Ik vraag mij af of iemand mij kan helpen met het volgende probleem.
Begin dit jaar hebben mijn vriend en ik een handelszaak overgenomen. Omdat het in eerste instantie te duur was om zowel het pand als het handelsfonds over te nemen, zijn we met de verkopers overeengekomen om in het begin alleen het handelsfonds (goodwill, uitrusting,...) over te nemen en het pand te huren. We hebben op hetzelfde moment een aankoop/verkoopbelofte ondertekend waarin we beloven dat wij het pand na drie jaar zullen kopen en zij het zullen verkopen aan een afgesproken bedrag. Bij de opschortende voorwaarden staat wel dat, wanneer wij geen lening zouden krijgen, de overeenkomst wordt nietig verklaard. Voor de rest staat er nergens iets vermeld van boetes of schadevergoeding wanneer we ons niet aan de overeenkomst zouden houden.
Ondertussen zijn wij van plan de zaak opnieuw over te laten. We zitten echter met het probleem dat wij afhankelijk zijn van de vorige eigenaars wat het pand betreft. Zij zullen waarschijnlijk moeilijk doen over het feit dat wij ons op dat moment niet aan de afspraak houden wat de koop van het pand betreft. Zij vragen op het moment een vrij democratische huurprijs aangezien er vanuit werd gegaan dat we het pand achteraf zouden kopen.
Graag zou ik nog vermelden dat wij wel al 10% voorschot hebben betaald op het afgesproken overnamebedrag van het pand. Hier staat bij dat dit zal worden verrekend bij het ondertekenen van de akte en wanneer de opschortende voorwaarden gelden, dat we dit bedrag terugkrijgen verminderd met 4% over 3 jaar.
Mijn vraag is nu wat de kosten voor ons zouden zijn voor het verbreken van dit contract? Ik neem aan dat we toch een bepaalde boete gaan moeten betalen, zelfs al staat dit niet meteen in het contract vermeld. Wat is anders het nut van zo'n contract op te stellen?
Alvast heel erg bedankt!