moto verkocht maar blijft staan

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: moto verkocht maar blijft staan

#31 , 14 mar 2016 13:00

Als topic starter zich van de moto ontdoet
Wat had u in gedachten? Een badje van zoutzuur?
Schoothandel. Je hebt uiteraard wel een punt dat als het chassisnummer nog steeds op naam van de TS staat, hij een probleem heeft, maar dat heeft hij momenteel ook. Als de papieren gebruikt worden voor louche doeleinden, en de moto staat effectief nog op zijn naam, heeft hij een serieus probleem.

Als de motor echter al op naam van de nieuwe eigenaar staat (zou TS ons moeten kunnen zeggen), dan denk ik dat je redelijkerwijze mag verwachten dat die nieuwe eigenaar zijn motor al in bezit heeft. Geen idee wat het "ding" is dat bij de TS nog staat, maar meer dan wat bijeengeschroefde onderdelen zal het niet zijn. Als de topic starter er af en toe een onderdeel af vijst en naar een metaalopkoper brengt, lost "het probleem" zichzelf op. Dat en Xenomorphs verwijzing naar Art. 1924, zou een oplossing kunnen zijn voor de TS. Wat moet hij anders met dat ding doen? Hij kan het toch niet tot in de eeuwigheid bewaren?

Maar moest ik van de topic starter zijn, ik zou me meer zorgen maken over de papieren, dan over de moto, eerlijk gezegd, als deze nog steeds op de naam van de topic starter staan...
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 14 mar 2016 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#32 , 14 mar 2016 13:02

Dus zal TS nog heel lang met de moto opgescheept zitten, als je het 100% juridisch moet oplossen.
Hij kan geen kant op, noch bij politie noch bij de rechtbank zonder enig bewijs stuk.
Maar moest ik van de topic starter zijn, ik zou me meer zorgen maken over de papieren, dan over de moto, eerlijk gezegd, als deze nog steeds op de naam van de topic starter staan...
Juist daarom mijn advies van aangifte van verlies papieren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#33 , 14 mar 2016 13:31

Da's een valse aangifte, de papieren zijn immers niet verloren, ze werden na de verkoop overhandigd aan de koper. Wat gaat TS doen indien hij de moto laat verdwijnen, de koper toch opdaagt om zijn goed in ontvangst te nemen en naar de politie trekt met een klacht over diefstal. Dan komt geheid die aangifte van 'verloren papieren' boven. Een goed recept om nog bijkomende problemen te krijgen.

Niets zegt ook dat de koper geen aankoopbewijs heeft (TS heeft dit niet maar dat sluit niet uit dat de koper dit wel ontvangen heeft, om evidente redenen).

Speel het volgens de wet.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#34 , 14 mar 2016 13:34

Speel het volgens de wet.
Hoe? Dan is er geen andere keuze laten staan, want TS heeft geen bewijs van datum verkoop.
TS kan rustig wachten tot politie aan zijn deur staat, dat er iets ilegaals is gebeurd met die papieren, en kan niets bewijzen.
Is dit dan het juridisch antwoord op deze zaak.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3799

#35 , 14 mar 2016 13:47

Ik denk dat iedereen hier kan concluderen dat er geen oplossing mogelijk is voor TS.
Iets doen met de moto kan hij niet, want het is niet z'n eigendom.
Koper contacteren kan hij ook niet.
Niets doen met de moto kan hij ook niet, want zie dat de politie plots voor z'n deur staat inderdaad.

Een 'gat' in het systeem, zeg maar.

Ik zou de TS aanraden om nog te beslissen of hij er nog wat geld tegen aan wilt smijten.
Aangezien dit een speciaal geval is, zou ik deze vraag eens stellen bij een expert (een advocaat of iets dergelijks, die thuis in deze materie).

Er zijn onkoosjere manieren genoeg gezegd hier, die wel zullen werken, maar een koosjere manier (behalve de moto tot in de eeuwigheid laten staan bij jou) is er niet meteen...

Aangifte doen bij de politie met gans dit verhaal, zodat het registreerd staat in een PV zodat je iets van bewijslast hebt mocht de koper iets fouts doen met die papieren is eventueel ook een optie, maar dat lost het oorspronkelijke probleem niet op.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#36 , 14 mar 2016 13:51

Gerechtelijk wetboek:

Art. 584.De voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg doet, in gevallen die hij spoedeisend acht, bij voorraad uitspraak in alle zaken, behalve die welke de wet aan de rechterlijke macht onttrekt.
[1 Als de zaak behoort tot de bevoegdheid van de familierechtbank, wordt deze enkel in geval van volstrekte noodzakelijkheid bij de voorzitter aanhangig gemaakt.]1
De voorzitter van de arbeidsrechtbank en de voorzitter van de rechtbank van koophandel kunnen bij voorraad uitspraak doen in gevallen die zij spoedeisend achten, in aangelegenheden die tot de respectieve bevoegdheid van die rechtbanken behoren.
De zaak wordt vóór de voorzitter aanhangig gemaakt in kort geding of, in geval van volstrekte noodzakelijkheid, bij verzoekschrift.
De voorzitter kan onder meer:
1° [2 sekwesters aanstellen;]2
2° om het even welke vaststellingen of deskundige onderzoekingen bevelen, zelfs met raming van de schade en opsporing van de oorzaken ervan;
3° alle nodige maatregelen bevelen tot vrijwaring van de rechten van hen die de nodige voorzieningen niet kunnen treffen, met inbegrip van de verkoop van roerende goederen die heerloos of verlaten zijn;
4° bevelen dat een of meer getuigen worden gehoord wanneer een partij van een kennelijk belang doet blijken, zelfs met het oog op een toekomstig geschil, indien vaststaat dat het bij enige vertraging van dat verhoor te vrezen is dat het getuigenis niet meer zal kunnen worden afgenomen.
(5° bevelen, in geval van een inbreuk op een intellectueel eigendomsrecht bepaald bij artikel 1369bis /1, begaan op commerciële schaal, en op verzoek van de houder van het recht die omstandigheden aantoont die de schadevergoeding in gevaar dreigen te brengen, om ten bewarende titel beslag te laten leggen op de roerende en onroerende goederen van de vermeende inbreukmaker, met inbegrip van het blokkeren van zijn bankrekeningen en andere tegoeden. De voorzitter, die uitspraak doet over deze vordering, gaat na :
1) of het intellectueel eigendomsrecht waarvan de bescherming wordt ingeroepen, ogenschijnlijk geldig is;
2) of de inbreuk op het betrokken intellectueel recht niet redelijkerwijze betwist kan worden;
3) of, na de betrokken belangen, waaronder het algemeen belang, te hebben afgewogen, de feiten en, in voorkomend geval, de stukken waarop de eiser zich baseert van dien aard zijn dat ze het beslag - dat tot de bescherming strekt van het ingeroepen recht - redelijkerwijze verantwoorden.)


Gelet op het feit dat er geen 'tegenpartij' is waarvan de gegevens voor een dagvaarding bekend zijn denk ik dat een vordering op eenzijdig verzoekschrift mogelijk is.

Indien de waarde van het geschil laag is kan het zijn dat de vrederechter bevoegd is op basis van art. 590 GerW, dat moet bekeken worden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#37 , 14 mar 2016 14:07

Op eenzijdig verzoekschrift gaat nooit lukken Xenophon, omdat het niet bij hoogdringendheid is.


Enkel in geval van volstrekte noodzakelijkheid kan een vordering op grond van art. 584 Ger. W. bij eenzijdig verzoekschrift ingeleid worden.
Deze volstrekte noodzakelijkheid moet aangetoond worden door de verzoek(st)er.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#38 , 14 mar 2016 14:21

Ik zou denken dat de onmogelijkheid een tegenpartij te identificeren en bijgevolg te dagvaarden of op te roepen een voorwaarde voor volstrekte noodzakelijkheid kan uitmaken aangezien geen enkele andere mogelijkheid open staat. De opbrengst van de verkoop kan dan door TS in consignatie gegeven worden; komt de eigenaar nog opdagen, fijn; anders komt de som na verloop van tijd toe aan de staat.

Maar ik moet toegeven dat ik nog nooit geprobeerd heb om dergelijke procedure te voeren, vooral omdat ik mezelf nooit op die manier in nesten gewerkt heb.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

LeenW
Berichten: 12903

#39 , 14 mar 2016 14:34

Hoogdringend omdat er vermoedens zijn dat de papieren voor criminele doeleinden gaan worden gebruikt?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#40 , 14 mar 2016 15:10

Hoogdringend omdat er vermoedens zijn dat de papieren voor criminele doeleinden gaan worden gebruikt?
Dat zal je bij de politie moeten zijn om een pv te laten opstellen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#41 , 14 mar 2016 16:07

En wat zijn de kosten voor de TS indien hij dit via gerechtelijke weg wenst op te lossen (als dit al zou kunnen)?

Misschien moet TS eerst eens langs de politie gaan, de zaak uitleggen en hen vragen wat er dient te gebeuren? TS heeft niets verkeerd gedaan, maar zou wel eens in de problemen kunnen komen als die papieren misbruikt worden. Als hij op dat moment zijn "aangifte" of "melding" bij de poltie kan bewijzen, zou dit toch een stok achter de deur zijn om problemen te vermijden later...

Heeft TS een mogelijkheid om de moto te laten uitschrijven of van zijn naam te laten halen, nu hij de papieren niet meer heeft?

Leest de TS eigenlijk nog mee, want daar heb ik ook mijn twijfels over...? ;)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38678

#42 , 14 mar 2016 18:31

Politie kan nakijken of voertuig gesignaleerd staat - op wiens naam de nummerplaat staat - op wiens naam het chassisnummer staat.
Tevens kan verzekering gecontacteerd worden.

Was die man te voet of met de wagen nplt genoteerd.

Indien alles negatief blijft u met een verkoop ( zonder bewijs) waar de koper het goed heeft achtergelaten ( op private grond) indien op openbare domein is het een achtergelaten voorwerp en kan het door de gemeente weggehaald worden ( gezien motor met olie en benzine) ofwel via gevaarlijk afval ofwel via achtergelaten voertuig ( gerechtelijk) ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#43 , 15 mar 2016 08:59

Indien alles negatief blijft u met een verkoop ( zonder bewijs) waar de koper het goed heeft achtergelaten ( op private grond) indien op openbare domein is het een achtergelaten voorwerp en kan het door de gemeente weggehaald worden ( gezien motor met olie en benzine) ofwel via gevaarlijk afval ofwel via achtergelaten voertuig ( gerechtelijk) ...
Tja, maar als de moto nog op naam van de topic starter staat, is achterlaten op openbaar domein niet zo'n goed idee, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#44 , 15 mar 2016 09:09

Denk dat Ts al lang een oplossing heeft gevonden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#45 , 15 mar 2016 09:17

....vermoedelijk onder het adagium dat het beter (om maar te zwijgen over makkelijker en goedkoper) is achteraf vergiffenis te vragen dan vooraf toestemming.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Andere”