ten laste van het land waar hij het langst gewerkt heeft/verzekerd is geweest. Enkel indien hij werkt in Spanje met toelating van de medisch adviseur is hij verplicht verzekering in en ten laste van België, gezien werken primeert op een invaliditeitsuitkering.

Asperger je hebt precies toch wel problemen met die buitenlandse verzekeringen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

meesje
Berichten: 475

#4 , 22 jul 2019 23:51

1. Ik ben asperger niet.
2. Mijn antwoord betreft niet de ziekteverzekering maar wel het al of niet moeten betalen van de Vlaamse zorgpremie.
3. U maakt een elementaire fout door het Belgische niveau (ziekteverzekering) door elkaar te halen met een Vlaamse verzekering die gebaseerd is op het principe van de territorialiteit en niet op dat van de nationaliteit: "Gezien hij verplicht verzekerd is ten laste van België, is hij onderworpen aan de Vlaamse Sociale Bescherming en is hij bijdrageplichtig."
Waar een weg is is een wil.

theodorus
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jul 2019 10:56

Heb net te horen gekregen dat dit een fout is en dat ik niet verplicht ben om de Vlaamse zorg premie te betalen.
Maar ondertussen heb ik al de indruk gekregen dater onderling veel gekibbeld word hier ik weet het beter nee ik Op 2 antwoorden is er nog geen een correct de zorgpremie is blijkbaar enkel voor mensen die in Vlaanderen wonen of in vlaanderen wonen en werken in het buitenland mensen die in Wallonie wonen of woonden zijn niet verplicht deze te betalen

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 jul 2019 11:16

Waar bent u gedomicilieerd?
Heeft u ooit in België gewoond? Vlaanderen?
Geniet u enkel een invaliditeitsuitkering uit België of ook een wao/wia uit Nederland?
Wanneer werd u invalide erkend?
Heeft u in België gewerkt? Of enkel een werkloosheidsuitkering genoten?
U stelt dat u niet verplicht bent om de premie te betalen? Wordt u de mogelijkheid geboden om vrijwillig aan te sluiten?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

meesje
Berichten: 475

#7 , 23 jul 2019 23:36

Als TS noch in Vlaanderen woont, noch er tewerkgesteld is, dan dient hij geen premie te betalen.
Er moet een territoriaal element zijn, zonder kan men geen premiebetaling eisen.
Want er bestaat tot dusver geen Vlaamse nationaliteit, enkel de Belgische.
Waar een weg is is een wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 jul 2019 10:04

Nationaliteit is geen voorwaarde en speelt ook geen enkele rol in de Vlaamse Sociale Bescherming.

Om de juiste toedracht te kennen, heb ik de aanvullende vragen gesteld, omdat betrokkene niet volledig is in zijn topic. Ik wacht dan ook op het antwoord van betrokkene.

Zie in deze ook:

https://www.grensinfo.nl/gip/nl/nlwebe/ ... =nlwebe028
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 aug 2019 15:05

Indien hij Belgisch sociaal verzekerd is uit hoofde van een laatste tewerkstelling in Vlaanderen moet hij aansluiten. Werkte hij laatst in Brussel dan is de aansluiting vrijwillig.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

meesje
Berichten: 475

#10 , 02 aug 2019 20:15

Dat is niet afdwingbaar.
De ziekteverzekering is Belgisch (federaal) en niet gewestelijk.
Voor wie niet in Vlaanderen woont of werkt kan er geen verplichte betaling van de zorgpremie opgelegd worden.
Dat zou grondwettelijk een bevoegdheidsovertreding zijn.
Want er is geen territoriale verbondenheid, noch via woonplaats, noch via werkplaats.
Aangezien er geen sub-nationaliteit bestaat kan men ook niet op die grondslag bijdragen vorderen.

zie ook:

"Verhuist u naar Wallonië of het buitenland? Dan kan u niet langer genieten van de voordelen van de Vlaamse Sociale Bescherming. Uw aansluiting stopt op het einde van het jaar en u hoeft niet langer een zorgpremie bij een zorgkas te betalen. "
bron: https://www.vlaamsezorgkas.be/u-woont-in-vlaanderen
Laatst gewijzigd door meesje op 02 aug 2019 20:30, 4 keer totaal gewijzigd.
Waar een weg is is een wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 aug 2019 20:20

Dit dossier werd voorgelegd aan Zorg en Gezondheid. Dit was hun antwoord en dit is ook mijn antwoord. Deze aangelegenheid werd reeds herhaalde malen besproken binnen Eures, maar ook binnen MoveS. U weet echt niet waar u het over heeft. De Vlaamse Sociale Bescherming is een gewestelijke aangelegenheid en geen Federale aangelegenheid. De onderwerping aan de gezondheidszorgen is wel een Federale aangelegenheid. De gezondheidszorgen vallen ten laste van de Belgische ziekteverzekering (Federaal) indien betrokkene enkel een uitkering uit België geniet. De Vlaamse Sociale Bescherming staat hier los. Zie ook de mogelijkheid om vrijwillig aan te sluiten als actieve of postactieve grensarbeider.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

meesje
Berichten: 475

#12 , 02 aug 2019 20:36

Wat u zegt heb ik nooit beweerd.

Aangezien men indien woonachtig in buitenland niet kan genieten van de Vlaamse Sociale Bescherming is het niet toegestaan (EU wetgeving) om de bijhorende bijdragen met sociaal karakter te innen.
Ik heb het over mensen die na pensionering zich elders in de wereld hebben gevestigd. Niet over grensarbeiders , enz..

Voor het EU Hof van Justitie zou dit dus geen stand houden.
Waar een weg is is een wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 aug 2019 20:43

Het land dat gezondheidszorgen betaalt, is gemachtigd om bijdragen in te houden op haar uitkeringen en pensioenen. Hier zijn verschillende arresten van het HvJ over.

Trouwens bijdragen met een sociaal karakter is geen gangbare term binnen de sociale zekerheid.

Waar haalt u het dat men in het buitenland niet kan genieten van de Vlaamse Sociale Bescherming.

Ik zou u dan ook vriendelijk willen vragen om geen foute informatie te verspreiden.

Lees en pas vooral ieder woord toe in de zin:

Indien hij Belgisch sociaal verzekerd is uit hoofde van een laatste tewerkstelling in Vlaanderen moet hij aansluiten.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

meesje
Berichten: 475

#14 , 02 aug 2019 22:25

"Waar haalt u het dat men in het buitenland niet kan genieten van de Vlaamse Sociale Bescherming."

hier o.a.:

"Verhuist u naar Wallonië of het buitenland? Dan kan u niet langer genieten van de voordelen van de Vlaamse Sociale Bescherming. Uw aansluiting stopt op het einde van het jaar en u hoeft niet langer een zorgpremie bij een zorgkas te betalen. "
bron: https://www.vlaamsezorgkas.be/u-woont-in-vlaanderen

"Het land dat gezondheidszorgen betaalt, is gemachtigd om bijdragen in te houden op haar uitkeringen en pensioenen."

Vlaanderen is geen land. België wel en kan inhoudingen doen voor ziekteverzekering indien van toepassing.
Waar een weg is is een wil.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#15 , 02 aug 2019 22:32

In de link die u aanhaalt, lezen wij het volgende:

Verhuist u naar een lidstaat van de EU of de EER of Zwitserland maar blijft u uit eigen recht sociaal verzekerd in België wegens huidige of vroegere tewerkstelling in Vlaanderen, dan bent u een inkomende grensarbeider en blijft u ook verplicht om aangesloten te blijven bij een zorgkas en jaarlijks een zorgpremie te betalen.

Duidelijker kan toch niet.

Gezien u enkel maar foute informatie aanbrengt en duidelijk blijk geeft er niets van te kennen, zou ik het juridisch forum uitdrukkelijk willen vragen om dit topic te sluiten, omdat voldoende elementen zijn bijgebracht om zich een correct beeld te vormen van de situatie. Het heeft geen enkele zin om hierover nog langer een discussie te voeren.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”