Art: 2279 BW

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Art: 2279 BW

#1 , 06 mar 2019 21:10

Ik heb met dit artikel toch al jaren probleem mee, en toch word ik hier en ook elders zeer regelmatig mee geconfronteerd.

Art. 2279. Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.


Dit is het geliefde artikel van den deurwaarder te pas en te onpas toegepast !

En waar ik het meeste probleem mee heb is in verband met vennootschappen die hun maatschappelijke zetel hebben bij één van de aandeelhouders .

Een vennootschap die bv enkel reclame uitdragers zijn hoe rijmt het de deurwaarder om hun TV of auto er beslag op te leggen, dit zijn toch duidelijk zaken die niks met de vennootschap te maken hebben !

Hoe rijmen die deurwaarders zulke praktijken ??????????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 06 mar 2019 22:22

Je zou verbaasd zijn wat mensen allemaal op hun vennootschap durven aankopen.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mar 2019 12:14

Dit heb ik reeds gevonden .
hof van beroep van Gent

Wanneer beslag gelegd word op de zetel van een vennootschap alwaar ook een privépersoon ook zijn domicilie heeft, zijn de goederen die duidelijk een privékarakter hebben in de woongedeelte van het privé adres, zijnde zijn woonplaats van deze privé persoon niet beslag baar en kunnen ze niet verondersteld deel uitmaken van het vermogen van de vennootschap vatbaar voor beslag.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

MellowCaballero
Berichten: 92
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 mar 2019 12:32

Voor de bewijsfunctie van art. 2279 moet het bezit wel deugdelijk zijn (art. 2229 BW). Indien de vennootschap haar maatschappelijke zetel heeft op de woonplaats van één van haar aandeelhouders, zal het bezit minstens dubbelzinnig zijn. Het kan immers de uiting zijn van verschillende aanspraken. Dat verhindert de toepassing ervan.Men moet gebeurlijk eerst een titel voorleggen dat de eigendom van het roerend goed bewijst (+ 375 euro).

S. BOUFFLETTE, “La possession en matière mobilière et l’article 2279 du Code civil”, TBBR 2007, 85.

Zie ook: E. DIRIX en K. BROECKX, Beslag, in A.P.R. 2001, nrs. 33 e.v.
Laatst gewijzigd door MellowCaballero op 09 mar 2019 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 mar 2019 12:41

bedankt voor deze tekst.

Kleine vennootschappen die een deurwaarder over de vloer krijgt, wel die begint maar op te schrijven, zonder daar ook maar één zaak van de vennootschap aanwezig is, die mensen worden geïntimideerd door zulk gedrag .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”