wanneer einde faillisement ??

patje1967
Topic Starter

wanneer einde faillisement ??

#1 , 10 aug 2010 12:11

beste leden ,
ben namelijk in faling gegaan op bekentenis op 22/09/2008 , op 18/05/2010 was het afsluiting faillisement waarbij de afrekeningen werden voorgelegd van de schuldeisers , op 8/06/2010 moest ik dan weer naar de rechtbank voor de verschoonbaarheid aan te vragen en daar was namelijk 1 schuldeiser die verzet aantekende tegen de verschoonbaarheid dan op 22/06/2010 weer naar de rechtbank daar kreeg ik te horen ik verschoonbaar werd verklaard op 12/07/2010 heb ik aangetekend het vonnis gehad waarop stond dat het faillisement gesloten was en dat ik verschoonbaar werd verklaard , de verschoonbaarheid werd bekend gemaakt in het staatsblad op 6/08/2010 , maar naar het schijnt heeft de schuldeiser ( die verzet aantekende ) nog 1 maand de tijd om beroep aan te tekenen tegen de uitspraak nu is mijn vraag 1 / is die 1 maand te tellen vanaf 22/06/2010 wanneer de uitspraak was op de rechtbank .2/ 1 maand vanaf 12/07/2010 als ik het aangetekend schrijven heb gehad van het vonnis of 3/ 1 maand vanaf 6/08/2010 als het verschenen is in het staatsblad .
ik hoor van alles heb zelfs gebeld naar de grifie en daar heb ik ook eindelijk geen duidelijk antwoord gekregen , want eerlijk gezegd ik zit er wel een beetjen mee verveeld alsmaar wachten en nog eens wachten en niemand waar ik eigenlijk een duidelijk antwoord van krijg waarvan ik zo een beetje zeker kan van zijn vandaar de vraag hopelijk kan er me iemand wat meer uitleg geven
groetjes ,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 aug 2010 19:13

Algemeen vanaf het ogenblik dat een vonnis - hier arrest ik kracht van gewijsde is gegaan dus vanaf het moment dat tegenpartij op geen enkele wijze nog beroep of verzet of cassatie( indien dat mogelijk zou zijn) kan aan instellen.
Tegenpartij dient ook in principe het vonnis betekend te krijgen door uw gerechtsdeurwaarder of vanaf verzending gerechtsbrief via de griffie.
In burgerlijke zaken is de beroepstermijn meestal één maand versus veertien dagen in strafzaken.
Bij burgerlijke zaken begint deze termijn te lopen vanaf de betekening van het vonnis arrest.
In strafzaken loopt de termijn normaal vanaf de uitspraak.
Gezien data mag u zeker niet klagen een kennis van mij is 12 jaar geleden in faling betrokken en pas nu is hij verschoond - er was nb nog een batig saldo.

patje1967
Topic Starter

#3 , 10 aug 2010 19:25

beste ,
dank voor de reactie ,
mag ik er dan zo dan vanuit gaan dat het in voege treden van 1 maand is vanaf 12/07/2010 dat ik dan aangetekend het vonnis gehad heb waarop stond dat het faillisement gesloten was en dat ik verschoonbaar werd verklaard ??
of is het toch van 6/08/2010 wanneer het verschenen is in het staatsblad
met vriendelijke groeten

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 aug 2010 19:44

wanneer tegenpartij het arrest heeft gehad - het was toch een beroep
verschijnen in staatsblad is om het tegenstelbaar te maken aan derden

eventjes terug op een rijtje -
veroordeling een schuldeiser tekent verzet aan dus terug naar ZELFDE rechtbank en eindresultaat is een vonnis
uitspraak
1 schuldeiser tekend beroep aan dan is het naar hof van beroep maar dat schijnt niet gebeurd blijkbaar is het bij verzet gebleven en hebt u een vonnis en geen ARREST.
wel vanaf de datum vonnis kan dit betekend worden en dan is het na betekening 1 maand.
Dus bovenaan uw papieren staat er ofwel vonnis ofwel arrest.

patje1967
Topic Starter

#5 , 10 aug 2010 20:28

beste ,
heb je een PB gestuurd , maar wat bedoel je met om het tegenstelbaar te maken aan derden ?
mijn excuus voor de stomme vragen eventueel ,
grtj

patje1967
Topic Starter

#6 , 10 aug 2010 21:08

[beste ,
er staat inderdaad bovenaan de papieren vonnis en geen arrest maar anders als je er mee instemd stuur ik u een privebericht met de documenten in bijlage maar heb dan wel je e-mailadres nodig want volgens dat ik hier op het forum gezien heb kan ik geen bijlagen meesturen in een PB of heb ik het mis
ps; ik zou wel echt eens willen weten als die schuldeiser me nog iets kan doen ja of nee dat ik eens rustig kan ademhalen en weet wat mij te doen staat , als je me eventueel zou willen helpen ik zou het erg accepteren
in de hoop op een antwoordje
groetjes

j.demoor

#7 , 12 aug 2010 11:02

“Art.1048.De termijn om verzet aan te tekenen is één maand te rekenen vanaf de betekening van het vonnis...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

patje1967
Topic Starter

#8 , 12 aug 2010 12:54

beste j.demoor ,
dank je voor de reactie ,
het is mischien een aardige of domme vraag maar wanneer zou de betekening van het vonnis gebeurt zijn is dat op 22/06/2010 wanneer de uitspraak was op de rechtbank als ik te horen kreeg dat ik verschoonbaar werd verklaart of is dat van 12/07/2010 als ik het vonnis aangetekend heb ontvangen of van 6/08/2010 als het verschenen is in het staatsblad maar dat is toch meer een bekendmaking en geen betekening of heb ik het mis op welke datum zou ik me mogen baseren , zou je dat eventueel weten aub
mijn excuus voor de eventueele lastige of domme vragen maar op juridisch vlak ben ik niet goed thuis hoor
in de hoop op een antwoordje
groetjes

spijker

#9 , 12 aug 2010 15:43

12/07/2010

patje1967
Topic Starter

#10 , 12 aug 2010 16:51

Beste Spijker ,
zou het echt deze datum ( 12/07/2010 )zijn dan is het namelijk vandaag de laatste dag dan voor derdenverzet aan te tekenen ,
ben je daar zeker van , want het is een failisementwet he naar het schijnt is dat nog een andere wet , om den duur weet ik het ook niet meer zou toch zo ietwat zeker willen zijn
grtj

j.demoor

#11 , 14 aug 2010 09:30

"Art.32.In dit wetboek wordt verstaan : 1° onder betekening : de afgifte van een afschrift van de akte;zij geschiedt bij deurwaardersexploot..."(Gerechtelijk Wetboek).

De meestgerede partij dient de gerechtsdeurwaarder die opdracht te geven.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

patje1967
Topic Starter

#12 , 14 aug 2010 12:11

beste ,
zou ik er dan mogen vanuit gaan dat het de datum ( 12/07/2010 ) telt want dan heb ik het vonnis gekregen maar het was wel aangetekend weet niet als dat verschil uitmaakt aangetekend of overhandigd door deurwaarder
grtj

Terug naar “Andere”