fouilleren door politie

zhenhua
Topic Starter

fouilleren door politie

#1 , 08 aug 2010 14:19

Ik ben onlangs tegen gehouden toen ik in de wagen van een vriend zat.
2vrouwelijke agenten door zochten de wagen opzoek naar verdovende middelen, dit zonder resultaat. Kwartier later kwamen er 2 politie mannen toe voor ons te fouilleren.
Na ons ook doorzocht te hebben( terug zonder resultaat), wouden ze nog ver fouilleren.
Dit houdt in dat ik mij moest uitkleden.
Hiervoor is normaal een bevel van raadkamer nodig, maar daar heb ik niks van gezien.
Kan ik dit aanvragen bij de politie voor zeker te zijn?
Dit is nu al de 4de keer op een jaarhalf tijd dat ik zomaar wordt gefouilleerd, en de laatste keer vond ik het overdreven, kan ik hier iets aan doen?
Ik ben ook minderjarig.
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 08 aug 2010 19:46

Er is geen bevel nodig van de raadkamer, noch van enige andere rechtbank om een bestuurlijke fouille uit te voeren. Ook bij een bestuurlijke fouille mogen politieambtenaren verzoeken om kledingstukken uit te doen.
Gebeurde deze fouille op de openbare weg?
Hoogstwaarschijnlijk zal u geregistreerd staan met een drugsgerelateerd antecedent. Klopt dat?

zhenhua
Topic Starter

#3 , 09 aug 2010 18:07

Neen, ik ben ook nog nooit betrapt of gezien met drugs. Aan gezien ik daar helemaal niks met te maken heb vind ik dit overdreven.
Ik heb een papiertje van op mijn school met informatie over de politie. Daarin stond dat een gerechterlijk bevel nodig is.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 aug 2010 19:03

In het kort er zijn twee soorten fouille
de veiligheidsfouille - als bestuurlijke maatregel
de gerechtelijke fouille op bevel en onder toezicht van een officier gerechtelijke politie
Fouille bestuurlijk en bij opsluiting in de cel door personeel zelfde geslacht

Onderzoek aan het lichaam is onderworpen aan machtiging (bevelschrift) magistraat en met een arts.
Onderzoek op het lichaam is perfect mogelijk door politiebeambte die bevoegd is - men kan iemand volledig laten uitkleden

j.demoor

#5 , 10 aug 2010 09:00

“Art.28...§ 2. Bij het vervullen van hun gerechtelijke opdrachten, kunnen de politieambtenaren een gerechtelijke fouillering verrichten van de personen die het voorwerp uitmaken van een gerechtelijke aanhouding, alsook van de personen ten aanzien van wie aanwijzingen bestaan dat zij overtuigingsstukken of bewijsmateriaal in verband met een misdaad of wanbedrijf bij zich dragen. De gerechtelijke fouillering mag niet langer duren dan de daartoe noodzakelijke tijd en de persoon mag te dien einde niet langer dan zes uur worden opgehouden. De gerechtelijke fouillering wordt uitgevoerd overeenkomstig de richtlijnen en onder verantwoordelijkheid van een officier van gerechtelijke politie...”(5 AUGUSTUS 1992. - Wet op het politieambt).

Zie verder art.6.2.2. De gerechtelijke fouillering in 2 FEBRUARI 1993. - Omzendbrief met betrekking tot de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

float

#6 , 10 aug 2010 17:02

In het kort er zijn twee soorten fouille
de veiligheidsfouille - als bestuurlijke maatregel
de gerechtelijke fouille op bevel en onder toezicht van een officier gerechtelijke politie
Fouille bestuurlijk en bij opsluiting in de cel door personeel zelfde geslacht

Onderzoek aan het lichaam is onderworpen aan machtiging (bevelschrift) magistraat en met een arts.
Onderzoek op het lichaam is perfect mogelijk door politiebeambte die bevoegd is - men kan iemand volledig laten uitkleden
Een bestuurlijke fouille moet niet altijd door een persoon van hetzelfde geslacht.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 aug 2010 18:45

correctie inderdaad float heeft gelijk
veiligheidsfouille geen gelijk geslacht noodzakelijk
bij reguliere politiewerking hoeft men niet hetzelfde geslacht te hebben

bij een bestuurlijke fouille in kader van vb manifestaties ( openbare orde handhanving) gaat men ervan uit dat men het kon voorzien en dus zelfde geslacht.
Bij opsluiting in amigo: zelfde geslacht - ( voldoende vrouwen bij politiediensten) anders vorderen van een vrouw om af te tasten

Terug naar “Andere”