Ikzelf deed het in mijn vorig appartement ook, met gunstige ligging ook (nu woon ik ik een woonbuurt waar alle buren al internet hebben, paar honderd meter van haltes en pleintjes. Niet echt nuttig dus.). Apart netwerk op dezelfde router, maar op een apart subnet. Indien je verbond met mijn netwerk (essid: "gratis wireless") dan kwam men op een landingspagina waar je op een knopje moest drukken om je akkoord te verklaren met mijn voorwaarden: "Dit netwerk is gratis, maak er gebruik van. De gebruiker van dit netwerk is zelf als enige verantwoordelijk voor alle inbreuken op het recht of de wetten van eender welke jurisdictie. De beheerder van dit netwerk is niet verantwoordelijk voor enige schade die voortvloeit uit het gebruik van dit netwerk, noch de al dan niet beschikbaarheid ervan. U gebruikt dit netwerk volledig op eigen risico en u dient zelf voor de nodige beveiligingsmaatregelen t.o.v. virussen, spam, worms, enz. te voorzien." Ik had er wel logins op zodat ik kon bijhouden of niemand er misbruik van de bandbreedte maakte, maar dat hoef je niet te doen. Had er QoS op zodat mensen zelfs konden downloaden, maar na bepaald aantal bandbreedte werd hun snelheid teruggeschroefd naar een lagere snelheid en ook al de trafiek van mijn eigen private subnet, op een apart essid, had altijd voorrang op de openbare trafiek (met pf op openbsd). Zo bleef de kostprijs voor mij minimaal.
m.a.w. meer werk:
- linkpagina voor akkoord maken
- downloads van anderen in de gaten houden
- kostprijs minimaal proberen te houden
Van een student die zijn thesis op hun eigen netwerk niet meer kon uploaden omdat een kotgenoot heel de limiet erdoor gedraaid had
bij de meeste providers als je boven het limiet zit ga je gewoon op een lagere snelheid, en zou je nog steeds kunnen down-of uploaden.
het voordeel van hotspot/fon is vooral dat het gebruik makkelijk is voor aanbieders/gebruikers.
eenmaal dat de dienst geactiveerd is bij je provider en app gedownload hebt, zie ik niet in wat er nog makkelijker kan zijn dat dit.
aanbieder hoeft niets in de gaten te houden of meer werk te hebben en in geval van problemen (illegale downloads, misbruik e.d.) sta je dan ook een stuk verder aangezien dan kan aangetoond worden wie de gebruiker is, gebruiker kan dan gratis de wifi gebruiken van de aanbieder.