Schade aan wagen door verzakte borduur

HVA007
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Schade aan wagen door verzakte borduur

#1 , 24 mei 2019 10:21

Sinds een aantal weken is de borduur voor een rioleringsputje voor mijn oprit zodanig verzakt dat ik deze al raak met mijn wagen als deze stilstaat. Wij wonen in een wijk juist aan een rond punt waar vrachtwagens, vuilniswagens, ... komen draaien en dan met hun wielen over de borduur gaan. Een aantal weken geleden ben ik deze beginnen raken bij het afrijden van de oprit, toen waren er enkel wat krasjes te zien onderaan de bumper. Ik heb toen de schepen van openbare werken aangesproken en deze ging pidpa? zo vlug mogelijk contacteren zei hij. Momenteel is deze verder weggezakt volgens mij en is mijn bumper ook gescheurd onderaan. Ik heb terug de schepen gecontacteerd en hij zou een rappel sturen, wat de schade betreft zou ik dit moeten verhalen bij pidpa volgens hem, maar dat zal waarschijnlijk voor eigen rekening zijn, volgens hem. Klopt dit dat pidpa verantwoordelijk is voor borduren naast een weg en is de schade dan voor mijn rekening? Alvast bedankt voor de toelichting!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 24 mei 2019 11:08

Stad is zelf verantwoordelijk voor haar publiek domein, maar probeert er onderuit te geraken.

Maar euh :
Waarom blijft u handelingen doen die uw voertuig beschadigen, terwijl u al wéét dat dat gebeurt :?:
De eerste keer kon u de schade mogelijk nog verhalen, maar schade na de X-ste keer achteraf niet meer .

HVA007
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2019 11:26

Ik moet toch op de oprit raken, ik kan moeilijk mijn wagen op de weg laten staan.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 24 mei 2019 11:38

Dan moet u die gewoon elders parkeren tot de verzakking is hersteld.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 24 mei 2019 16:21

Ik moet toch op de oprit raken
Neen, dat moet niet :!:
U weet dat uw voertuig daarbij beschadigd wordt.
Op de eerste keer na, brengt u die schade dus zélf toe.

ik kan moeilijk mijn wagen op de weg laten staan.
Euh ... er staan véél auto's op de openbare weg.

Een andere optie is de verzakking opvullen met bvb planken, een balkje ... zodat je zonder schade de oprit op kan.

Maar de auto de oprit oprammen terwijl die door de verzakking daarbij de grond raakt, is dus niet de oplossing ...

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 24 mei 2019 19:45

Inderdaad. Dit komt gewoon neer op vrijwillige beschadiging, en zover ik weet zal geen enkele verzekering dit dekken.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 24 mei 2019 21:14

Ook rekening mee houden dat ook uw riolering kan geraakt zijn als er vrachtwagens over rijden en afhankelijk van de gemeente die kosten voor u zijn.
Kan zijn dat herstellingen van die zaken door pidpa of waterrio of ... worden uitgevoerd maar altijd verantwoordelijkheid wegbeheerder.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#8 , 25 mei 2019 17:14

Bovenstaande analyses lijken mij correct, dit lijkt mij geen vergoedbare schade te zijn.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

HVA007
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 mei 2019 13:20

Zojuist bericht gekregen van de Schepen van openbare werken met de mededeling om een offerte van de kosten aan mijn wagen binnen te brengen. Bedankt voor jullie inbreng, alhoewel, als ik de berichten herlees waren deze niet echt positief en een antwoord op mijn vraag werd niet echt gegeven...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 27 mei 2019 16:20

Wacht totdat de verzekering van de gemeente de schadeaangifte zal ontvangen. Dan begint het pas.
Mijn vrouw is 15 jaar geleden eens gevallen over een uitstekende boordsteen. Stad Leuven was volledig meewerken, en positief voor een schaderegeling, totdat het dossier op hun tafel lag. Verzekering heeft alles bovengehaald om maar niet te hoeven betalen ( gebroken heup en 14 dagen ziekenhuis + 6 weken revalidatie) Uiteindelijk kwam het erop neer dat mijn vrouw haar voeten niet hoog genoeg had opgelicht.!!!!. Ik wou het nog voor de rechtbank brengen, maar mijn echtgenote had er genoeg van, en wilde er niet voor procederen.
Daar is het dan ook bij gebleven.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 27 mei 2019 17:21

Zojuist bericht gekregen van de Schepen van openbare werken met de mededeling om een offerte van de kosten aan mijn wagen binnen te brengen. Bedankt voor jullie inbreng, alhoewel, als ik de berichten herlees waren deze niet echt positief en een antwoord op mijn vraag werd niet echt gegeven...
Tuurlijk, de schepen laat de verzekering de zwarte piet uitspelen ...

Bewijzen dat de schade inderdaad door de verzakte borduur ontstaan is, zal al een enorm probleem zijn.

Als ze er ooit achter komen dat u maar bleef de borduur oprijden, ook al wist u dat dat schade veroorzaakte ...

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#12 , 27 mei 2019 19:38

Zojuist bericht gekregen van de Schepen van openbare werken met de mededeling om een offerte van de kosten aan mijn wagen binnen te brengen. Bedankt voor jullie inbreng, alhoewel, als ik de berichten herlees waren deze niet echt positief en een antwoord op mijn vraag werd niet echt gegeven...
De antwoorden werden u wel gegeven, het waren mogelijks niet de antwoorden die u zocht. Dat is een verschil.

Er is een verschil tussen waar u juridisch recht op hebt en wat u kan krijgen. Dat blijkt nu weer.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 mei 2019 16:24

En die schepen kan veel zeggen, daar zijn die voor in de mand gelegd... Tussen zeggen en doen is wel een groot verschil.
Ik zou eerder met de bevoegde ambtenaar gaan spreken.

bosprocureur
Berichten: 6853

#14 , 28 mei 2019 17:36

Die bevoegde ambtenaar zal zijn paraplu opensteken, en de BA verzekering van de gemeente verzoeken de hete kastanjes uit het vuur te halen :evil:

Terug naar “Andere”