Incompetente arei keurder

Djkvh
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Incompetente arei keurder

#1 , 20 mar 2019 12:28

Pas geleden heb ik zonnepanelen laten leggen.
De aansluiting van de inverter moet gekeurd worden naar arei normen.
Nu kwam er een keurder langs die totaal geen idee had waar hij mee bezig was. Het niveau van 2e jaar TSO niet eens haalde.
De aarding is afgekeurd omdat hij de aardonderbreker los maakte en vervolgens over de onderbreker de "aardweerstand" meette. :shock:
Om even de incompetentie aan te geven.
Nu is dus de installatie onterecht afgekeurd en wil ik klacht indienen wegens grove incompetentie en het in gevaar brengen van mensenlevens.
Want ALLE installaties die hij ooit goed of afgekeurd heeft dienen opnieuw gekeurd te worden.
Deze man is echt een gevaar en ik begrijp niet hoe zijn bedrijf hem ooit heeft kunnen certificeren.
Mijn vraag is nu waar ik die klacht in moet dienen en of dat enige kans maakt want dit is echt levensgevaarlijk.

Een tip voor iedereen.
Maak een video van de keuring.
Ik heb dat niet gedaan en heb daar nu heel erg veel spijt van.
Ik weet niet of ik hier de naam van keurder en bedrijf mag plaatsen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 20 mar 2019 12:31

Om te beginnen klacht neerleggen bij zijn werkgever.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 20 mar 2019 12:54

Moet ik keurder zijn en de bewoner zou mij doorlopen filmen, dan mocht hij zijn keuring zelf verder alleen afhandelen.

Reclame

Erwin134POL
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 mar 2019 09:24

Voor metingen van de aardweerstand moet met bepaalde toestellen de aarding van de installatie los gemaakt worden. Ben je zeker dat hij dit niet heeft gedaan?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 mar 2019 09:53

Voor metingen van de aardweerstand moet met bepaalde toestellen de aarding van de installatie los gemaakt worden. Ben je zeker dat hij dit niet heeft gedaan?
TS schreef
De aarding is afgekeurd omdat hij de aardonderbreker los maakte en vervolgens over de onderbreker de "aardweerstand" meette.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 21 mar 2019 12:03

Ben je aan het zeggen dat de keurder op de aardingsonderbreker z n megger aansloot kant aarding zekeringskas ipv kant aardingspin en dus een “oneindig” grote aardingsweerstand gemeten heeft? Welke weerstand heeft hij opgegeven op uw afkeuringsdocument?

Als dat zo is dan is de keurder idd niet van de snuggerste. Bij mij had de keurder direct door dat de aardingspin bovenaan zat en de aansluiting naar de kast onderaan (wat niet gebruikelijk is - normaal sluit je onderaan de aardingspin aan en ga je bovenaan naar de kast)

Djkvh
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 mar 2019 09:29

Om te beginnen, bedankt allen voor de reacties.
Hij heeft een weerstand van 125 Ohm gemeten tussen de aardpen en de collectieve aarding in de meterkast.
Dus eigenlijk de verliesweerstand van al mijn aangesloten apparatuur naar aarde.
In een ideale wereld zou deze oneindig moeten zijn.
Maar ook een hoop gezever over de diff schakelaar die niet goed zou zijn. 3 Fase, 25A (x3 voor elke fase) 30mA. terwijl volgens het arei oude installaties gewoon hun >40A 30mA diif mogen houden.
Maar ook dat de stroom naar een 2e diff zou gaan die parallel aan de eerste staat en meer van dat soort onzin.
Ik ben zelf actief in elektro/elektronica en ben/was HV gecertificeerd voor alle duidelijkheid. (heb ik deze meneer ook verteld)

Maxymo
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 mar 2019 16:28

Vreemd dat jij zo gekwalificeerd bent en schrijft dat de aarding van een huis gemeten wordt met een megger.
Dit word gemeten met een aardingsmeter die de spreidingsweerstand meet. Dus dit word niet gemeten met een Megger.

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 25 mar 2019 21:11

Vreemd dat jij zo gekwalificeerd bent en schrijft dat de aarding van een huis gemeten wordt met een megger.
Dit word gemeten met een aardingsmeter die de spreidingsweerstand meet. Dus dit word niet gemeten met een Megger.
Net zoals een stylo een Bic is, een terreinwagen een Jeep en een fototoestel een Kodac, is een aardingsmeter een Megger (www.megger.com)

Net zoals Kodac niet enkel fototoestellen maakt maakt www.megger.com niet alleen maar aardingsmeters.

Duidelijk? ;-) Als op dit forum syntax en semantiek puristisch correct moeten zijn dan is er nog veel werk aan de winkel ;-)

Terug naar “Andere”