Computer gehacked en 4000 euro kosten gemaakt?!?

Sjarel
Topic Starter
Berichten: 11

Computer gehacked en 4000 euro kosten gemaakt?!?

#1 , 11 sep 2010 11:25

Ik heb een abonnement bij X (Voice Over IP provider) waarvoor ik 12 euro betaal en daarvoor onbeperkt kan bellen naar vaste lijnen via de computer. Dit abonnement deelde ik met een vriend maar de PC van deze vriend werd onlangs gehacked. De hackers hebben misbruik gemaakt van zijn PC om oproepen te maken naar buitenlandse nummers. In totaal werd er voor bijna 4000 euro gebeld en ik heb nu een factuur ontvangen van ongeveer dit bedrag.

Wij hebben uiteraard klacht tegen onbekenden neergelegd en deze vriend wil nu via een advocaat de factuur protesteren. Volgens wat deze advocaat zei is het dan, zodra hij de factuur protesteert, niet nodig om de factuur te betalen tot er een uitspraak is gekomen. Klopt dit? Kunnen ze ons in tussentijd niet dwingen om te betalen?

De oproepen hebben plaatsgevonden, daar niet van, maar het gaat om oproepen van een dag (24u) lang terwijl ik dacht dat oproepen toch steeds beperkter zijn in lengte? Is er geen wet die dit bepaald ter bescherming van de consument ofzo?

Verder vroegen wij ons af wat, in het slechtste geval, ons dit zou kunnen kosten. Kan iemand hier even opsommen met welke kosten wij rekening moeten houden?
Er zijn natuurlijk de kosten voor burgerlijke partijstelling en voor onze advocaat. Maar als de uitspraak in ons nadeel zou zijn, moeten wij dan bijvoorbeeld ook de advocaatkosten van tegenpartij betalen en zijn er nog kosten die wij vergeten? (ik heb ooit gehoord dat als een zaak "ongegrond" bevonden is dat er dan nog een extra kost(=straf) bovenop kan komen?)

Graag jullie mening. Zouden jullie dit ook aanvechten of toch eerder gewoon betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 11 sep 2010 11:42

Indien jullie de zaak verliezen kan de rechter op vraag van de tegenpartij een rechtsplegingsvergoeding vragen als compensatie voor (een deel) van de advocatenkosten van de tegenpartij. Jullie zullen dan ook de gerechtskosten moeten betalen.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de tegenpartij verantwoordelijk kan gesteld worden voor het hacken van de PC en de gevolgen die daaruit voortvloeien. Beter rechtsgeding vermijden. Laat advocaat onderhandelen met tegenpartij en hoop op compromis. Schakel ook ombudsman in.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Andere”