moet ik dit betalen

minione
Topic Starter

moet ik dit betalen

#1 , 06 sep 2010 17:56

beste,

als je wordt gevraagt voor het vredegerecht te komen en de tegenpartij neemt hiervoor een advocaat.
is dit dan normaal dat ze na de uitspraak de factuur van haar advocaat naar mij opstuurt en zegt dat ik moet mee betalen
in de kosten van haar advocaat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 06 sep 2010 17:59

Je bent toch altijd zelf verantwoordelijk voor de rekening van de advokaat die je zelf hebt aangesteld?
Leuk probeerseltje, maar voor ene vrederechter heb je zelfs geen advokaat nodig.

Was ze verloren misschien?

Vandebos

#3 , 06 sep 2010 19:08

Wat staat in het vonnis? Werd er een rpv bepaald? Heeft u gewonnen of verloren?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 sep 2010 19:48

Het is toch aan de rechter te beslissen of de kosten van de winnende partij geheel of deels mogen worden doorgerekend, en dit dan in het vonnis te vermelden.
Anders NOPPES.

j.demoor

#5 , 08 sep 2010 10:33

Uit ‘als je wordt gevraagt voor het vredegerecht te komen’ leid ik af dat het gaat om een oproeping in minnelijke schikking conform art.731 e.v. Gerechtelijk Wetboek.

Hierbij verschijnen de partijen in persoon,al dan niet BIJGESTAAN door een advocaat. Wie zich hierbij laat bijstaan door een advocaat betaalt deze zelf,zonder verhaal op de tegenpartij.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 08 sep 2010 11:57

"is dit dan normaal dat ze na de uitspraak de factuur van haar advocaat naar mij opstuurt"
Neen, dat is niet normaal. Als de rechter in zijn vonnis niet heeft bepaald dat u een RPV moet betalen hoeft u niets van de advocatenkosten van de tegenpartij te betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Andere”